Biltest | |
|
BILTEST: Accord Tourer skal erobre
mellomklassen – håper
Honda. De har god grunn
til optimisme, noen bedre
utfordrer i denne klassen
har de aldri hatt.
|
BILTEST: Nye Avensis er mer europeisk enn noen annen japansk bil, den har
høyt sikkerhetsnivå og den er rommelig. Men hvor god er den egentlig?
|
BILTEST: Små ytre mål, fleksible innredninger, forholdsvis
god komfort. Dette er fellesnevnere for firkløveret
som utgjør månedens testbiler. Kan den
veletablerte Yaris stå imot presset fra de selvutnevnte
hovedkonkurrentene Jazz og Getz
samt nykommeren Fusion?
|
BILTEST: Mercedes’ nye 1,8-litersmotorer
finnes i flere utgaver,
143-hesteren er
den som er snillest mot
lommeboken, men passer
C-Klasses stasjonsvogn
utmerket.
|
BILTEST: SUV’ene – Sport Utility Vehicles – har økt i
popularitet, og selvfølgelig har også de luksuriøse
firehjulstrekkerne sitt publikum. Vi
lot nykommeren Volvo XC90 prøve seg mot
de mer etablerte BMW X5 og Range Rover.
|
BILTEST: Vinterlige kjøreforhold stiller spesielle krav til de
sportslige bilene også. Vi tok med tre spreke ut i
vinterkulda for å forsøke å finne hvilken som er
best egnet for den barske norske vinteren.
|
BILTEST: 9-3 Sport Sedan skal
redde Saab, en ikke enkel
oppgave i et segment der
konkurransen er knallhard.
For å finne ut hva
nykommeren duger til tok
vi den med på en snartur
til Paris.
|
BILTEST: Moderne design, fornuftige utstyrspakker og
kjøreglede, kombinert med praktiske bruksegenskaper
– det er Mazda6 i et nøtteskall.
|
BILTEST: Noen bilprodusenter er
mer frivole når det gjelder
design enn andre. Ellers
nøkterne Renault markerer
seg nå med dristig
design, og vi har latt nye
Mégane møte elegante
307 og nøkterne Astra.
|
BILTEST: Markedet for de lette terrengbilene
er voksende,
og japanerne er ledende.
Honda, Nissan og Subaru
har alle nye modeller i år.
Her får de bryne seg mot
Toyotas bestselger RAV4.
|
BILTEST: Honda Jazz og Citroën C3 vil gjerne bli store i småbilklassen
og det er da naturlig å utfordre godt etablerte VW Polo.
|
BILTEST: Det gjelder å
telle når du skal
bedømme flerbruksbiler
som
tvillingene
Citroën C8 og
Peugeot 807.
|
BILTEST: Akkurat når vi har
hentet oss inn etter å ha
møtt den fantastiske
Lamborghini Murcielago,
kommer to oppkomlinger
som synes den er for treig.
|
BILTEST: Nivået i mellomklassen er
høyt og de som skal inn
på banen møter tøff konkurranse,
det får både
Mazda 6 og Opel Vectra
merke i møtet med
Mondeo og Passat.
|
BILTEST: Superb levner ingen tvil om
at den er bygd på Passat,
men med 10 cm større
lengde har den klassens
desidert rommeligste kupé.
|
BILTEST: Sikkerhet og
Fiat har tungt for å få
feste i det norske markedet.
De har gjort mange
forsøk og denne gangen er
det Stilo som skal gjøre
jobben. En jobb den er
godt kvalifisert for.
|
BILTEST: Den er tvers gjennom ny og moderne både når det
gjelder teknikk og design, den er en typisk Opel –
på godt og ondt.
|
BILTEST: De er gjerrige når det gjelder forbruk,
men Fiesta og Polo har mye å by på både
når det gjelder komfort, kjøreegenskaper
og praktiske bruksegenskaper.
|
BILTEST: Nissan er sjelden blitt beskyldt for å være dristige når det
gjelder design. Primera er i så måte utypisk, men samtidig har den
beholdt mange av de kjente Nissan-egenskapene.
|
BILTEST: Den er kåret til sikreste bil i klassen når det gjelder kollisjonssikkerhet,
og selv med 1,6-liter er den en fullverdig
familiebil. Laguna 1.6 gir kort og godt mye bil for pengene.
|
BILTEST: Den er elegant, teknisk
mer avansert enn noen av
konkurrentene, den har et
bunnsolid rykte og den er
drosjeeiernes favoritt –
den heter E-Klasse.
|
BILTEST: Med nye Corolla vil Toyota
gjerne plassere de europeiske
bestselgerne i kompaktklassen
i skyggen. De lykkes ikke helt
– men det vil neppe påvirke
dens plass på salgsstatistikken.
|
BILTEST: S60 er Volvos sportslige
alternativ i den øvre delen
av mellomklassen. Med
den nye dieselmotoren er
den sportslige karakteren
styrket, samtidig som drivstoffutgiftene
er redusert.
|
BILTEST: Avensis er Toyotas representant
i den viktige mellomklassen
– hvor hovedtyngden
av familie- og
firmabilene befinner seg.
D4-D-motoren viser imponerende
styrke.
|
BILTEST: 265 mot 150 hk kan virke
som rått parti, og lar du
turtelleren danse opp til
sperra, så er det det.
Holder du derimot normal
fart har 150-hesteren
det råeste draget.
|