img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Biltest

Kia Clarus 1.8 SLX stasjonsvogn

BILTEST: Hvis du som bilkunde er på jakt etter en stor stasjonsvogn for en rimelig penge, har du gjort en dårlig jobb hvis du ikke har vurdert Kia Clarus.

Rommelig og rimelig

BILTEST: Er alle koreanske biler skåret over samme lest? Gir bilene fullgod valuta for pengene, eller er lav pris uttrykk for dårligere kvalitet?

BMW 320i mot Lexus IS 200

BILTEST: Med Lexus IS 200 har Toyota tenkt å utfordre BMW 320i støtfanger mot støtfanger. BMW med en fersk 3-serie ville ha det annerledes.

Rover 75 2.5 V6

BILTEST: Rover 75 er dristig og svært britisk. Kanskje nettopp derfor kan den lykkes i et marked hvor Volvo S70 og BMW 5-serie er blant konkurrentene.

Audi TT Roadster og Porsche Boxster S: Sol, sommer og 477hk

BILTEST: Boxster har fått kraftigere motor og Audi har kappet taket av TT. Boxster S og TT Roadster er blitt biler for dem som elsker vind i håret og vil ha mer motor enn de trenger.

BMW 528i, Jaguar S 3.0 Executive og Volvo S80 T6

BILTEST: Denne gang mesker vi oss med tre luksuriøse sekssylindrede tre-litere, alle med automatgear. Utgangspunktet for testen er tilsynelatende likeverdig. Etterhvert ble ulikhetene mange.

Ford Focus 1.6

BILTEST: Focus er lokomotivet i Ford-porteføljen for tiden, og i Focus-programmet er det ikke uventet stasjonsvognen som er den viktigste modellen. Bak de spenstige linjene finner vi en rommelig og praktisk kjøremaskin.

Sport eller Grand touring

BILTEST: Kan en Hyundai Coupe 2.0 eller en Peugeot 206 GTi utfordre en BMW 323Ci eller en Honda Accord Type-R når det gjelder kjøreglede? Både ja og nei, Hondaen er det få som kan måle seg med, men på svingete vestlandsveier er det ikke lett å velge mellom Peugeot 206 og Hyundai Coupe og BMWen. På motorveien er derimot tyskeren konge.

Nissan Micra 1.0 GX, Peugeot 206 XR 1.1, Toyota Yaris Terra 1.0

BILTEST: Denne gang har vi kjørt tre biler som ikke kan slå i bordet med hestekrefter og luksus – tvert i mot valgte vi de minste motorene av hver modell.

Skoda Octavia 1.6 SLX

BILTEST: Volkswagen-konsernet har strukket plattformpolitikken sin langt, noe som kommer de nyeste medlemmene i familien til gode, blant andre Skodas Octavia.

Opel Vectra 1.8 GL mot Opel Astra 1.8 Elegance

BILTEST: Designmessig er Astra og Vectra så like at det kan være vanskelig å si hvem som er hvem når du ser dem forfra. Men det er også andre likhetstrekk mellom de to.

Ford Focus – Opel Astra – Volkswagen Bora

BILTEST: I kompaktklassen er det de som vil ha en snev av luksus bilprodusentene henvender seg til med sine sedanmodeller. Likevel er det stor forskjell i måten Ford, Opel og Volkswagen frir til sine kunder, noe denne testen av Focus, Astra og Bora avslører.

Volkswagen Passat 1.6 Comfortline mot Bora 1.6 Highline

BILTEST: Med Bora har Volkswagen forsøkt å gjøre kompaktsedanen til en luksusbil. De har langt på vei lykkes. Bora gir på mange områder et mer påkostet inntrykk enn Passat.

Ford Mondeo 1.6 Mistral mot Ford Focus 1.6 Ghia

BILTEST: Er en rommelig Mondeo et bedre kjøp enn den mer moderne Focus? Den største er rimeligst, den minste den beste bilen. Hva velger du?

Mazda 626 2.0 GLX – Nissan Primera 2.0 Touring – Subaru Legacy 2.0 GL

BILTEST: Subaru satser 100% på firehjulsdrift, og Legacy har fått overraskende liten konkurranse. De fleste konkurrentene, her representert av Mazda 626 og Nissan Primera, holder seg nemlig til forhjulsdrift.

Honda Accord 1.8i ES

BILTEST: Billigste Accord, 1.8i ES, koster 292.000 kroner. Langt fra billig for en 1,8- liters mellomklassebil tenkte vi – og tok feil.

Alfa Romeo 166 – Audi A6 – Saab 9-5

BILTEST: De appellerer til hjertet og har egentlig svært lite til felles bortsett fra at de er nesten like store, koster omtrent like mye og har forhjulsdrift. Alfa, Audi og Saab frir til individualistene blant oss.

Focus møter Astra, Brava, Golf, Mégane og Xsara

BILTEST: Sammenlignet støtfanger mot støtfanger med konkurrentene er det ingen tvil – Focus er i dag den innovative i kompaktklassen. Spørsmålet er om det er nok å være innovativ.

Volvo S80 2.0 LT: Super svenske

BILTEST: Meningene om Volvo S80s design er mange og sprikende, men komforten, kjøreegenskapene og motorene er de fleste enige om er førsteklasses.

Chrysler 300M 2.7 V6: Spennende amerikaner

BILTEST: Vision ble ingen europeisk suksess. Ett av problemene var at den rett og slett var for stor. I 300M får du også en stor bil, men ikke større enn at den burde få plass i garasjen.

Mazda 323F 1.5 GLX og Opel Astra 1.4 Club

BILTEST: Valget er ditt, en av disse har plassen, den andre har komforten. Begge våre testbiler denne måneden overrasket oss.

Porsche 911 Cabriolet, Ferrari F355 F1 Spider, BMW M Roadster

BILTEST: De har rå kraft og karakter. De er utviklet for å kjøres – kjøres hardt. Men toppfarter mellom 250 og 280 km/t til tross; de trives best i moderate hastigheter på krevende veier.

Små og rommelige

A-Klasse, Atos, Demio, Gran Move, Wagon R+ og Scénic

Mercedes A 160 Avantgarde

BILTEST: A-Klasse fikk en dramatisk introduksjon, noe som førte til ganske omfattende modifikasjoner. Vi har kjørt noen hundre mil i en A 160 og ble overrasket – positivt.

Xantia, Primera, Vectra, Avensis og Passat

BILTEST: Stasjonsvognene i mellomklassen selger som de aldri har gjort før. Vi har kjørt et par nykommere mot to etablerte og en nyrenovert.


Neste 25 artikler