Forbrukertips | |
|
Et innendørs parkeringsanlegg med plass til 300 bobiler skal bygges ved Tønsberg i Vestfold. De første kundene vil sjekke inn våren 2015, til disse prisene.
|
Regjeringen vil rydde i parkeringsbransjen. I dag sendes nytt regelverk på høring, hvor det foreslås tre gebyrsatser - uavhengig av om du feilparkerer på kommunal eller privat plass.
|
Oslo og Bergen har landets flinkeste bilister når det gjelder å kjøre piggfritt på vinteren. Det er ingen tilfeldighet at disse også er de eneste stedene i landet hvor man må betale gebyr for å kjøre med piggdekk.
|
Mange bileiere er i villrede om hvem som omfattes av de nye reglene om elektronisk måling av dekktrykket, som trer i kraft i høst. Her er en avklaring.
|
EuroNCAP har krasjet to nye biler. Den ene måtte nøye seg med fire stjerner mens den andre fikk toppkarakter.
|
Irland innførte strengere lover for mobilbruk fra 1. mai. En SMS-melding kan gi en måned i fengsel.
|
Handelshøyskolen BI har lagt frem årets resultater i Norsk Kundebarometer. Det viser at Toyota har de mest tilfredse kundene innen bil. Og at lojaliteten til premium-merkene er meget høy.
|
2014 kan vise seg å ende med ny rekord i tilbakekallinger. 12 millioner biler så langt i år. Rekorden holdes foreløpig av 2004 med 30,8 millioner.
|
Tollvesenet sendte i februar ut 3,6 millioner krav på til sammen 9,4 milliarder kroner i årsavgift. Bileierne skylder fortsatt Staten over 800 millioner kroner. Her ser du hvor i landet skylderne bor.
|
Størstedelen av dekksalget i Norge foregår i april når vinterdekkene skal av. Nå er tiden inne for å sjekke om sommerdekkene holder en sesong til.
|
Forbrukerrådet har analysert dekktester fra de siste 10 årene. Konklusjonen er klar – de kjente merkevarene topper statistikken.
|
Etter planen vil FM-båndet bli stengt i 2017. Forutsetningene for stenging er ikke innfridd og det er for tidlig for bileierne, mener Bilimportørenes Landsforening, og ber Kulturdepartementet revurdere beslutningen.
|
Å kjøpe en brukt bobil kan være en fin oppfyllelse av feriedrømmen. Men pass på at du ikke kjøper katta i sekken, advarer Forbrukerrådet.
|
Manglende bolter skaper stadig oftere problemer ved bytte av hjul, ifølge fagfolk. Først når dekkene skal legges om, begynner bileierne å lete.
|
Kjøper du ny bil etter 1. november i år kan det hende du må regne med 3000 kroner ekstra for hvert dekksett du kjøper til bilen. Å bytte hjul hjemme kan også bli vanskelig.
|
En moderne personbil har lange oljeskiftintervaller. Eiere av dieselbiler gjør veldig lurt i å bytte motorolje minst en gang i året eller etter 15.000 kilometer.
|
80 prosent av norske bilister kjører rundt med en bilradio som kan være stum om tre år. Men det blir stadig enklere å løse den utfordringen.
|
Volvo gjør det tryggere å ferdes på skandinaviske vinterveier. Biler som observerer risiko deler denne informasjonen med andre sjåfører og veimyndighetene.
|
Det er fortsatt noen år til FM-nettet skal slukkes, men det dukker stadig opp nye løsninger som skal hjelpe oss over til den digitale verden. Tiny Audio C3 er den smarteste vi har møtt til nå.
|
Audi er klar til å lansere et system som kommuniserer med trafikklys. Det kan spare tid og drivstoff.
|
Hyundai har sammen med søsterfirma Kia den beste nybilgarantien. Nå gir de ekstra trygghet ved kjøp av bruktbil også.
|
Noen ganger skulle jeg ønske at det kom en bok om dekkenes skrekk-kabinett. Grusomme dekk-konstruksjoner er det mange av. Hører Nokians pigg-på-kommando med blant skrekkeksemplene?
|
Landets dekkforhandlere må regne med kontrollbesøk fra Statens Vegvesen de nærmeste månedene. Hensikten er å sjekke at EU-reglene om merking blir fulgt.
|
Nå kan du låne og kjøre en utenlandsk registrert bil i inntil 25 dager pr år i Norge - uten å betale engangsavgift. Her ser du hvordan.
|
Har du lagt merke til at mange nye biler kjører med slukte baklykter? Det skyldes et EU-direktiv.
|