Ukesbrev | |
|
Volkswagen ID.4/GTX vant bilregistreringskonkurransen i oktober, men VW må jobbe hardt for å ta igjen Tesla Model 3 innen året er omme. Selv om oktober-volmet var ned 10,6 prosent til 11.579 enheter målt mot oktober i fjor, har samlet personbilvolum i år nå passert 140.000 biler. Det kan gå mot historisk årsrekord.
|
RENDERING: I dag har Alfa Romeo kun to modeller på paletten, Giulia og Stelvio. Men under den nye Stellantis-paraplyen skal merket revitaliseres gjennom de kommende årene.
|
PRØVEKJØRT: Citroën vil gjerne at du skal oppfatte ë-C4 like komfortabel som å sitte på et «flyvende teppe». Vel, det er mye fint å si om ë-C4, men den nye SUV-en slår ikke 50-åringen GS på komfort.
|
Som siste bil rullet «vår» Ferrari Monza SP2 inn på scenen. Etter en lang dag med rigging og polering, er Oslo Motor Show i Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm klar til å ta imot flere titusen besøkende denne helgen.
|
I et fremtidsperspektiv kaster bilimportør Bertel O. Steen også et blikk i speilet når de på Oslo Motor Show publikumslanserer både Mercedes-Benz EQS og Kia EV6, samtidig som kong Haralds første bil og sirkuskonge Arnardos enorme Mercedes 600 skinner side om side med nyhetene.
|
Det er nesten så man kan få puste ut igjen når noen melder en ny superbil – med ambisjoner riktignok – som ikke skriker at den er i mega1000hk-klassen. Møt Bermat GT med fire sylindre og inntil 400 hk.
|
Hva er bedre enn en Ferrari Monza? To Ferrari Monza selvfølgelig. Det kan imidlertid ikke OMS by på, men den kan by på mange andre Ferrarier i tillegg til Monzaen – og andre godbiter i samme divisjon.
|
PRØVEKJØRT: Da Audi bladde om kalenderen til 2021, strøk de alle vanlige bensin- og dieselvariantene fra det norske A3-programmet. Ladehybridene og S3 overlevde massakren. Utpå høsten dukker RS3 opp.
|
Oslo Motor Show får selebert besøk av R18, Audis berømte Le Mans-bil. Til forskjell fra originalen er denne bygd av Lego, men i full størrelse.
|
Lyst til å se en Ford GT, en Mustang Mach 1 eller Mustang Mach-E GT på nært hold? Du finner dem blant mange flere raske og motorsterke Forder på OMS.
|
Tiden går fort og det er lett å glemme. For å minne om hvordan det så ut på veiene for noen tiår siden utvider Oslo Motor Show i år klassikerstanden til hele 2000 kvadratmeter for å vise et bredt tverrsnitt av hva vi kjørte med på 70-, 80- og 90-tallet. Du møter dem til helgen på Lillestrøm.
|
RENDERINGER: Lancia er et merke som snart skal bli synlig for et større publikum takket være Stellantis.
|
Hon Hai Technology Group – du kjenner dem bedre som Foxconn og storleverandør av telefoner for Apple – har lenge sagt at de vil blande seg inn i elbil-miljøet. Nå har de vist tre fremtidsmodeller.
|
Ford hevder den er verdens første bensin/elektriske hybride pickup når de nå har lanserer Maverick i USA med 194 hk, 0,67 liter/mil i forbruk og priser den fra 170.000 kroner.
|
Ferrari har mange ikoner i sin historie. Nå hylles de med Icona, en serie biler som sannsynligvis også ender opp som ikoner. Takket være Arne Fredly står den første av dem, Monza SP2, på Oslo Motor Show. Du møter den på BilAutofil/BilNorges stand.
|
Kirsten Flagstad, århundrets stemme, og hennes Lincoln hedres på Oslo Motor Show etter at Norsk vegmuseum kjøpte hjem denne ikoniske bilen.
Du kan være med på offisiell avduking på Lillestrøm siste helgen i oktober.
|
RENDERING: Alpine skal stå for alt det lystige fra Renault-konsernet i årene fremover. Dette kan blir merkets rimeligste alternativ.
|
PRØVEKJØRT: Du legger miljøalibiet bak deg idet du forlater byen i en Mercedes-Benz GLC 300e.
|
Seat tones ned og Cupra løftes fram når Born nå rulles ut som et sportslig og friskt alternativ til VW ID.3 og andre kompakte elbiler. Den første bilen er nå her og stilles ut i en uke fra 22.oktober på Aker Brygge før Born-festen fortsetter som en av nylanseringene på Oslo Motor Show fra og med fredag 29. oktober.
|
Etter en formidabel suksess og 6000 solgte ZS EV oppgraderer MG den kompakte SUV-en, øker rekkevidden til 440 km – og legger på prisen for den mest aktuelle modellen med 70.000 kroner.
|
Det har vært stille rundt superbilen til Piëch etter at den debuterte i Genève for mer enn to år siden. Nå dukker den opp igjen, klar til testing før produksjonsstart.
|
Det er nå klart at MGs el-stasjonsvogn MG5 Electric først blir å finne hos norske forhandlere i andre kvartal neste år. Og prisen er ikke klar ennå.
|
Om du synes dagens elbiler er for små og for anonyme, så se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at en kinesisk luksusbil skal være.
|
Vi traff den på den siste Genève-utstillingen i 2019. Så kom pandemien i stedet for neste Genève – og det ble helt stille. Nå forteller produsenten at ikke bare er det liv i dem, men det er jommen enda mer skaperkraft der også.
|
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
|