Bilindustri | |
|
Koreanske bilfabrikker har oppdaget noe de japanske ikke har, nemlig at jeg foretrekker forretningsår som følger kalenderåret. Derfor kan vi nå fortelle om Hyundai/Kias første kvartal. Det gikk bra.
|
Kirk Kerkorian tapte på alle punkter i saken han hadde anlagt mot Daimlerchrysler. Han ble ikke skrudd ved sammenslutningen, var rettens klare beskjed. Nå appellerer han.
|
For første gang på nesten to år måtte BMW rapportere om en nedgang i et kvartalsresultat. Råmaterialpriser og valuta måtte ta deler av skylden. Men økt konkurranse merkes også.
|
Ikke uventet var Chrysler sterkt medvirkende til at det ikke ble rødt for Daimlerchrysler i første kvartal. Men Mercedes-divisjonen endte 1,2 milliarder dollars baklengs.
|
London (BilNorge.no): Rover kan gjenoppstå. Men neppe som en bil produsert i England. Flere produsenter er interessert i Rover og MG – og nå skjer det en spennende anbudsrunde om restene etter bilkonsernet. Det er produsenter og investorer i Iran, Russland, India, Kina og flere andre land som viser interesse for restene.
|
I løpet av en uke har Daimlerchrysler fått skikkelig pepper fra fagforeningene både i USA og Brasil. Årsaken er tafatte forsøk på å forklare at man vil/ikke vil bli global.
|
Ikke nok med at GM og Ford i USA har en del problemer i Wall Street sammenheng, det dukker også opp triste meldinger fra lokalmiljøet. Som at den siste Taurus er rett rundt hjørnet og New Jerseys siste GM-bil er produsert.
|
Vi fortalte forleden om Toyotas forslag om at de skulle legge på prisene i USA for å hjelpe de tre amerikanske pasientene. Lettere misforstått, sier Toyota nå.
|
Endelig er den komplette mars-statistikken for HELE Europa klar (inkl. de nye EU-medlemmene). 1.709.616 nye personbiler er en nedgang på 4,7 prosent.
|
Dersom du er veldig syk, hjelper det deg da dersom jeg blir litt syk? Det er i grunnen det Toyota spør Ford og GM om nå når de vurderer prisøking i USA.
|
Financial Times meldte at store Daimlerchrysler-eiere har fått tilbud fra investorer om å overta aksjene. Formålet er åpenbart å dele opp selskapet igjen.
|
Ingen flere samarbeidsprosjekter med noen for tiden, fikk vi høre fra PSA for ikke mange ukene siden. Nå har de underskrevet en avtale med Fiat om å bygge små varebiler i Tyrkia.
|
På tross at et Rover som er blitt Over i uttrykket ”Nå er alt Over”, er EUs bilindustri og EUs industrikommissær veldig enige om at man må unngå alle proteksjonistiske inngrep mot utenlandsk konkurranse.
|
Nybilsalget i Tyskland ramlet i første kvartal, med 1,9 prosent i forhold til i fjor. Men nedgangen bremses, 0,4 prosent under i mars.
|
Mens sure aksjonærer vandret hjem fra Daimlerchryslers generalforsamling med klare indikasjoner på at første halvår også ville bli kål (med tjukk l), fikk BMWs aksjonærer beskjed om at salgsvolumet hadde økt med 8,2 prosent i første kvartal.
|
Vi har med jevne mellomrom fortalt om den amerikanske multimilliardæren Kirk Kerkorian som gikk til sak mot Daimlerchrysler. Aksjonærene var ført bak lyset hevdet han. Han tapte på alle punkter.
|
Det nyeste fra Henrik Fiskers nye firma er at hans første, egne, bil skal debutere på Frankfurt-utstillingen til høsten. Underlaget blir tysk.
|
MG Rover stoppet i går all produksjon ved sitt anlegg i Longbridge, England grunnet manglende leveranser fra underleverandører. Dermed kan det gå mot slutten for den siste store britiske bilprodusenten.
|
GM og Daimlerchrysler har gjort en felles avtale med det amerikanske energidepartementet om utvikling av brenselcellebiler. Dette er en del av president Bush’ 1,7 milliarder dollar program for å utvikle hydrogen som USAs neste energikilde.
|
Som ventet ble det ganske hissig språkbruk på Daimlerchryslers generalforsamling i Berlin i går. Men ledelsen later til å sitte trygt.
|
Ikke glem at Renault også bygger biler i Korea. Samsung heter de, og på tross av problemer med hjemmemarkedet i fjor, tjente de penger da også. Neste år skal eksporten øke med fem-gangeren.
|
Nå har GM-sjefen Rick Wagoner virkelig lagt hodet sitt på blokka. Kjapt og uventet tok han sent mandag kontrollen over Nord-Amerika operasjonene også og kuttet derved Bob Lutz’ og Gary Cowgers ansvar sterkt.
|
På tross av problemer lover Citroën og Peugeot at de skal følge opprinnelige planer for Kina-produksjonen. Det betyr blant annet doblet kapasitet (til 300.000 biler) og investeringer på 600 millioner euro i løpet av dette året.
|
Onsdag skal det være generalforsamling hos Daimlerchrysler. Noen dager i forkant gikk konsernet ut og viste at man virkelig var i stand til å håndtere påtrengende problemer.
|
Martin Leach, tidligere Ford Europa president, gikk til sak mot Ford for usaklig oppsigelse. Det ble forlik, og – påstår de som kjenner saken, 2,1 millioner dollars til Leach.
|