Bilindustri | |
|
Selv om meklingsperioden gikk ut uten noen deal, behøver ikke det bety at vi ikke snakker sammen, sier Fiat-kilder til Reuters.
|
Før jul sendte Mercedes ut tåkete signaler som kanskje kunne tyde på et farvel til Smart. Det ble avkreftet, også ganske tåkete. Så ble Formore-debuten i Detroit avlyst i siste liten. Nå antyder Mercedes-sjefen at man er åpen for strategiske allianser.
|
Verdens største produsent av de såkalte nyttekjøretøyer (er ikke de fleste nyttige?), Daimlerchrysler, ble enda verdens størstere i 2004. 712.000 enheter! Den gamle rekorden var fra 1999 og da kom man ikke lenger enn til 554.000 biler.
|
Etter et halvt års tid i vakuum, uten sjef for designavdelingen, er det nå klart at engelske Steve Mattin, Mercedes-designer på høyt nivå, skal overta designsjef-jobben i Gøteborg. Den 1. mai er han på plass.
|
Flere dager gikk etter den antatte deadline for skilsmissen mellom GM og Fiat, uten at et ord slapp ut. Til sist kom det en fax fra Fiat (fax! Vi skriver 2005!). To greie avsnitt som fortalte at ingenting hadde skjedd.
|
Bosch økte sin omsetning i fjor med ti prosent, til ca. 40 milliarder euro. Dermed regner konsernet seg som verdens største underleverandør for bilindustrien. BMW-arbeiderne i Dingolfing er ikke imponert.
|
Nissan er blant de mest aktive når det gjelder design. Nå vurderer de å åpne et nytt designsstudio i Fastlands-Kina.
|
For å ta det greie først: Fiat (gruppen) nådde målet om break even på drift i 2004. Bil gikk riktignok i forholdsvis rødt. Men så begynner Wild West: I dag venter man at Fiat vil si at de erklærer put-avtalen med GM ugyldig. Spørsmålet er: hvor meget vil GM betale for en grisete skilsmisse?
|
Nå er Ukepressens opplagstall for 2004 offentliggjort. De bekrefter at bladet BIL øker forspranget og trygger lederposisjonen ytterligere.
|
Ved en nylig presentasjon kunne Mong-koo Chung, president for Kia-Hyundai-gruppen, presentere den nye merkevarestrategien som skal gjøre at ingen tar feil av Kia og Hyundai.
|
Når Toyota sier at de skal bli verdens største, også i volum, da setter folk seg rett i stolene sine og lytter. Når Toyota nå sier at de skal øke Europa-salget med 30% på den neste fem årene, er det heller ingen i bransjen som tør å la dette gå hus forbi.
|
Også i resten av Europa var det en lystig desember hva personbilsalg angikk. Riktignok var det ingen markeder som økte så meget som det norske, men gamle EF og EFTA økte med 7,1 prosent og fikk årstotalen opp på 14.516.879 biler.
|
VW er fremdeles markedsleder i Kina, men andelen synker, nå til ca 25% og i fjor solgte de et lavere volum i et marked som fremdeles økte. GM har derimot satt nye salgsrekorder der.
|
Desember-innspurten i amerikansk bilsalg, der flere av japanerne gjorde to-sifrede markedsandeler, dyttet totalresultatet opp på 16,9 millioner. Høyeste på tre år.
|
Ferske tall bekrefter gammel mistanke. Jaguar har en ”negativ netto verdi” på mer enn 300 millioner pund. GM’s Saab og Fords Jaguar har ganske parallelle historier.
|
En av våre riksdekkende aviser var ute i nesten rett tid da den forkynte at fransk bilindustri var på vei tilbake. Akkurat da var den nemlig på vei frem!
|
Cosworth er en motorbygger med lange tradisjoner. Historien om deres første Formel 1 motor er et eventyr, det de har gjort der de siste årene er ikke like gloriøst, og den forretningsmessige delen er mer enn forvirrende. Og nå har Audi (av alle) solgt sin del av Cosworth til Mahle (av alle).
|
Det er voldsomt til motor-samarbeider for tiden. Vi har nylig fortalt om PSA/BMW og PSA/Ford, i dag er tiden kommet til Mitsubishi/Hyundai/Daimlerchrysler.
|
Holmestrand – Jaguar, Aston Martin, Range Rover, Lincoln og Ford Thunderbird har en ting felles. De har alle valgt hydrauliske styringsenheter til kamakslene i sin V8 motor fra den norske bedriften Fibo i Holmestrand.
|
Ford og PSA har i snart syv år samarbeidet om utvikling og produksjon av dieselmotorer. Nå geares samarbeidet opp ytterligere et hakk for å dekke økt etterspørsel.
|
Det ser ut som om produksjonsoppstarten for SLR-utgaven til McLaren-Mercedes har gått smertefritt. Så produksjonsansvarlig for den får nå en annen oppryddingsjobb. Han blir sjef for Formel 1 motor-fabrikken McLaren-Ilmor.
|
Vi fortalte forleden om visse endringer i designstallen til Ford of Europe. Det er ingenting mot det som skjer nå. Automotive News forteller at nå flytter J Mays, Fords toppsjef på design, til London med en helt ny tittel.
|
En finansavis i Tokyo skriver at en bankgruppe skal komme med nye penger til Mitsubishi, og at en ny kost-kutt plan er klar om en ukes tid. Dessuten snakkes det samarbeid både med Nissan og Chrysler.
|
Lenge har man snakket om hvem MAN skulle gå i kompaniskap med eller blitt kjøpt opp av. Scania var lenge en het partner - på ryktebørsen i hvert fall. Men nå er det knyttet tette bånd med Navistar.
|
Det er jo kanskje ikke noen bombe at VW tenker på å bygge en egen fabrikk i USA. Men nå er det i hvert fall bekreftet fra en som burde vite slikt.
|