Miljø og bil | |
|
Før første ganger det lagt miljøasfalt på høytrafikkert vei i Norge. Bak prosjektet står Veidekke.
|
De to erfarne økosjåførene Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil kjørte i helgen en Mustang Mach-E Long Range med bakhjulstrekk hele veien fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør, en strekning på hele 807,2 kilometer, uten å lade underveis.
|
Oppgitt rekkevidde er ofte det som avgjør om man tør kjøpe den elbilen. Og alle vet selvfølgelig at den oppgitte verdien er et laboratorie-resultat som ikke nødvendigvis har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Tyske ADAC har gravd litt dypere og plassert Polestar nederst på listen.
|
Fra 2026 skal Audi kun lansere nye modeller med helelektrisk drift. Produksjonene av forbrenningsmotorer skal fases ut innen 2033.
|
Microlino har vi fulgt tett fra den bare var en god idé i 2016. Nå sto den produksjonsferdig på IAA i München. Men EU har glemt bort den type biler.
|
Det har vært masse hype rundt den lille elbilen ACM City One. Og nå som vi har sett den forstår vi årsaken.
|
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.
|
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
|
Volvo lanserer i dag en ny generasjon ladbare hybrider med lang rekkevidde, reduserte utslipp og bedre ytelser. Den elektriske rekkevidden økes med inntil 60 prosent.
|
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
|
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA – en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
|
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
|
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
|
Det er ikke vanskelig å se at legendariske Audi Quattro har vært i tankene når E-Legend designet sin EL1.
|
Det lå jo i kortene at den måtte komme, og nå har Hyundais luksusmerke vist sin første elbil basert på gruppens avanserte elbilplattform.
|
Mobil service er bare såååå 2020. Nå er det mobile ladere som gjelder.
|
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
|
Et engelsk firma bygger replicaer etter originaloppskrifter. Et annet bygger om klassisk til el. Klart de to måtte møtes. Nå først over en GT40.
|
Heter firmaet ditt Skrapofolium, er det ikke noe i veien for at du kan kjøpe inn noen Kinabiler og selge dem som Skrapofolium Beo. Elaris i Tyskland har oppskriften.
|
Den første hydrogenstasjonen til Everfuel i Norge åpnes den 1. juli og markerer ifølge selskapet begynnelsen på en landsdekkende utbygging.
|
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
|
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
|
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW – en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
|
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen – Model S Plaid.
|
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
|