SOL Bil | |
|
Mitsubishi har syv designkontor spredt rundt i verden. Nå samler designsjef Oliver Boulay kreftene for å styrke merkets image på verdensbasis.
|
Umiddelbart er den eneste andre bilen jeg kan komme på som het 427 en Moskvitch fra tidlig 70-tall. Men muligens fantes det også en AC med Frua karosseri som het det samme, i så fall var det den første Shelby Cobra i USA. Men Fords Detroit-konsept er nok ikke oppkalt etter noen av dem.
|
I fjor solgte BMW flere biler enn Mercedes-Benz i USA. I 2008 skal dette være forholdet for hele verden, lover München-fabrikken. Planleggingen av forbikjøringen er allerede begynt.
|
Mens alle Detroit-besøkende har hørt om Michelin, den franske dekkfabrikken, som er en av hovedaktørene under utstillingen, har vel nesten ingen der hørt om Matra. I år hentet Michelin en Matra for å la den møte amerikanske publikummere.
|
Man lærer mye språk av konseptbiler. Var det ikke Kahuna (Dodge) som betyr Stor Bølge på Hawaii? Nå blir vi også fortalt at Washu, navnet på Mazdas konsept-deltaker i Detroit, betyr Ørnens Vinger. Poetisk? For meg høres det mer ut som en oppfordring til ungene om å vaske henda!
|
Hva burde etterfølgeren til T-Forden hete? Alfabetisk burde det vel være U. Det heter da også en av Fords konsepter for Detroit. Men i motsetning til T-Forden er den mest dominerende fargen her grønn.
|
Det er delt ut mengder av priser under Detroit-utstillingen. Massevis til en eller annen årets bil. Men en solid frokost med prisutdeling som fanget vår interesse var den som ble arrangert av WAJA – Women in Automotive Journalism Awards. De damene virker både seriøse, smarte og kloke.
|
En av de litt spennende konseptbilene i Detroit var Dodge Avenger. En femdørs coupé er uvanlig nok i seg selv, men mer betydningsfullt er det at denne bilen er en forsmak på Stratus/Sebring-avløseren i 2005, som utvikles sammen med Mitsubishi. Og dere som husker godt forbinder navnet med Hillman!
|
Toyota oppdaterer sin populære Yaris. Utvendig er det ikke de store endringene, men bilen har fått mer utstyr inkludert i prisen. Først ut er Verso.
|
Mandag skjer det mye rundt Volkswagen. Da skal det være verdenspremiere på den nye Touran (som det skal selges godt over 1000 eksemplarer av i Norge i år) og starten for 5000 x 5000 går. Det siste er nok det mest spennende, det første er jo tross alt bare enda en ny bilmodell.
|
I 1995 kom Diablo Roadster på markedet. Det var ikke spesielt heldig. Den var bokstavlig talt en takløs utgave av en bil der taket hadde gjort en kjempejobb i å holde karosseriet stivt. Vi kan vel regne med at Audi-konstruktørene, som våker i bakgrunnen, har sikret en bedre jobb denne gangen.
|
Første gang vi skrev om Infiniti FX45 var i forbindelse med Detroit 2001. Om en snau måned er produksjonsbilen på plass hos amerikanske forhandlere.
|
Trucker selger fortsatt som varmt hvetebrød i USA, og de tre store amerikanske aktørene, Ford, GM & Chrysler sloss som bikkjer om markedsandelene. Med Cheyenne concept viser Chevy noen fremtidstanker.
|
Etter at Mustang har blitt mer og mer utvannet har Ford endelig gravd seg tilbake til denne pony-bilens røtter, og sørget for at det gror igjen. I Los Angeles viste de en åpen utgave, som de riktignok kalte konsept. I Detroit kom de med Coupéen. Det hele er meget lovende.
|
I går kveld presenterte vi Toyotas konseptbil FINE-S, og nevnte at den var én av to fra den japanske produsenten. Møt nummer to som, hvis den noensinne blir realisert, neppe blir en Toyota.
|
Det er ikke så lenge siden Wolfgang Reitzle var i full sving med å ta livet av merkenavnet Mercury. Så forsvant han ut av systemet, Mercury (og Lincoln) ble igjen en del av Ford Nord-Amerika, og nå er en klar gjenopplivings-strategi på gang. Første bevis på det heter Messenger.
|
Kampen om sjef-stolen blant de største og mektigste blir stadig tøffere blant USAs trucker. Den nye Durango er helt oppe blant de store Expedition og Tahoe, og kommer til å dele mange komponenter med Ram, selv om plattformen blir en annen.
|
Selv om de første brenselcelle-bilene fra Toyota nå ruller på to kontinenter, er det lenge til disse kommer i normal produksjon. Så hvorfor da ikke fantasere litt om hvordan framtidsbilen kan se ut?
|
Naturligvis er det de amerikanske produsentene som dominerer på hjemmebane. Men det finnes innslag også fra andre verdensdeler. Som for eksempel disse fra Korea.
|
Få har valgt en like vågal designretning som Nissan de senere årene. I USA er de enda mer dristige, for der har de nisjemerket Infiniti i tillegg til Nissan-navnet.
|
Jeg var i ferd med å skrive om hvordan Chrysler, der alle konseptbilene het Dodge i år, var i ferd med å spille den litt fornuftige rollen som de viste med for eksempel Magnum. Men så kom Tomahawk, en firehjulsmotorsykkel med 500 hester V10 motor. Slik snusfornuft applauderes.
|
I USA heter de mest raffinerte Honda-modellene Acura. Nå lanseres en ny sporty modell med betegnelsen TSX Sports Sedan.
|
Det totale salget av nye biler, alle typer inkludert, endte i 2002 med en nedgang på 9,4%. For personbiler var nedgangen mindre dramatisk.
|
Selv om det vrimler av spennende konseptbiler i Detroit, finnes det nok av salgsklare biler også. Nissan har presentert to av dem. Den ene finner nok etter hvert også veien til våre breddegrader.
|
Ford F 150 ble nok en gang USAs mest solgte bilmodell i fjor. Men volumet lå 10 prosent under 2001-tallet. Kanskje like godt at de allerede nå viser antydninger av hva 2004-modellen blir. SVT F-150 Lightning het konseptbilen de avduket i Detroit.
|