Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekkmann inn på bilpleie og oljeskiftDekkbransjen har kun to omsetningstopper i året, nemlig når bileiere legger om til sommer- og vinterdekk. Resten av sesongen preges til dels av overkapasitet. | ||||
MB på Europas største dekkmesseMed to års mellomrom er byen Essen i Tyskland vertskap for produsenter og forhandlere av dekk, felger, dekkverktøy, tilhørende produksjonsutstyr og rekvisita. Hovedvekten synes å være tillagt dekk i alle størrelser. | ||||
Effekt, eller bare stilig utseende?Riktige felger og dekk er viktige faktorer for bilens utseende, men hvordan påvirker de kjøreegenskapene? Vi har sjekket saken, og svaret finner du i mai-utgaven av Bil. | ||||
Dekknytt: To raske med lav profilBåde Dunlop og BF Goodrich lanserer nå nye sportsdekk, det vil si lavprofildekk beregnet på høye hastigheter. | ||||
Pigg av innen mandagFra førstkommende mandag er det generelt forbud mot å bruke piggdekk i Sør-Norge. I de tre nordligste fylkene gjelder forbudet fra 1. mai. Men du bør finne frem sommerdekkene selv om du kjører piggfritt. | ||||
Dekktest: 33 sommerdekkPå leting etter det beste grepet? I samarbeid med bladet Bil og tyske ADAC kan vi gi deg testresultatene fra 33 sommerdekk i tre ulike dimensjoner – 165/70 R14, 205/55 R16 og 225/45 R17. | ||||
Retardervennlig tungbildekkBridgestone har nå kommet med et nytt dekk for drivaksel på tungbiler, et dekk som skal overvinne problemene med redusert levetid på tyngre godstransport med retarder. | ||||
Krav til felger og dekkMange ønsker å bytte ut bilens originale felger og dekk med hjul som har annet utseende eller andre dimensjoner. Dette kan være av estetiske grunner eller for å endre kjøreegenskapene. Man står som kjent ikke fritt til å benytte hva man måtte ønske av hjul. Kjøretøyforskriften har nærmere bestemmelser om dette. | ||||
Glade hjul-nyheter i flengVi har hatt en frisk vinter over oss, frisk nok til å finne ut hvilke dekk som fungerer på slikt føre og hvilke som ikke gjør det. Continental Dekk er blant dem som ber bileierne ta affære og rive av udugelige dekk og erstatte dem med ContiVikingContact 3, selv om sesongen er på hell – det handler om trafikksikkerhet. | ||||
Gratis il-assistanse fra KleberSom første dekkfabrikant i Norge garanterer nå Kleber deg gratis assistanse innen en time (i enkelte områder i Norden to timer) dersom dekket ditt skulle bli ødelagt – såfremt det er av Kleber fabrikat, selvsagt. | ||||
Ny Goodyear- og Dunlop-sjef i NordenSvenske Otto Drakenberg (37) er valgt som den nye toppsjefen for Goodyear Dunlop Tires Nordic. Drakenberg var inntil nylig eksportsjef i House of Prince International i Danmark, og hadde sin første arbeidsdag i Stockholm den 7. januar. | ||||
Mille Miglia hos Gjerde & Byhring ASIkke slik å forstå at det legendariske italienske landeveisracet skal gjenoppstå i Norge etter 47 år i dvale – saken er nok noe mer prosaisk: Nemlig at Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring AS også har blitt importør av Mille Miglia felger. | ||||
-- Verdens sikreste nordiske friksjonsdekkHakka RSi erstatter Q: I god tid før neste vintersesong, altså i løpet av høsten, er Nokians nyutviklede piggfrie dekk på plass hos forhandlerne. Dekket, som skal erstatte Hakkapeliitta Q, har betegnelsen RSi, hvor R angir at dekket er konstruert for hastighetsklasse R. Det betyr at maksimal hastighet er 170 km/t, mot 160 km/t for Q-dekket. | ||||
Dekkbransje og -kunder hedret Odd Moseby”Fabulous four” var i 1960-åra synonymt med The Beatles. For norske Ford Cortina-entusiaster passet begrepet like godt på de fire store banekjørerne med denne biltypen her til lands: Trond Schea, selvsagt, og de 3 M-er: Odd Moseby, Helge Menkerud og Egil Moreite. De som fikk se deres innbyrdes oppgjør på Bjerke og andre norske travbaner, vil huske det så lenge de husker bilsport. | ||||
GKL blir Dunlop og får SefacForvirret? Les videre: Gummi AS K. Lund & Co, etablert 1898, endrer nå navn til Dunlop Hiflex as, hvorunder GKL Bilverkstedutstyr er en selvstendig enhet. Dunlop Hiflex as blir sammen med sit svenske søsterselskap en enhet i Dunlop Hiflex Holding Group, et av Europas største produksjons- og distribusjonsselskap innenfor sine produktkategorier. Dunlop Hiflex Holding Group har hovedkontor i England og distribusjonsselskap i hele Skandinavia samt Tyskland, Belgia og England. | ||||
Enda en ny Vianor-avdelingEtter at MotorBransjen i oktober kunne fortelle at dekkjeden Vianor har overtatt fire dekkverksteder og en regummieringsfabrikk på Sørlandet, har kjeden overtatt ytterligere ett dekkverksted i Moss. | ||||
Bils test av piggdekkBladet Bil er kjent for sine omfattende tester. Oktober-utgaven inneholder test av 7 aktuelle vinterdekk med pigger. Vi gir deg et utdrag av testen her på BilNorge. | ||||
Runflat fra Bridgestone på 5-serienBMWs nye 5-serie utstyres nå med runflat-dekk til det europeiske, amerikanske og japanske markedet. Dekkene er av typen Bridgestone Potenza RE050 og fåes i dimensjonene 225/50R17 94W, 245/45R17 95W og 245/40R18 93W. | ||||
Dekkmyndighetene har sovet i timenSom tidligere kunngjort holdt Scandinavian Tyre & Rim Organisation (STRO) seminar på Lørenskog i går, og i kommende utgave av MotorBransjen vil vi bringe referat derfra. | ||||
Dekk på datoEtter at man nå i 100 år har visst at gummi er et ganske levende materiale som eldes har en amerikansk sikkerhetsgruppe bedt om at dekkindustrien må begynne å selge dekk på dato. | ||||
Viktig å vite om dekk og felgRegler om hva slags dekk og felger du kan montere på bilen er omfattende og til dels kompliserte. Her finner du et sammendrag av regler du som bileier bør kjenne til. | ||||
Strenge regler for felgerMange bileiere, spesielt de unge, er svært opptatt av utseendet på bilens felger og bruker gjerne store beløp for å få felger med riktig utseende. Men også her er reglene strenge. | ||||
Mønster og dimensjonerMønsterdybden på et dekk skal være minimum 1,6mm på det punktet hvor dekket er mest slitt, med unntak av de steder hvor slitasjevarslerne er plassert. Det er ikke tillatt å skjære nytt mønster i dekk for biler med totalvekt under 3,5 tonn. | ||||
Med eller uten pigg?Markedsandelen for piggfrie vinterdekk har økt betydelig de siste årene, spesielt i urbane strøk i Sør-Norge. Dette skyldes ikke minst kampanjer og piggdekkgebyr fra myndighetens side. Hva du skal velge avhenger sterkt av hvor i landet du bor og hva slag forhold du kjører mest under. | ||||
Fire nye Vianor-utsalg i sørDen finske dekkprodusenten Nokian Tyres, som står bak dekk-kjeden Vianor, har overtatt dekk-firmaene Grimstad Vulk AS og Mandal Vulk AS. |