Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
STRO-seminar på trappeneTorsdag 25. september kl 0930 - 1430 finner årets STRO-seminar om dekk sted i Scandic Hotel Triaden, Lørenskog. Som vanlig inneholder programmet nyheter om norsk, nordisk og EU-lovgivning om dekk. | ||||
150 millioner Continental radialI år har radialdekk nr. 150 millioner rullet ned fra samlebåndet i Continentals fabrikk i Korbach i Tyskland. Dekket var et ContiPremiumContact med dimensjonene 195/65 R15. | ||||
Intet prissamarbeid på dekkI den siste utgaven av MotorBransjen spurte vi om ”Har lufta gått ut av saken?” i forbindelse med mistanke om prissamarbeid mellom dekkimportører. | ||||
Dekk slites ulikt: Hvor skal de beste sitte?Dekk slites ikke likt, noe de fleste kan slå fast to ganger i året – ved dekkomleggingen. Et tilbakevendende spørsmål er: Skal de beste dekkene monteres foran eller bak? | ||||
Tung nyhet med liten sprutMichelin lanserer i disse dager et nytt lastebildekk som er utstyrt med en såkalt ”antisprutdeflektor”. Denne skal redusere vannsprut fra dekket betydelig i regnvær ved at vannet kanaliseres gjennom en sirkelrund ribbe i dekkets skulder. Konseptet kalles Anti-Splash | ||||
10.000 i dusør for å få Goodyear og Blå Ring i saksaEiker Motorshop er ute med sin nye katalog for dekk og felger. Og denne gangen kan de presentere et ekstra fett tilbud på katalogens bakside. Ordlyden er som følger: | ||||
To gromme for SensoNorHorten-bedriftenSensoNor har tegnet avtale om leveranser av sin dekktrykksensor SP 30 for hele 460 millioner NOK til Siemens VDO, bildivisjonen til elektronikkgiganten Siemens. | ||||
RoadSnoop snart i salgNå gjennomføres de siste tekniske forberedelser for serieproduksjon av dekktrykkvarsleren RoadSnoop. Levering og salg starter i løpet av våren. | ||||
Feite hjul-forslag i katalog og på nettI forbindelse med at Gjerde & Byhring AS har overtatt distribusjonen av italienske MAK felger i Norge, har importøren nå laget en spesiell katalog for ferdig monterte hjul til en lang rekke bilmodeller. | ||||
Biljournalist gjennom Bridgestone?Bridgestone Europe (BSEU) prøver å rydde vei for unge journalister som drømmer om å bli profesjonelle motorskribenter gjennom online-konkurransen The Bridgestone Digital Reporter på dekk-konsernets nye europeiske nettside www.bridgestone-eu.com. | ||||
Gjerde & Byhring med MAK-importGjerde & Byhring AS er ny importør av MAK i Norge. MAK er en av Italias største produsenter av aluminiumsfelger. Moderne design og produksjonsutstyr har ført til stor salgsøkning gjennom de siste årene, og i følge importøren ligger MAKs kvalitet på øverste hylle blant felgprodusentene. | ||||
Fra gummi til dekkMotormuseet på Strømmen Storsenter inviterer til temakveld torsdag 16. januar med tema ”Fra gummi til dekk”. Benytt anledningen til også å se den spennende jubileumsutstillingen med HD-sykler. | ||||
Goodyear Dunlop tar styringen selvSom tidligere nevnt her på BilNorge, inngikk Goodyear og Sumitomo Rubber Industries Ltd i 1999 en joint venture-avtale som blant annet ga Goodyear retten til Dunlop-varemerket. Dette har medført at alle Goodyear-selskapene i Europa har endret navn til Goodyear Dunlop Tires, og man har samlet Goodyear og Dunlop-organisasjonene til én organisasjon i hvert land. I Norge heter selskapet Goodyear Dunlop Tires Norge AS. | ||||
Dunlop inn i Sumitomo!
Store endringer i japansk dekkindustri rundt nyttårstider. Sumitomo, som Goodyear eier 10 prosent av, skal overta Dunlop Japan helt, sammen med Ohtsu. Samtidig fortelles det at Bridgestone skal fjerne Firestone-navnet fra det meste av det de gjør. | ||||
5 kjettinger i testMange har erfart at et sett kjettinger kan være godt å ha når vinteren viser sin tøffeste side, og vi har testet fem aktuelle hurtigkjettinger. | ||||
Første svane på bildekkFor første gang i Norge kan et bildekk selges med Svanemerke. Kumho har innfridd de strenge kravene som skal til for å oppnå denne miljømerkingen. | ||||
Bil tester 15 piggfrie vinterdekkAt det ideelle helårsdekk ikke eksisterer, er vel noe de fleste har fått med seg. Men visste du at det også er store individuelle forskjeller på vinterdekkene? Bils store test hjelper deg å finne dekket som passer best for dine behov. | ||||
15 vinterdekk testet!Årets vinterdekktest er den mest omfattende Bil har kjørt. Og den er kjørt under forhold som er representativt for norsk vinter; bar asfalt, snø og is. Alle dekkene i testen er piggfrie vinterdekk. | ||||
Nokian med W-dekk og hall-testingNokian er en dekkfabrikk som tenker ganske originalt. Nå har de lansert et vinterdekk som er merket W, 270 km/t, som har innebygget frostvarsel og som angir rest-gummi i millimeter mønsterdybde. Og som kjører vinterdekkprøver inne i Vikingskipet mens det er 25 grader ute. | ||||
Ingen Michelin hos OpelDet var Michelin selv om kom med meldingen: etter av avtalen mellom dem og GM Europa løper ut i juli i år, vil det ikke ble levert flere Michelindekk som originalutstyr til Opel eller Vauxhall. Årsaken skal være ”forskjellig syn på strategien”. | ||||
Nyttige dekktips i BilI april-utgaven av Bil finner du en stor reportasje fra årets Geneve-utstilling i tillegg til fyldige reportasjer om en rekke bilnyheter. | ||||
Nye "run-flat" partnereOm ti år er dagens dekkdimensjoner historie, og reservehjul er en pussig del av gammelbilmytene. Michelin viser vei med sitt punkteringsfrie PAX-dekk system, der Goodyear, Pirelli og Dunlop også er partnere. Nå har Bridgestone og Conti gått inn for sitt system. | ||||
Sjekk vegmeldingene før du reiserDet ventes stor trafikk på vegene i jule- og nyttårshelgen. Statens Vegvesen ønsker å informere trafikantene om forholdene på vegnettet. | ||||
Gislaved legges nedFor endel år siden festet vi sammen med Michelin - de åpnet en ny, liten, vidunderfabrikk rett utenfor Gøteborg. Så lenge varte det - nedlagt for noen måneder siden. Nå forsvinner enda en dekkfabrikk fra Sverige, den tradisjonsrike Gislaved-fabrikken. | ||||
Dårlig trøkkI et land der de saksøker dekk- og bilfabrikker for milliarder når en bil kjører av veien, kjører hver tiende bil med minst ett blankt dekk og hver fjerde bil har for lavt lufttrykk. |