Nyheter | |
|
De fleste har litt ekstra tid i julen, og hva er vel da bedre enn godt lesestoff. I bladet Bil nr 12 som du finner hos Narvesen i disse dager er det mye spennende bilrelatert stoff.
|
En litt underlig dom i den tyske Bundesgerichthof, men kjennelsen var i hvert fall at Mercedes-Benz kunne bruke betegnelsen E-Klasse uten å betale ekstra for det. Men premissene virker underlige.
|
Det er vel ingen skole i verden som har hatt så stor innflytelse over bildesign som Art Center i California. Studenter derfra leder de fleste designkontorer i bilverdenen. Nå har de fått ny sjef der, Ken Okuyama flytter dit etter mange år som designsjef hos Pininfarina.
|
Som ventet ville National Highway Traffic Safety Administration skjerpe oppmerksomheten mot Firestone/Ford foran week-enden. Antall påståtte ofre økes fra dag til dag, og aksjekursen synker nesten enda fortere.
|
August-bilen i Bilist 2000 gikk til Roy Olsen fra Stavanger – med knappest mulig margin. I teorikonkurransen på Momarkedet skilte kun ett poeng mellom ham og de to utfordrerne, Arne Lunde fra Kristiansand og Morten Andersen fra Sande. Dermed ble det en ny Volkswagen Beetle på 22-åringen fra Rogaland.
|
På den femogsyttiende dagen kom VW Lupo 3L TDI til Oslo (lørdag 29. juli).
Derfra går turen nordover til Lillehammer og så gjennom Sverige til Stockholm.
|
Michelins ledelse hadde lovet aksjonærene en driftsmargin på skikkelige 9,5%. I forkant av halvårsrapporten kan de nå fortelle at de er ”litt forsinket” med hensyn til å nå dette målet.
|
I løpet av høsten byttes så godt som hele klassen med mellomstore biler ut. Det betyr for deg som bilkjøper at du kan gjøre et varp på en utgående modell eller du kan sette deg på venteliste for å få en av de helt nye modellene.
|
Dette er litt av en blad-uke for Formel 1-sporten. Samtidig som Autosport (”sportens” ivrigste applaudør) kommer med sitt 50 års jubileumsnummer kommer det anerkjente The Economist med en utgave der Formel 1’s påståtte hemmelige finanser blir brettet ut.
|
Det er ikke så lenge siden vi vasset gjennom ruinene av de gamle Citroën-fabrikkene i Paris, og drakk Pernod i gamle arbeider-kneiper, som skulle bli retro-fisefine nostalgi-brasserier. Nå skal Citroën igjen kvitte seg med sitt Paris-hovedkontor.
|
I forrige uke fortalte Nissan om et tap på 6,3 milliarder dollars i fjor, meget verre enn det fryktelige tapet alle hadde ventet. Og i dag går aksjekursen i været så det suser. Hva er det Renault får til?
|
Etter nesten-hysteriet rundt PT Cruiser lanseringen, aldri har vel en bil til de grader vært solgt i forkant, ønsker amerikansk Ford å gjøre en jippo som kan ende i noe tilsvarende. Anledningen er er at Thunderbird-produksjonen skal i gang om et halvt år.
|
Generalforsamlingen hos Volkswagenwerk den 23. mai ble som ventet en forestilling full av løfter om lys fremtid, blandet med masse juling fra aksjonærene. Børsen ga vel den riktigste karakteren til forestillingen, i løpet av den dagen falt VW-aksjene med 1,16 prosent før den igjen endte på utgangspunktet.
|
Skoda er en av Europas eldre bilfabrikker, og har vært en juvel i Tsjekkoslovakias spennende bilindustri i mange år. Hvem husker ikke for eksempel deres strålende V12 limousiner på Hispano-lisens? Nå er det slutt på at merket er en nasjonal stolthet. I disse dager kjøper VW resten av Tsjekkias eierinteresser der.
|
Tidligere GM-innkjøpssjef Lopez er igjen ønsket av påtalemyndigheter. Egentlig totalt uinteressant, bortsett fra at vi igjen får repetert en av de mer kuriøse historiene fra 90-årenes europeiske bilhistorie.
|
Noen hos Ford klarer sikkert å holde oversikten, men for oss andre begynner det å bli problemer. Nå er det fortalt at Detroit Diesel skal levere en 2,5 liter for en Ford-modell som skal selges utenfor USA.
|
Som vi rapporterte tidligere i dag satt Jørgen Slips ”midt i trafikken” på P4 klar til å dele ut den andre Bilist 2000-bilen fredag ettermiddag. Men den gang ei.
|
Når april nå endelig er telt opp, viser det seg at nybilregistreringen i Europa fortsetter på sklia: 7% lavere enn april i fjor. Når man finregner på det, kan det vise seg at 7% nedgang allikevel ikke er noen nedgang.
|
--Regn med Toyota, eller Toyota med regn. Du kan velge overskrift selv, spøkte adm. direktør Øystein Kløvstad i Toyota Norge da han overrakte en ny 1,4-liters Corolla til den første bilvinneren i kampanjen Bilist 2000, 19-årige Anders Kjernaas fra Noresund.
|
To nye farger vil VW Beetle komme med nå. Men de blir nok ganske eksklusive, du får dem nemlig bare dersom du handler bilen fra nettet.
|
Anders Kjernaas fra Noresund fikk en drømmestart på årets påskeferie. 19-åringen stakk av med seieren i den første store trekningen i Bilist 2000 og kan nå bytte ut sin 16 år gamle Volvo med en splitter ny Toyota Corolla.
|
Fredag er det klart for den første trekningen i Bilist 2000 når en splitter ny Toyota Corolla skal gis bort. Det er den første av mange biler som skal deles ut som premie i Bilist 2000.
|
Man behøver ikke være matematisk geni for å skjønne at bremselengden øker med hastigheten. Det er heller ikke vanskelig matematikk at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Problemet er imidlertid at veldig få skjønner hva det betyr og kan ta lærdom av det i trafikken.
|
Tenk deg at du kjører med 80 kilometer i timen. Veien er tørr og sola skinner. Rundt en sving kommer en elg rett ut i veibanen. Du bråbremser. Bilen stanser en meter foran elgen, som løper uskadd inn i skogen.
|
Alle nye biler utstyres i dag med kollisjonsputer, men det må på ingen måte bli en unnskyldning for ikke å bruke bilbete. Kombinasjonen bilbelte og kollisjonspute kan redusere skadeomfanget ved en ulykke betydelig, mens derimot kollisjonspute uten bruk av bilbelte kan gjøre vondt verre.
|