Bilindustri | |
|
Det er et par år siden VW satte EU-rekord i bot for litt ureglement handelsvirksomhet. Nå har de satt rekord i USA også, med en bot på 1,1 millioner dollars fra friskluftdirektoratet.
|
Toyota har utnevnt Shinichi Sasaki til president og daglig leder av sitt europeiske holdingselskap Toyota Motor Europe (TME) fra 1. juli. Sasaki vil bli ansvarlig for alle Toyotas operasjoner i Europa.
|
Nå er maitallene for Europas nybilsalg klare. Fortsatt nedgang, dessverre. Solide 1,7% etter at april viste tendenser til at det gikk bedre. Totalt så langt i år er nedgangen i forhold til i fjor 2,4%. Men det finnes lyspunkter.
|
BMW kan fortelle om merkbare salgsøkninger så langt i år. Kan årsaken være at motorjournalistene ikke liker linjeføringen til Chris Bangle?
|
Da PSA i fjor høst kom med sjokkmeldingen om at de trekker begge sine team fra Rally-VM, sa de samtidig at de snart ville presentere alternative planer. Nå begynner disse å ta form.
|
Som vi lærte i forrige uke er ikke Renault noe tema for den nye Nissan-organisasjonen. Hvorfor er Norden annerledes? Selv i gamle Østerrike-Ungarn samles organisasjonene nå.
|
Hans-Olov Olsson avslutter nå sin vellykkede periode som administrerende direktør for Volvo Personvagnar. Han blir formann i styret, mens Fredrik Arp kommer fra Trelleborg, og blir ny daglig leder.
|
Etter at Henrik Fisker hoppet av ved årsskiftet, har Aston Martin vært uten sjef i designavdelingen. Om kort tid kommer imidlertid etterfølgeren til å bli annonsert: Marek Reichman.
|
For første gang på mer enn et år økte igjen produksjonen av personbiler i Kina. Men luksusbilene hoper seg opp på lageret.
|
Du hadde kanskje glemt at Vauxhall fantes? England er faktisk GMs største marked i Europa, det er vel derfor bilene ikke for lengst er døpt Opel. På grunn av Kina har det nå skjedd store endringer i Vauxhalls ledelse.
|
Forretningsåret som endte med utgangen av mars forteller at Toyota solgte flere biler enn noensinne og satte ny rekord for overskuddet og for driftresultat. Men fjerde kvartal viste at farten ble betraktelig lavere.
|
Høye stålpriser sved hardt for bildelprodusentene både i fjor og utpå nyåret. Selv om Europa greide seg bedre enn USA, hadde ingen av dem noen omsetningsfremgang i 2004.
|
Audi selger stadig rikere modeller, og en tommelfinger-regel sier at dermed øker marginene også.
|
I et intervju med Financial Times antyder Ian Robertson, Rolls-sjefen, at de nå ser på mulighetene til å bygge en modell under dagens Phantom.
|
Opel fosser frem for tiden – i den grad en økning fra 10,3 til 10,7 prosent markedsandel (i Tyskland) kan kalles fossing. Men de er i hvert fal volumvinnere på volummarkedet for tiden.
|
Først var det Toyota som skulle/skulle ikke hjelpe GM ved å sette ned prisene. Så var det Toyota som skulle hjelpe GM med hybridteknologien sin. Nå er det Toyota og GM som snakker sammen om en felles fabrikk for hydrogen-forbrukende bilmotorer.
|
825.000 dollars har GM &Co brukt på en rettssak som dreide seg om en leke som etterliknet en Hummer. Etter fire år vant de.
|
I første kvartal kunne Fiat slå svarte tall i bordet. Men vi snakker en del ekstraordinære elementer her, og operativt er underskuddet fremdeles stort. Man holder imidlertid fast ved et ganske optimistisk 2005-mål.
|
Det manglet bare 12.000 biler på at årets april skulle vært like godt som fjorårets, dersom vi snakker nybilregistrering. Det gamle EU-15 kunne imidlertid presentere en aprilfremgang på 1,3. Akkumulert viser EFTA fremgang, alt det andre er i rødt.
|
PSA trosser trenden igjen. De fleste bilfabrikker forteller om stor nedgang i omsetningen, og mindre nedgang i volumet. De selger med andre ord billigere biler. Det gjør ikke PSA.
|
De av oss som forstår at det er problemer å flytte fra Torino når man har vendt seg til maten på Urbani, forstår utmerket at GM Powertrain har valgt å fortsette sin europeiske virksomhet i Torino.
|
Denne uken skulle Wolfgang Bernhard vært i Stuttgart og planlagt hvordan Mercedes igjen skulle hevde seg, ikke minst overfor erkerivalen BMW. Og vi skulle stått i kø for å få et eksklusivt intervju. I stedet begynner han, uten fanfarer, i ny jobb i triste Wolfsburg.
|
Nå er Kias problemer i Slovakia over. I hvert fall de som hadde med bøndene å gjøre. Nå er Staten blitt enige med de siste om prisen på jorden der fabrikken bygges.
|
Midt oppi rettssaker mot Daimlerchrysler har Kirk Kerkorian, 87 år med massevis av kasino-milliarder bak seg, sagt at han vil bruke nesten 900 millioner dollars på å fordoble eierposten sin i GM, til 8,8 prosent. Aksjekursen jumpet 15 prosent og luktet på 32 dollars!
|
Mens vi må vente til 10. mai på Toyotas resultater, har ikke Honda så mange tall å telle. Derfor er de klare med fjerde kvartal i sitt forretningsår 2004/2005 nå. Bestått, og vel så det, er karakteren.
|