SOL Bil | |
|
Mange har erfart at et sett kjettinger kan være godt å ha når vinteren viser sin tøffeste side, og vi har testet fem aktuelle hurtigkjettinger.
|
Det gikk som vi regnet med, Honda fikk sin typegodkjenning til lanseringsdagen, så per mandag den 2/12 har både Toyota og Honda de første brenselcelle-bilene ute på leasingkontrakter.
|
Som vi fortalte i forkant av Birmingham-utstillingen skulle TVR lansere en helt ny bil på messen. Nå kan vi bringe deg de første offisielle bildene av råskinnet.
|
Nå, og i ukene fremover skal vi nok få høre mye om Volkswagens første terrenggående bil. Og snart skal vi vel også få høre om den første Porschen med motoren foran. Hvorfor hører ikke folk på meg når jeg sier at de må ALDRI skrive at noe er verdens første. Det er alltid noe som er førstere.
|
At Volkswagen skal satse på Dakar-rallyet har vi fortalt deg tidligere. Men at de har bygget en buggy for løpet overrasker. Var det ikke Touareg de skulle profilere?
|
Fredag gikk startskuddet for produksjonen av nye Nissan Micra ved anlegget i engelske Sunderland. Til våre breddegrader kommer småbilen i februar.
|
Panoz er et merke jeg beundrer. Tenk å tjene millioner hver dag på nikotin-plaster, og putte massevis av disse pengene ned i racerbiler og racerbaner, og racing-serier og attpåtil produksjon av sportsbiler. Moro. På SEMA viste de en lett fornyet utgave av Esperante.
|
Det er vel ingen bombe at Daimlerchrysler ønsker å samle sine forretninger på en hånd. Et av resultatene av denne målsettingen ble kjent i dag: Bertel O. Steen overtar Chrysler fra Harald A. Møller. Det er ikke første gang de to bilpioner-familiene møtes over produkter derfra.
|
Det er langt mellom de store internasjonale bilmessene, men tar vi med de nasjonale blir det ganske mange i løpet av året. Siden høstens store begivenhet i Paris har vi gitt deg glimt fra Tokyo, Seoul og Las Vegas (Sema). Nå er det Bologna som står for tur.
|
I mars viste vi deg i første skissene. En måned senere sto den som konseptbil i New York. Om noen uker ruller de første Muranoene på veien. I første omgang kun i USA.
|
At dagens bilproduksjon i stor grad er automatisert skjønner man av dagens pressemelding fra Toyota. For å øke produksjonen med 34.000 biler i året, tar de inn 300 nye arbeidere ved Yaris-fabrikken i Frankrike.
|
Mens nesten alle bilutstillerne på årets SEMA tok utgangspunkt i dagens eller morgendagens produkter, tok Ford et steg tilbake, med minst like spennende resultat.
|
En eller annen gang i år – de er ikke sikre selv på når det var, nøyaktig – produserte Pininfarina sin bil nr. 1 million. For tiden er det to Peugeoter, to Alfaer og en Mitsubishi som produseres der, etter at Bentley Azur er avviklet. Neste år kommer Ford StreetKa.
|
Renault Laguna var første bil som oppnådde fem stjerner i Euro NCAPs anerkjente kollisjonstester. I dag kan Renault tilføye ytterligere to av sine biler på listen over de med høyest kollisjonssikkerhet.
|
Toyota er greie sånn: i stedet for å krangle om hvem som er først går de ut og gjør det. Bygger en serie brenselcellebiler som de leaser ut. Bilen er nå typegodkjent i Japan og de første 20 bilene er øremerket regjeringskontorer, forskningsinstitusjoner og selskaper som jobber med energi. Billig blir det ikke.
|
Audi har presentert en ny versjon av TT Coupé. 3,2-liters V6 og DSG gearing skal lokke nye kunder til å kjøpe bilen med et utseende du enten elsker eller hater.
|
Det er ingen bombe at Audi ikke stiller med fabrikkteam i neste 24-timersløp på Le Mans. De har vunnet det de kan der de siste årene.
|
Vi har allerede fortalt deg at Daewoo har med seg to nye konsept-biler på den ”internasjonale” bilmessen i Seoul. Men vi synes Oto og Flex fortjener en litt nærmere presentasjon.
|
Ved presentasjonen av Cayenne i Jerez kunne Porsche-sjefen forsikre om at det ikke ville bli noen selvtenner under panseret på en Cayenne. Han fortalte også hvorfor:
|
En 1000 hesters Mazda drag-bil er kanskje ikke det du umiddelbart ser for deg? Og kanskje ordet MazdaSpeed høres ut som en anakronisme for deg? På SEMA er imidlertid begge ting virkelige. Hvorfor folk reiser til Detroit-utstillingen i Januar i stedet for SEMA, Las Vegas i november, blir et stadig større mysterium.
|
GM skal fornye eller friske opp hele sin line-up av mellomstore biler i perioden frem til 2006. Videre vil de konsentrere innsatsen rundt færre modeller enn i dag.
|
Litt underlig akkurat dette, for gjennom Formel 1 trodde vi Ferrari var gift med Bridgestone. Men nei, nå skal Ferrari jommen kjøre konkurranser på Pirelli også.
|
I bestemte kretser har det lenge vært kjent at bagasjelokket på enkelte Peugeot 406-typer var slik at de spratt opp bare du så hardt på dem. Nå samler de som har opplevd tyveri fra disse bilene seg til sak mot fabrikken.
|
Bilutstillingen i Seoul er nettopp åpnet, med – så vidt jeg kunne se – én importert deltaker. Toyota som er der med Formel 1 og brenselcelle. Ellers er det ganske innenlandsk ja, på tross av at utstillingen står på OICAS liste over Internasjonale, sammen med f.eks. Paris og Geneve. Men mye å se på allikevel.
|
”Hvilken bil hadde Jesus kjørt?” er oppslaget i en ny kampanje for å få folk til å kjøre miljøvennlige biler i USA. Det er et Evangelie-senter som står bak, utgangspunktet deres at det finnes ikke et valg i verden som ikke har moralske sider.
|