Biltest | |
|
BILTEST: Hvis du som bilkunde er på jakt etter en stor stasjonsvogn for en rimelig penge, har
du gjort en dårlig jobb hvis du ikke har vurdert Kia Clarus.
|
BILTEST: Er alle koreanske biler
skåret over samme lest?
Gir bilene fullgod valuta
for pengene, eller er lav
pris uttrykk for dårligere
kvalitet?
|
BILTEST: Med Lexus IS 200 har Toyota tenkt
å utfordre BMW 320i støtfanger
mot støtfanger. BMW med en fersk
3-serie ville ha det annerledes.
|
BILTEST: Rover 75 er dristig og svært britisk. Kanskje nettopp
derfor kan den lykkes i et marked hvor Volvo S70
og BMW 5-serie er blant konkurrentene.
|
BILTEST: Boxster har fått kraftigere motor og Audi har kappet taket av TT.
Boxster S og TT Roadster er blitt biler for dem som elsker vind i
håret og vil ha mer motor enn de trenger.
|
BILTEST: Denne gang mesker vi oss med tre luksuriøse
sekssylindrede tre-litere, alle med automatgear.
Utgangspunktet for testen er tilsynelatende
likeverdig. Etterhvert ble
ulikhetene mange.
|
BILTEST: Focus er lokomotivet i
Ford-porteføljen for tiden,
og i Focus-programmet er
det ikke uventet stasjonsvognen
som er den viktigste
modellen. Bak de
spenstige linjene finner vi
en rommelig og praktisk
kjøremaskin.
|
BILTEST: Kan en Hyundai Coupe 2.0 eller en Peugeot 206 GTi utfordre en BMW 323Ci eller en
Honda Accord Type-R når det gjelder kjøreglede? Både ja og nei, Hondaen er det få som
kan måle seg med, men på svingete vestlandsveier er det ikke lett å velge mellom
Peugeot 206 og Hyundai Coupe og BMWen. På motorveien er derimot tyskeren konge.
|
BILTEST: Denne gang har vi kjørt tre biler som ikke kan slå
i bordet med hestekrefter og luksus – tvert i mot
valgte vi de minste motorene av hver modell.
|
BILTEST: Volkswagen-konsernet har strukket plattformpolitikken
sin langt, noe som kommer de nyeste medlemmene i
familien til gode, blant andre Skodas Octavia.
|
BILTEST: Designmessig er Astra og
Vectra så like at det kan
være vanskelig å si hvem
som er hvem når du ser
dem forfra. Men det er
også andre likhetstrekk
mellom de to.
|
BILTEST: I kompaktklassen er det de som vil ha en snev av luksus bilprodusentene
henvender seg til med sine sedanmodeller. Likevel er det
stor forskjell i måten Ford, Opel og Volkswagen frir til sine
kunder, noe denne testen av Focus, Astra og Bora avslører.
|
BILTEST: Med Bora har Volkswagen forsøkt å gjøre kompaktsedanen til en luksusbil. De har
langt på vei lykkes. Bora gir på mange områder et mer påkostet inntrykk enn Passat.
|
BILTEST: Er en rommelig Mondeo et bedre kjøp enn den mer moderne Focus? Den største er
rimeligst, den minste den beste bilen. Hva velger du?
|
BILTEST: Subaru satser 100% på firehjulsdrift, og Legacy har fått overraskende liten konkurranse.
De fleste konkurrentene, her representert av Mazda 626 og Nissan Primera,
holder seg nemlig til forhjulsdrift.
|
BILTEST: Billigste Accord, 1.8i ES,
koster 292.000 kroner.
Langt fra billig for en 1,8-
liters mellomklassebil
tenkte vi – og tok feil.
|
BILTEST: De appellerer til hjertet og har egentlig svært lite til felles bortsett
fra at de er nesten like store, koster omtrent like mye og har
forhjulsdrift. Alfa, Audi og Saab frir til individualistene blant oss.
|
BILTEST: Sammenlignet støtfanger mot støtfanger med
konkurrentene er det ingen tvil – Focus er i dag
den innovative i kompaktklassen. Spørsmålet er
om det er nok å være innovativ.
|
BILTEST: Meningene om Volvo
S80s design er mange
og sprikende, men
komforten, kjøreegenskapene
og motorene er
de fleste enige om er
førsteklasses.
|
BILTEST: Vision ble ingen europeisk
suksess. Ett av
problemene var at den
rett og slett var for stor.
I 300M får du også en
stor bil, men ikke større
enn at den burde få
plass i garasjen.
|
BILTEST: Valget er ditt, en av disse
har plassen, den andre
har komforten. Begge våre
testbiler denne måneden
overrasket oss.
|
BILTEST: De har rå kraft og karakter.
De er utviklet for å kjøres –
kjøres hardt. Men toppfarter
mellom 250 og 280
km/t til tross; de trives
best i moderate hastigheter
på krevende veier.
|
A-Klasse,
Atos,
Demio,
Gran Move,
Wagon R+
og Scénic
|
BILTEST: A-Klasse fikk en dramatisk
introduksjon, noe
som førte til ganske omfattende
modifikasjoner.
Vi har kjørt noen hundre
mil i en A 160 og ble
overrasket – positivt.
|
BILTEST: Stasjonsvognene i mellomklassen
selger som de
aldri har gjort før. Vi har
kjørt et par nykommere
mot to etablerte og en
nyrenovert.
|