Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pirelli med PAXMichelin har hatt en voldsom kampanje for sitt nye PAX-system – dekk som man kan kjøre på selv om de mangler luft. Men hvordan kan det ha seg at Pirelli, uten særlige fanfarer, er blant de aller første med slike dekk-systemer? | ||||
Styling: Først er det dekk og felgDen morsomste hallen på Frankfurt-utstillingen er nok fremdeles annen etasje i hall 1. Der vi finner den harde kjernen av tyske trimmere. Både de som satser optisk og de som steller med mekanikken. Og de som gjør begge deler – og dem er det snart flest av. | ||||
To dekkfabrikker blir intelligenteEgentlig går man glipp av ganske meget hvis man nøyer seg med bilene på en bilutstilling. Stikker man innom, for eksempel ZF, lærer man en del om fremtidens chassis-teknikk. En av de lekreste konseptbilene sto hos en soltak-produsent og to av dekkfabrikkene kunne fortelle om meget viktige strategiske avtaler. | ||||
Klart for flate dekkHvorfor Michelin valgte å kalle det nye dekk-konseptet sitt PAX aner jeg ikke. For de fleste av oss gamle latinere (og det inkluderer flere av ledelsen hos Michelin) betyr Pax ”fred”. Men hvis du virkelig lurer kan du spørre Sumitomo om det nå. | ||||
Nytt dekkteam: YokoContiEn intensjonsavtale ble nylig underskrevet mellom Yokohama og Continental. Noen sammenslutning er det foreløpig ikke snakk om, men hvem vet hva som kan skje på sikt? | ||||
Goodyear på maisForholdsvis lavmælt har Goodyear lansert sitt nye dekk GT3. Og hva så? Ikke annet enn at det er alet opp på mais. BioTred er et annet merkenavn her. | ||||
Michelin sjekker trykketDet er lenge siden Michelin utstyrte Porsches Le Mans biler med dekktrykk-monitorer. Siden da har jeg trodd at når Michelin endelig en gang gjør systemet kommersielt, vil det bli deres eget system. I stedet skal de kjøpe fra Oxford, England! | ||||
Pigg av i helgenFra førstkommende mandag er det generelt forbud mot å bruke piggdekk i Sør-Norge. I de tre nordligste fylkene gjelder forbudet fra 1. mai. Men du bør finne frem sommerdekkene selv om du kjører piggfritt. | ||||
Bils test av 10 sommerdekkBils redaktør Kjell Magne Aalbergsjø er ansett som den mest anerkjente dekktester i Norge. Med mange års erfaring med dekk- og biltester er ingenting overlatt til tilfeldighetene når Kjell Magne tester dekk. Vi presenterte sommerdekktesten i Bils marsutgave og legger den nå ut på Bilnorge. | ||||
Retro-tendenser hos PirelliPirelli var på mange måter et yndlings-dekkmerke den gangen man fremdeles kunne kjøre fort, og Oslo-Milano og rett opp til Pirellis prøvebane bak den gamle flyfabrikken til Caproni, gikk på 20 timer og 30 minutter. Og da de kom med verdens første brukbare lavprofildekk, P7, forgylte vi dem. | ||||
Edonis på Pax-røtterTakket være Michelin fikk det som nok kan bli verdens raskeste gate-tillatte bil en beskjeden utstillingsplass i Geneve. Bilen ble satt på Michelins Pax-dekk, Michelin trykket pressemappen, og Michelin sørget for at det ble ryddet plass til en Pax-stand, med bil, ved inngangen. | ||||
Konseptbiler trenger konseptdekkMye av det som gjør konseptbilene så attraktive og iøynefallende er dekkene. Og det er dekkene som også så ofte gjør skuffelsen så stor når den rå konseptbilen blir en gørrkjedelig produksjonsbil. For akkurat som at designerne bygger en spessial, sørger dekkprodusentene også for en spessial – eller fire. | ||||
30-meters bilenContinental har lenge vært interessert i mer enn dekk. De har flere prosjektgrupper som jobber med hele opphengningsproblematikken, og med elektroniske løsninger i forbindelse med det som triller. For et år siden dannet de en gruppe som skulle jobbe med kort bremsestrekning. Nå snakker de om 30-meters bilen. | ||||
Hvilket trøkk har du?I kjølvannet av Firestone-trøbbelet har det dukket opp en del fascinerende dekk-fakta. For eksempel har man tatt livet av myten om at folk aldri sjekker trykket. Problemet er imidlertid at de ikke vet hva riktig dekktrykk skal være. | ||||
Michelin på toppEn amerikansk undersøkelse gjennomført av troverdige J.D. Power and Ass. viser at Michelin er det dekket som rangeres på topp av amerikanske brukere. Firestone beholder for øvrig sin tradisjonelle fjerdeplass. | ||||
Like dekk? I hvert fall mange navn!Et av dekk-spørsmålene til BILs redaktør i går hadde med de mange dekkoppkjøpene å gjøre. Snart er det bare en håndfull dekkprodusenter tilbake, vil det gi likere dekk? Kjell Magne Aalbergsjø svarte på det, men la oss legge til at floraen av dekknavn ikke forsvinner fordi merkene samles på få hender. | ||||
Svar på dekkspørsmålVi har latt våre lesere stille spørsmål til Bils redaktør, Kjell Magne Aalbergsjø, angående dekk. Her finner du spørsmålene og svarene. Vi takker for alle innsendte bidrag. | ||||
GM har egen dekk-garantiUnderlig at noe som er så viktig som dekk er det eneste som faller utenfor bilfabrikkenes garanti-ansvar. Noe Ford legger maks vekt på nå, ”dette er en dekk-sak og ikke en bil-sak” sier Fordsjefen når han skal forklare seg om Firestone-problemene. GM ville sagt noe helt annet. | ||||
Toyota med egne dekk?Ikke siden Henry Ford kjøpte egne gummiplantasjer for å bygge egne T-Ford dekk har vi hørt om noe lignende. Fra Tokyo forlyder det at Toyota tenker på å bygge egne dekk. | ||||
Goodyear kjøper dekk-monitorDet er ingen grunn til å tro at dette har noen sammenheng med Firestone-problemet, men Goodyear har nå fortalt at de har kjøpt Cyclois – et lite firma som spesialiserer seg på utstyr som overvåker og kan vedlikeholde dekktrykk mens bilen kjører. | ||||
200.000 dekk erstattetDagens innslag om den triste Firestone-historien går på en ganske utrolig innsats fra dekkforhandlerne i USA. Fem dager inn i tilbakekallings-perioden har de erstattet mer enn 200.000 dekk! | ||||
Firestone: 100 år og kjempeproblemDet er sannsynlig at dekk-giganten Firestone kunne tenkt seg å feire sin 100 års dag uten all oppmerksomheten fra Strategic Safety. Trekk tilbake 3,5 millioner dekk, krever de. | ||||
Runde allianserNår to av verdens største dekkfabrikker går sammen er det verd å sette seg rett i stolen. Selv om det i denne runden bare dreier seg om felles utvikling av dekkteknologi, med spesiell vekt på nødkjøring uten luft, er dette en allianse med store muligheter. | ||||
Dekkfabrikker i tett samarbeidEtter at de tre store amerikanske bilfabrikkene fortalte at de skal bygge ut et felles web-basert innkjøpssystem, og anti-trust myndighetene ser ut til å la dem slippe unna med det, har flere hektet seg på vogna. | ||||
Norges mest moderne dekksenter?Dekk-kjeden Dekkmann har 43 avdelinger spredt over hele landet. Den mest moderne og nyeste ligger i Sarpsborg og ble åpnet i mars. Det nye anlegget har egen avdeling for lastebiler og en viktig del av bygget er lagerhold av kundenes dekk. |