Næringsliv | |
|
Den tyske byggvareindustrien har kastet seg inn i samferdsels-diskusjonen med et «posisjons-dokument» som kommer til å vekke diskusjon.
|
Det tyske samferdselsdepartementet har bestilt en rapport om forholdene ved lasterampene.
|
I «tunnelen» med 22 avanserte kameraer gjennomføres karosseri-inspeksjonen på en tungbil helautomatisk, med «kirurgisk presisjon», i løpet av et halvt minutt. Daimler ser stort potensial i teknologien.
|
Transportminister Anne Berner foreslår å endre lovverket og tillate vogntog på inntil 34,50 meter å kjøre på finske veier.
|
Takket vær et pilot-prosjekt for Frankfurts indre by viser UPS hvordan de sparer 25 tonn CO2 per år.
|
Nesten 200.000 nye trailere i Europa i fjor, og mindre nedgang i år, enn fryktet, sier konsulentselskap.
|
Snart kan brøytebilene på norske flyplasser bli selvkjørende. I går brøytet to 20 meter lange og 5,5 meter brede selvstyrte snøploger for første gang snø på en norsk rullebane.
|
DGB – en av de største tyske sammenslutningene av fagorganisasjoner, er på banen i forbindelse med revisjon av EUs såkalte Worker’s Directive. Det som styrer fri flyt av arbeidskraft.
|
Det er, viser det seg, flere løsninger hvis du vil ha frakten frem den siste kilometeren ved hjelp av pedalkraft – pluss litt strøm.
|
Miljøpartiet De Grønne (MDG) og Arbeiderpartiet (Ap) ønsker fritak fra bompengeavgift, tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering og redusert engangsavgift for biogasskjøretøy.
|
Overledning kommer til å få en ny betydning fremover, skal vi tro det tyske industriforbundet.
|
Lastebilbransjen jubler: Endelig skal Statens vegvesen innføre sentralisert, elektronisk dokumentkontroll for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy. Med det skal prosessen bli raskere og mer rettferdig.
|
Lastebilkartellet kan koste produsentene enda en milliard eller så. Stort gruppesøksmål på vei.
|
Det er et nytt element når man diskuterer lønn: droner og autonome biler. I USA opplever UPS dette nå.
|
MAN har alltid solgt motorer til eksterne brukere. Nå separerer de den virksomheten til en egen divisjon under Last & Buss-divisjonen.
|
Nå har ACEA, de europeiske produsentenes lobby-organisasjon avsluttet 2017-opptellingen. Nye rekorder både på tungt og varebil.
|
Nå har også Volkswagen Truck & Bus holdt opptelling og forteller oss om rekordåret 2017. Kanskje ikke Breaking News, selskapet er bare to år gammelt.
|
Statens vegvesen gjennomførte over 30.000 fullverdige tungbilkontroller i Region øst i løpet av 2017. En fjerdedel av de som ble stoppet, fikk pålegg om å rette feil eller mangler før videre kjøring.
|
I USA er det stor mangel på langtransportsjåfører. Det betyr lavere frakt-kapasitet som igjen gir seg utslag i transportprisene.
|
Volvo-forhandleren har kjøpt 20 mål tomt, strategisk plassert rett ved E6, i Rygge Næringspark.
|
Forsvaret har nå valgt ny leverandør av transporttjenester. Valget falt på Bring. For første gang innebærer avtalen at transportøren blir en del av Forsvarets stående beredskap.
|
Fra og med starten av 2018 er Vestlandske Trailer AS importør av Langendorf GmbH fra Waltrop i Tyskland.
|
Av totalt 112 kjøretøy som ble registrert på døgnhvileplassen på en fredag, sto mer enn halvparten fortsatt parkert påfølgende søndag – med sjåfør i bilen, ifølge NLF.
|
Selv om det kan virke slik, er det ikke alle amerikanere som trenger en full-size pickup. Ford lanserer nå et nytt alternativ gjennom 2019 Ranger.
|
Nor Slep avslutter salget av Langendorf sine produkter i Norge og Sverige. Nå satser de i stedet tungt på revitalisert Quadro tippsemi.
|