Bilindustri | |
|
Så kan det sør-koreanske politiet ta på seg TV-sminken igjen og starte høst-øvelsene sine. Hyundai-arbeiderne er ute og streiker litt igjen, Kia ser ut til å komme, og vi skal vel igjen få de ekle TV-bildene der koreansk politi leker litt for tøffe.
|
Når Volvo nå forteller at de må kutte hver tyvende arbeidsplass ”på grunn av dollarkursen”, høres det ut som en ordre fra foreldremakta i Detroit. Volvo sendte i fjor en sjekk på mer enn 200 millioner til Ford, og beviser stadig at de er det sunneste barnet i Ford-familien.
|
Det skjer ting hos Daimlerchrysler om dagen. Styret har endelig godtatt Eckhard Cordes avskjed, så han kommer ikke med Mercedes-pin’en på IAA uti september. Dieter Zetsche (bildet) overtar hans jobb et kvartal før han blir Sjefen, og BaFin-undersøkelse blir pinlig offisiell.
|
Siden vi har fått noen ny bilder av mulige kommende Rover-modeller, kan det være verd å gjøre en rask repetisjon av hav som hendte med dette tradisjonsrike britiske merket i løpet av sommeren.
|
Å følge Cosworth-navnet begynner å bli ganske labyrintisk. Nå skal det bli enklere, en av eierne av et av Cosworth-navnene skal droppe det.
|
Fredag fortalte myndighetene at de gjennomførte en ”rutinemessig” undersøkelse for å sjekke om det var noen innsidehandel i forbindelse med Daimlerchrysler-sjefens avgang. Nå er det blitt kjent at Mercedes-sjef Eckhard Cordes gjorde en mill Euro på en kjapp fredagsdeal.
|
Nye Audi-rekorder etter første halvår også. Omsetning opp og bilsalget opp. Dessuten gikk driftsresultatet i været..
|
Etter at de gode 2004-resultatene ble presentert, gikk kursen på BMW-aksjene ned. Det viste seg at de proffe på børsen så noe som begeistrede motorjournalister sjelden ser: BMW leverer fremdeles glimrende biler, men dårligere resultater.
|
Rett etter et forholdsvis positivt annet-kvartal resultat kan Fiat fortelle om meget offensive produktplaner. I perioden 2005-2008 skal det investeres 18 milliarder Euro i nye produkter, og det skal resultere i 20 nye modeller.
|
Nissan kommer med positive tall for sitt første kvartal i dette forretningsåret. Stor etterspørsel og modeller de tjener penger på er en sikker oppskrift.
|
Langt nede i en kvartalsmelding om nye rekorder i vegg-til-vegg formasjon hos Toyota, ligger det en kjedelig liten detalj: resultatet sank merkbart!
|
Det var et par viktige detaljer som ble borte i oppstusset rundt Jürgen Schrempps annonserte avgang. For eksempel at resultatene for annet halvår var vesentlig bedre enn ventet.
|
Plutselig begynner det å stange litt for Renault. Forstår ikke vidundermanager Carlos Ghosn seg på Europa, eller er det simpelthen det at han har trukket i et par bremser fordi han har sett, tidligere enn noen andre, at kursen må endres noe?
|
Da Fiat la frem tallene for annet kvartal, var det åpenbart at pasienten er på bedringens vei og at legenes prognoser er imponerende presise.
|
Jeg lurer på hvordan det føles, en slags omvendt penger i banken. (Skjønt jeg er sikker på av Daimlerchryslers avgående toppsjef Jürgen Schrempp har penger i banken.) Men her forteller børsen at han er verd minst 5 milliarder Euro. Det er den foreløpige økningen av selskapets børsverdi.
|
Samtidig som GM Daewoo kan fortelle om nye rekorder i antall solgte enheter, forteller amerikanerne at de nå har oppet sitsen sin i selskapet til 50,9 prosent. Det eneste det betyr er at nå får vi ikke lenger Daewoo økonomiske resultater separat.
|
PSA, Peugeot Citroën, økte ikke med mer enn 0,6 prosent til 1.754.000 enheter i første halvår. Det var nye markeder som sørget for at det ikke ble en nedgang.
|
Det er i dag blitt kjent at DaimlerChryslers konsernsjef Jürgen Schrempp trekker seg, og at han etterfølges av Chrysler-sjefen Dieter Zetsche.
|
Her i Europa har Toyota en ny fabrikk i Tsjekkia, de bygger noe i Polen, utvider i Frankrike og har noen andre aktiviteter i gang. Og mens de fullfører en fabrikk i Texas, forteller de om en ny de skal bygge i Canada samtidig som man regner med noe mer i USA. Det heter ekspansjon.
|
I forbindelse med ”hvem skal skrote Rover” antydet vi at skroting, på grunn av høye stålpriser, snart ble en ren plussforretning for bilprodusentene. Nye tall bekrefter dette.
|
Litt skryt til Mecedes-Benz. I sitt siste kundeblad, Excellence, skriver de om den nye R-Klassen, og gir masse heder til sjefdesigner Steve Mattin. Slike folk blir ofte ikke-personer når de forsvinner til en konkurrent.
|
Det er alltid gode signaler når salget på hjemmemarkedet øker. Derfor smiler alle de japanske produsentene i dag.
|
Takket være gode eksporttall kunne den Sørkoreanske bilindustrien fortelle om et første halvår der salget hadde økt med 17,3 prosent.
|
Etter en intern konkurranse tapte Asia og USA, og Rüsselsheims utviklingssentrum ITEZ, med sine 7000 medarbeidere, sto tilbake som den som fikk oppdraget med å utvikle GMs nye biler i Astra-klassen.
|
Først sluttet Karl-Heinz Kalbfell (bildet) som styremedlem i BMW og nå og da sjef for Rolls-Royce. Han dukket opp hos Alfa Romeo sist oktober. Nå sluttet sjefen for Rolls i USA, og dukket opp en uke senere som sjef for Maserati i USA.
|