Bilindustri | |
|
I Korea har GM kjøpt opp den siste Daewoo-fabrikken som Daewoo selv fremdeles drev, og nå overtar Renault snart Daewoo-fabrikken i Romania.
|
Med 6,4 millioner biler, busser, varebiler og lastebiler, når 1. januar 2006 skrives, er Kina blitt verdens tredje største bilprodusent og skyver Tyskland ned et hakk. Eksporten øker også formidabelt.
|
Peugeot og Citroën skal sette nye rekorder i volum og markedsandel, lover PSA-sjefen Jean-Martin Folz. Allerede i år!
|
I tredje kvartal måtte Ford rapportere om sitt første tap på nesten to år. Samtidig later det til at luksusgruppen i konsernet, PAG, også gikk minus, mens Volvo-delen av den fremdeles er i solid pluss.
|
Som et første innslag i kampen for arbeidsplassene, arrangerte Seat-arbeiderne en 24-timers streik. 1800 biler ble ikke produsert, og en fotograf fikk en tomflaske i ansiktet.
|
En tilsynelatende uskyldig utnevnelse av ny personalsjef i VW-konsernet, minner oss om at det fremdeles er en solid maktkamp på toppen. Med Porsche-arving Ferdinand Piëch i sentrum.
|
Dermed er det slutt på det katastrofale Daimlerchrysler-personbileventyret i Asia. Nå er siste rest av selskapets engasjement i Mitsubishi Motors solgt. 12,4% ble overtatt av Goldman Sachs for ca. 500 millioner Euro (tror man). Tittelen i Financial Times var ”Jakten på en enda større tulling!”
|
Det utenkelige tenkes stadig oftere: at GM er på vei mot grøfta for full fart. Konkurs virker fullstendig utenkelig, men stadig flere ser på det som et mulig scenario.
|
Etter en dom i London kan det se ut som om Daimlerchrysler må betale lastebilkonkurrenten MAN mer enn 300 millioner pund. Det hele stammer fra en påstått ERF-svindel.
|
Koreanerne har vett nok til å kjøre normale forretningsår, så når vi forteller om Hyundai opp og søsterbedriften KIA ned, så snakker vi om et tredje kvartal.
|
Honda var først i køen blant japanske fabrikker som nå skal fortelle om første halvårs resultater. Hondas var i hvert fall positive.
|
Omsetningen til Renault selv sank i tredje kvartal, men takket være døtrene øker tallene i bånn.
|
Fiat har inngått enda en ny allianse. Om motorer denne gangen. Med Suzuki. Og Mitsubishi skal levere motoren til den neste Smart Fortwo.
|
De som bare leste Financial Times (spesielt tysklandsutgaven) fredag – eller Aftenposten søndag, vil tro at kampen om VW-tronen vil bli avgjort på dagens styremøte. Så enkelt er det allikevel ikke.
|
Den første meldingen var svært uklar: "Toyota kjøper GM’s 68 millioner aksjer i Fuji Heavy Industries (som lager Subaru) for drøye to milliarder norske kroner". Det er litt mer ved denne historien. Om en Saab som ikke kommer, og en Subaru som ikke klarer å kjøpe seg selv. Blant annet.
|
Det har vært en positiv utvikling på bilaksjer siden mai. Den gang var indexen på 95, da forrige uke var slutt lå den på 130.
|
Financial Times skrev i går (etter at tyske Focus hadde antydet noe tilsvarende) at også Daimlerchrysler var i samtaler med VW om eierskap fram og tilbake. Selvfølgelig øker det spekulasjonene om en ny økonomisk nasjonalisme i Tyskland.
|
BMW er en progressiv bilfabrikk. Også når det gjelder hensynet til aksjonærene. Nå kjøper konsernet egne aksjer tilbake.
|
Så var det altså ikke noen Kirk Kerkorian (antakelig) som drev VW-kursen i været. Men fetter Porsche. Her er det masse dårlig håndverk ute og går.
|
Fiat fortsetter med å knytte internasjonale forbindelser. Etter Ford i Polen er det nå Tata i India. Foreløpig snakker vi bare om en intensjonsavtale.
|
Etter august er registreringsvolumet i Europa nesten helt identisk med fjorårets. En halv prosent, eller 56.000 biler etter fjoråret er ikke så galt allikevel.
|
Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG gir uttrykk for at de ønsker å legge hendene på ca 20 prosent av aksjene i Volkswag AG.
–Velkommen skal dere være, er svaret fra Wolfsburg.
|
Fiat fikk en, kanskje ikke helt uventet, støtte igjen i slutten av uken. Agnelli-familien går inn med 535 millioner Euro for å beholde det praktiske flertallet i selskapet.
|
Den tyske bilindustrien, samlet i Frankfurt – både de som bygger biler og de som er underleverandører – er kommet med en sterk bønn til den regjeringen som kommer etter helgens valg: ikke gjør regelverket mer komplisert.
|
Dette var kommentaren til Financial Times etter at Bernd Pischetsrieder hadde vært i London for å orientere finansfolk om konsernets situasjon. Han sa mer enn det som var lurt, forteller avisen.
|