Biltest | |
|
BILTEST: Mercedes har en sterk
profil når det gjelder diesel,
og da vi testet C200 Kompressor
og C220 CDI høsten
2000 var dieselmodellen
vårt soleklare valg.
|
BILTEST: Med trekk på alle fire er
den raskere enn vi først
tror, men det koster drivstoff.
Dessuten er ikke
denne Passat-versjonen den
stilleste gutten i klassen.
|
BILTEST: HDi-motoren med 110
hester er ikke raskest i
klassen. Til gjengjeld er
den svært så nøysom og
byr på god komfort.
|
BILTEST: Focus TDCi viser beundringsverdige
muskler, og
selv 115 hester klarer seg
med en halvliter på mila.
|
BILTEST: Med en prisforskjell på
beskjedne 1000 kroner fra
525i til 525 diesel har
BMW et overbevisende
godt utgangspunkt i kampen
om dieselkundene.
|
BILTEST: Stillegående på landeveien,
og med fine sprinteregenskaper
– A4 med
130-hesters TDI-motor er
en fleksibel kjøremaskin.
|
BILTEST: Med nydelige kjøreegenskaper, så lenge veien ikke er
for humpete, gir 307 oss “storbilfølelse”. Den nøysomme
dieselmotoren er et godt alternativ til den turtallsvillige
bensinmotoren.
|
BILTEST: Med 307 Peugeot har valgt en litt uvanlig tilnærming
til kompakt-klassen og de har utviklet en karaktersterk
bil som gir storbilfølelse – på godt og ondt.
|
BILTEST: Den er enkel, praktisk og rimelig. Med firehjuldrift
og god plassutnyttelse har Suzuki Liana skapt seg
en egen nisje blant kompaktbilene.
|
BILTEST: Når du ser New Beetle, Mini eller PT Cruiser er du ikke i tvil om hvor de har fått
genene fra. Moderne teknikk og linjeføring til tross, dette er biler som vekker minner
og fører tankene til den originale Bobla, Mini og 40-tallets amerikanere.
|
BILTEST: Jaguar X-Type ypper seg
i en klasse hvor det er
mange om beinet. Vi har
valgt å kjøre den mot
lillebror Mondeo og
Rovers mest luksuriøse
SeventyFive.
|
BILTEST: A6 2.5 V6 turbodiesel med Multitronic gearkasse
er en førsteklasses milsluker og fraktet redaktøren
i komfort til Frankfurt og tilbake.
|
BILTEST: Den har et eksotisk navn, men teknikken er langt fra eksotisk.
Kia Rio er en bil for dem som først og fremst vil ha
problemfri transport og har et nøkternt forhold til bilen.
|
BILTEST: Jaguar spiller på nostalgiske
strenger og X-Type
er lagt tett opp til XJ-serien
når det gjelder både utvendig
og innvendig design.
Den hadde kanskje tjent
på litt større forskjell?
|
BILTEST: Med 147 1.6 og 316ti henvender Alfa Romeo og BMW seg til dem som jakter på
en smule eksklusivitet til moderat pris og i kompakt innpakning i et marked
hvor Audi A3 allerede er etablert.
|
BILTEST: Både Alfa Romeo og Mercedes-Benz jakter på ungdommelige sportsbilentusiaster
som gjerne vil ha både sportsbil og plass. Men er dette sportslig nok?
|
BILTEST: I kompaktklassen handler det for tiden mye om plass. Både Peugeot og Honda hevder
å ha funnet oppskriften til den rommeligste bilen i klassen.
|
BILTEST: Citroën og Renault slår hardt med dørene når de entrer mellomklassen med nye C5
og Laguna II. Selv Mondeo kan få skjelven av mindre. Men er det godt nok?
|
BILTEST: Det er blitt langt mellom
Skoda-vitsene, og etter
noen mil i en Fabia Combi
er det lett å forstå hvorfor.
Tsjekkerne har nemlig
gjort leksa si grundig.
|
BILTEST: Vi blir stadig mer opptatt
av at bilen skal være
praktisk og fleksibel i forhold
til plassutnyttelse.
Her har vi testet seks
biler hvor det praktiske
står i høysetet.
|
BILTEST: De er beskjedne på salgsstatistikken, men sedanene er faktisk svært praktiske
for dem som gjerne vil ha god plass i elegant innpakning. Civic, Elantra og Almera
sedan er ikke noen unntak.
|
BILTEST: Bredden blant de japanske
småbilene er like stor
som blant de store bilene.
Denne gang har bestselgeren
i klassen fått bryne
seg mot tre firehjulstrekkere
på vinterføre.
|
BILTEST: Audis mellomklassebil er slett ikke så kjedelig som
navnet kan antyde, men en BMW 318i byr på større motstand
enn ventet – også på vinterføre.
|
BILTEST: S60 frir åpenlyst til et ungdommelig publikum. Gubbeimaget
skal bort, nå legges det vekt på dynamiske kjøreegenskaper
og elegant design. S60 innfrir.
|
BILTEST: Nissan, Opel, Peugeot, Ford, Toyota
og Citroën ønsker å være med i storbilklassen,
og når de ikke lykkes skyldes
ikke det først og fremst produktene.
|