Biltest | |
|
BILTEST: Småbilene rommer mer og mer, både plass til
passasjerer og bagasje, og på utstyrslista.
|
BILTEST: Disse tre tyske bilprodusentene har lenge kjempet om plassen øverst
på statustoppen. Etter BMWs lansering av 1-serie kjemper de nå
også om kundene som har siktet seg inn på 249.900-grensen.
|
BILTEST: Bakhjulsdrevet bil i
kompaktklassen er så
uvanlig at det alene skaper
oppmerksomhet, at BMWbabyen
har en prislapp
under 250.000 kroner vil
også lokke kunder.
|
BILTEST: En cabriolet bringer deg nærmere naturen - på godt og vondt. Du kjenner
syrinduften og hører fuglesangen der du cruiser på småveiene - du merker
også når bøndene har spredd gjødsel på jordene...
|
BILTEST: Er det skummelt å satse
på en hybridbil som
familiebil eller firmabil?
Vårt første “samboerskap”
med den nye Prius
gir ingen grunn til å tvile
på påliteligheten – og
teknikken fungerer
elegant.
|
BILTEST: To seter. Ikke to pluss to.
Ingen kompromisser,
en rendyrket, saftig
roadster - med plass til
to golfsett.
|
BILTEST: Stasjonsvogner er viktige, mildt sagt, når vi snakker firmabiler. For mange bilmodellers vedkommende står stasjonsvognen for hele 70-80 prosent av modellens totalsalg, sedanen resten.
|
BILTEST: Et representativt utvalg av kompaktklassebiler – en skjønn blanding av ferskvare og veletablert erfaring, våre seks testbiler spenner denne gang over en periode på seks år.
|
BILTEST: 250 hester gir et imponerende
fraspark når
ekvipasjen veier 1600
kilo. Likevel er denne
gateraceren mer kultivert
enn rå.
|
BILTEST: Sportslig luksus med
V-åtter, en kjøremaskin
godt krydret med
elektronikk. Selv med
betegnelsen 2+2 er den
i praksis en to-seter.
|
BILTEST: Med sin nye S40 tar Volvo farvel med gjennomsnittskjøperen og sikter seg høyere opp på statusstigen. Vi lar svenskenes nye trumfkort møte en etablert landsmann og en høyt profilert tysker - som alle fokuserer på sikkerhet og kvalitet.
|
BILTEST: To meget rommelige stasjonsvogner
settes under lupen denne gang.
Størrelsen tatt i betraktning er den ene
rimelig i pris, men mangler noe på
utstyret. Den andre er i dyreste laget,
men har “alt” av nødvendig utstyr.
|
BILTEST: BMW X3 er tiltenkt en
plass på hylla under X5.
Nykommeren er på noen
punkter både større og
kjappere enn storebroren.
Men er prisforskjellen
mellom de to stor nok til
at ferskvaren frister mest?
|
|
BILTEST: Den ene er landets mest solgte
bil i fjor, den andre blir kanskje
landets mest solgte i år,
den tredje lider under skifte av
importorganisasjon. Alle tre har
“folkemotoren” – 1,6-liter – under
panseret.
|
BILTEST: Nærmest blodferske nykommere i den
beintøffe kompaktklassen, alle tre med
ambisjoner om en plass på pallen
– tre biler med hver sine sterke sider.
|
BILTEST: Dieselmotorene i Ford Mondeo og
Opel Signum byr på et imponerende
fraspark. Bilene bygger på to
ganske så forskjellige konsept,
den ene er utviklet med tanke på
maks baksetekomfort, i den andre
er også bagasjen tilgodesett.
|
BILTEST: BMWs 530d er god på
flere ting. Den bruker lite
drivstoff, sånn relativt
sett, den er rå på motorveien,
samtidig som den
utfordrer sportskupeene
når det gjelder kjøreegenskaper.
Vi utfordret den
på en kjapp tur Oslo –
Frankfurt – Oslo.
|
|
BILTEST: Med 2.0T-motoren lever
Laguna Sport Tourer opp
til navnet. Bilen er laget
for raske langturer, og
helst i ekspressfart på
gode motorveier.
|
BILTEST: En er sinna og rask, en er skikkelig
aggressiv og enda raskere,
mens den tredje er bare rask.
Focus RS, Civic Type-R og Cooper S
er biler for entusiastene.
|
BILTEST: BMW satser dristig og
Mercedes-Benz E-Klasse
blir brått veldig konservativ
i forhold til BMWs
5-serie. Aldri har forskjellen
mellom en BMW
og en Mercedes-Benz
vært større.
|
BILTEST: Med plass til seks og pris
som ligger 15 – 20.000
under konkurrentene
lanseres Carens som en
praktisk utfordrer til de
japanske og europeiske
flerbruksbilene.
|
BILTEST: De er utviklet med et mål
for øye – de skal være
praktiske og rommelige,
praktiske og rommelige,
praktiske og rommelige –
og det er det de er!
|
BILTEST: Avensis sedan med toliter
og automatgear vil inn
blant de luksuriøse
mellomklassebilene, et
segment den nok må slite
for å etablere seg i.
|