SOL Bil | |
|
Vi har kanskje gitt dere inntrykk av at Detroit er årets første utstilling. Men feil: Los Angeles åpner sin noen dager før, allerede torsdag den annen skal Chrysler-sjefen Dieter Zetsche åpne ballet ved en lunch for pressekorpset. Minst to dusin premierer venter man.
|
I over et år har fem personer jobbet med planleggingen av Fords 100-års feiring. Nå letter de på teppet og forteller litt om hva sommerens fem dager lange fødselsdagsselskap skal inneholde.
|
Om den nye stasjonsvognen på E-klassen skal hete T vet vi ikke, men vi vet altså, som tidligere fortalt, at den skal debutere på Detroitutstillingen. Vi vet også at den norske importøren regner med å selge 450 stykker av den etter at den kommer på markedet i mars.
|
Det kan virke som Nissan-gruppen i år har bestemt seg for å overgå de store amerikanerne med hensyn til lekkasjer i forkant av Detroit-utstillingen. En uke før pressedagene starter gir de oss to nye glimt av sine NAIAS nyheter.
|
Porsche har som vanlig vist seg gavmild før jul. Ikke bare forteller de alle som har ventet at det er en ny GT3 på gang fra mars. De gir også sine ansatte en måneds ekstra lønn og aksjonærene en god dividende. Da er det kanskje råttent å nevne at de også måtte tilbakekalle 35.000 biler.
|
Mercedes-Benz skal avduke sin nye E-Klasse på Detroit-utstillingen. Vi gir deg allerede nå den første smakebiten. Og kan også avsløre at E-Klassen får flere alternative motorer.
|
BMWs 7-serie ble først lansert som 8-sylindrede 735 og 745-modeller. Siden har den blitt supplert med to dieselvarianter og en 12-sylindret 760. Nå kommer modellen som trolig vil stå for det største salgsvolumet her i landet.
|
Det blir ikke gull av alt BMW gjør heller. Det er mulig de vil kalle Z8 en suksess, men bedømt etter levetid og volum er det vel ikke bare gloria? Ei heller ser den ut til å bli en mytebil slik forbildene 503 og 507 ble. Nå skal den dø, som en Alpina Roadster.
|
Mye tyder på at indiske Tata kan bli en faktor i Europas bilhandel om noen år. De har så vidt prøvd seg på noen EU-markeder, trukket seg tilbake igjen, utviklet nye ”europeiske” modeller, og nå er de i ferd med å inngå en distribusjonsavtale med MG-Rover.
|
Det har tidligere vært et tett samarbeide mellom Harley-Davidson og Ford, blant annet med Pick-ups i Harley-farger og andre Harley-assosiasjoner. Ford hadde også, en periode, lyst til å være ’born to be wild’. Nå har samarbeidet slått ut på en annen måte, Harley har kjøpt en testbane av bilprodusenten.
|
Mazda starter utprøvingen av sin nye ASV. Selv om den ser ut som en tradisjonell MPV, skjuler det seg masse fremtidsrettet teknologi under skallet.
|
Bare dager etter at Think fikk sikret sin videre eksistens, kan vi avsløre en ny bil fra Aurskog. Men denne blir nok et enda sjeldnere syn på veien enn City-modellene.
|
Mitsubishi har alltid hatt konseptbiler på Detroit-utstillingen. Nå som de har tallfestet en solid økning i markedsandel er det vel viktigere enn noen gang at de viser seg. Det kommer i hvert fall en konseptbil, og en ny produksjonsmodell, derfra.
|
Enda mer moro fra Bologna. Lancia møtte faktisk opp med et designstudie som de kalte Granturismo. Med god grunn, for det første så den slik ut, for det andre er det vel Lancia som har funnet opp dette begrepet.
|
Det er ganske morsomt å observere hvordan bilfabrikkene sier en ting i går og en annen i dag. Opel, som plutselig er blitt tilhenger av flermerke-representasjon, er ett eksempel. Nå kan VW fortelle om meget begrenset antall plattformer, som helst bør vare i 12 år.
|
Honda er selvfølgelig blant de fabrikkene som kommer til å vedlikeholde Detroit-utstillingens renommé som plattform for nymodell-lanseringer. Ny Acura og en panel-van utgave av Element vil i hvert fall bli vist.
|
Volvo har i dag kuttet prisene kraftig på sine mest populære modeller. Målet er å få bukt med handelslekkasjen til Sverige.
|
Smart debuterte sin Roadster, og Roadster Coupé, på Paris-utstillingen i høst. Derfra var det neimen ikke lang vei til produksjon. Den 2. januar åpnes ordrebøkene, utleveringene starter i midten av april.
|
Det er ikke mye jeg vet om kjøperen av Th!nk, men skal man dømme etter den overveldende mengde informasjoner som er kommet ut etter gårsdagens melding, er det ikke meget Ford vet heller. Ellers hadde vi nok hørt litt mer enn at Kam Korp er et sveitsisk selskap.
|
Den konseptbilen som BMW skal vise i Detroit kan vanskelig komme nærmere den endelige produksjonsmodellen. Og det er en bil mange venter på. I Detroit-utgaven vil den hete xActivity, når det står i butikken en gang neste år, heter den X3.
|
For halvannet år siden foretok BMW en lettere ansiktsløfting av sedan og stasjonsvognen i 3-serien. Nå følger de øvrige tre modellene i serien i samme fotspor samtidig som nye motorvarianter introduseres.
|
I november solgte Toyota flere personbiler enn både Ford og Chevrolet i USA. Men her er det viktig å presisere personbiler. For i USA er jo også Light Trucks en del av privat-markedet. Og der rekker ikke Toyota helt opp enda. Men de amerikansk-eide fabrikkene har igjen fått en frisk advarsel.
|
Ganske pussig: BMW og Kinas bilmarked traff en million omtrent samtidig. Og for begge to var det første gang. Med andre ord kunne BMW eksklusivt ha fylt det kinesiske markedet i år. Det er vel et spørsmål om hva det hadde gjort for imaget.
|
MG-varianter på Rover-modellene er et ganske vanlig syn på britiske veier, men her i landet er det kun roadsteren som har vært solgt. Til nå.
|
Det er snaue tre måneder siden Tommi Mäkinen avduket 2003-modellen av Subaru Impreza på Paris-utstillingen. Om få uker er bilen på plass i Norge, nesten parallelt med at den debuterer i Rally Monte Carlo.
|