Bilindustri | |
|
Det er et utrolig håndverk de viser: Daimlerchrysler er like elendige på å behandle Smarts fremtid for offentligheten som GM er med Saab. ”Smart er kanskje Kaputt, kanskje ikke” er de siste uklare meldingene.
|
Shanghai Automotive Industry Corp dukker oftere og oftere opp. I stadig nye sammenhenger. Sist var det i forbindelse med at de var blitt Kinas største etter engasjementet i SsangYong. Nå er det fordi de kanskje ønsker seg Fiat.
|
Samtidig som GM sendte ut sitt profittvarsel for 1. kvartal, forteller BMW finanspressen at de regner med en inntjening i år på omtrent samme nivå som i fjor. Og den var solid.
|
Etter den storslåtte lanseringen av Toyota/Citroën/Peugeot trillingene i Geneve, går nå PSA ut og sier klart fra at det ikke er aktuelt med nye samarbeidsprosjekter med noen for tiden. Utgangspunktet var rykter om Smart-fellesskap.
|
Da GM plutselig fortalte hva de ventet av første kvartal, og hele 2005, ga Wall Street ”sell”-beskjed. Nesten 14 prosent mistet GM av verdien sin på en dag!
|
Carl-Peter Forster, som blir Saab-sjef den 1. april, har allerede snakket litt om svenske-merkets fremtid. Blant annet at Saab vil kunne bli bygget i USA.
|
William Clay Ford Sr., eneste gjenlevende barnebarn etter Henry Ford, trekker seg nå tilbake etter nesten 57 år som en av Fords direktører. 80 år gammel husker han fremdeles hvordan bestefar lærte ham å kjøre i en A Ford da han var 9 år gammel. Den turen ble stanset av politiet.
|
Med en nedgang på litt over 4 prosent, til 1,051 millioner personbiler i EU23 + EFTA, ligger det nye året foreløpig 2,3 prosent under fjoråret. Storbritannia, Italia og Tyskland er ned, mens Frankrike viser en solid oppgang.
|
Toyota skal ekspandere på Europa-markedet, og nå gjør de sine utsalgssteder mer attraktive. Dessuten fortsetter de sin globaliseringsstrategi.
|
GM har nå bekreftet at Rüsselsheim i Tyskland blir base for den nye, felles produktlinjen for Opel og Saab fra 2008. Samtidig bekrefter de at Trollhättan får nye oppgaver.
|
GENEVE (BilNorge.no): Saab vil bestå som varemerke - eiet av General Motors. Hvor bilene produseres er mindre interessant, men toppledelsen i GM avkrefter alle rykter om at Saab er til salgs eller at merket stille skal forsvinne.
|
Der hadde jeg perfekt timing: ikke før hadde jeg lansert Martin Leach som en av de kommende Fiat-toppene, så meldte han seg ut av hele systemet. Nå skal Alfa Romeo-sjef Karl Heinz Kalbfeld også lede Maserati.
|
Forsiktig nedgang, minus 0,8 prosent, i januar i år i forhold til i fjor, forteller Europa-tallene. Av produsentgruppene er det GM som går mest frem, med 5,7 prosent.
|
Dersom hvilken som helst annen bilfabrikk hadde byttet ut seks visepresidenter og skiftet ut presidenten samtidig, ville det vært tolket som sterk uro. Når Toyota gjør det, er det tegn på harmoni og solid lederskap. For en standing det firmaet har i forretningslivet.
|
GM har visse problemer med å gi beskjed om hva som skal skje med Trollhättan. En mandag hører vi at alle spekulasjoner om Trollhättan er nettopp det: spekulasjoner. Onsdagen etter får vi høre at BLS SKAL bygges i Trollhättan. Men i det minste vet vi nå hva BLS betyr.
|
Det begynner å få et lite preg av opera dette her. Dagen etter at Fiat på mesterlig vis hadde klart å skru GM for nesten 2 milliarder dollar, overtok sjefen for Fiat-gruppen, Sergio Marchionne (bildet) også kontrollen for Fiat Auto. Herbert Demel, han ble hentet til den jobben i oktober 2003, må vandre.
|
Det er mulig Jürgen Schrempp (bildet), Daimlerchrysler-sjefen, tror har dikterer pressemeldinger for motorjournalister når har rapporterer om året som har gått. ”Litt mindre selvtilfredse ord, og litt tøffere beslutninger hadde vært bra” skriver for eksempel Financial Times.
|
Mye tyder på at det blir nok et lystig år for lastebilprodusentene i USA i 2005. Fjoråret var første gang siden 2000 at man solgte over 200K klasse 8 enheter.
|
Daimlerchrysler starter det nye året med seks prosent volumnedgang på personbilene. Isolerer man Mercedes snakker vi om 12 prosent, og holder vi oss til Mercedes i Tyskland dreier det seg om 18 prosent. Men Smart fosser (relativt sett) frem.
|
Volvo har et stort problem. De får ikke uten videre lov til å fortelle hvor flinke de er med penger. De tallene gjemmer Ford bort i de konsoliderte PAG-opplysningene. Men Volvo kan i hvert fall skryte av at de selger stadig flere biler.
|
Det er nesten så vi ikke har lyst til å vente tre måneder til for å få Mitsubishis årsresultat. Etter ni måneder har de nemlig doblet tapet til 2 milliarder dollars. Samtidig dropper de D-bil planene sammen med Chrysler, og må betale Mercedes 500 millioner Euro.
|
Nå har Dubai brukt noe av overskuddet sitt fra i fjor og investert en milliard dollar i Daimlerchrysler-aksjer. Med dagens aksjekurs vil det si litt over 22 millioner aksjer, eller 2,2 prosent. Det gjør Dubai til selskapets tredje største aksjonær.
|
Siden det ikke ble full skilsmisse slapp GM billigere unna. 1,55 milliarder Euro blir overført til Fiat for at GM skal slippe å oppfylle en avtale om at de må overta hele det italienske bilkonsernet.
|
Selvfølgelig ventet man gode 2004-tall fra Renault. Men på sin siste pressekonferanse før han går av, kunne Louis Schweitzer presentere tall som fikk selv et ganske bortskjemt marked til å våkne.
|
Den store amerikanske lastebilprodusenten Paccar går nå inn i sitt 100. år. Og 2004 var nok et år i pluss, faktisk for 66. gang på rad.
|