Bilindustri | |
|
Det skjer mye rundt Fiat akkurat nå – og ikke alt dreier seg om rykter. Men at de går til rettssak mot GM på grunn av de kontroversielle put-opsjonene, er foreløpig ikke bekreftet.
|
Malaysiske Proton, som fra før eier bl.a. Lotus, og som har et ambisiøst motorprogram i den raskeste mc-baneracingklassen, har nå også overtatt den italienske MV-Agusta gruppen.
|
Det er ikke lenge siden BIL intervjuet en meget fornøyd Stefan Lamm, ansvarlig for blant annet Opels nye Astra og konseptbilen Insignia. Men da var fremdeles Martin Smith designsjef i Rüsselsheim. Det er han ikke lenger.
|
Den rabatt-krigen som GM innførte etter 11/09-01, begynner å avta. Oktobertall viser at de store reduserer rabattene. Det samme skjer med markedsandelene, men det har ikke nødvendigvis noen sammenheng.
|
Et par måneder etter at Opels styremedlem med ansvar for salg forsvant, endrer selskapet politikken når det gjelder salg og distribusjon. Nå skal hullene tettes.
|
Kan jeg få anbefale de av mine kolleger som trosser kulde og snøstorm og reiser til Detroit-utstillingen, å oppsøke Fords Hau Thai-Tang? Det blir garantert en positiv opplevelse.
|
Etter at tallene fra tredje kvartal ble offentliggjort, var det stemmer som antydet at Daimlerchrysler var ganske klare til å sette Smart under spesialbehandling. Noen tolket det som en mulig nedleggelse. Første trinn er imidlertid snillere: nå skal småbilen selges av Mercedes-forhandlere.
|
Nå er den første sikkerhetsstandarden for biler under FN-mandat vedtatt. Betyr det enda flere regler, eller går det mot en global standard?
|
Det er ikke overraskende at bedrifter ønsker å spare, men det undrer litt når overskriftene rundt Porsches spareplaner blir like store som når Opel har sine små dramaer. Og nå er det altså Audi som skal stramme virksomheten.
|
De av Bils lesere med glitrende hukommelse for de mindre detaljene, vil huske en norsk designer jeg traff i Barcelona for halvannet år siden. Nå kan jeg nøye meg med Moss, hvis jeg vil møte ham.
|
Litt uheldig timing det der. Tredje kvartals tallene for Daimlerchrysler var faktisk svært lovende, men det var ikke det som kom i overskriftene. Det var et påstått hemmelig fond for bestikkelser.
|
For mange år siden bygget Volvo en personbilfabrikk i USA. Den var ingen suksess. Nå snakkes det om en ny.
|
Som et ledd i de omfattende spareplanene vil VW nå også kutte investeringene i nye produkter med ca 6 prosent. Det betyr 700 millioner Euro mindre til nye modeller i 2005 og 2006.
|
Toyota kan igjen fortelle om rekordfortjeneste etter første fiskale halvår, men måtte samtidig fortelle at annet kvartal (avsluttet 1. oktober) sank med 1 prosent.
|
Frem til den 8. november, altså i den uken den store bilutstillingen på Lillestrøm fant sted, var det registrert 2.554 nye personbiler. Meget lovende start på november med andre ord, 28 prosent over samme periode i fjor.
|
Nye modeller sørger for at BMWs omsetning stadig øker. Godt håndverk gjør at fortjenesten holder følge. Men aksjekursen daler allikevel.
|
Bilindustrien i Kina feiret enormt 70 prosents salgsøkning i fjor. Fremgangen fortsatte langt inn i dette året, inntil myndighetene begynte å dra i bremsene i sommer. Nå merker industrien resultatet.
|
Da GM presenterte sitt regnskap for tredje kvartal, ramla aksjene merkbart. Ford klarte imidlertid den prøven med glans.
|
Du kjenner kanskje ikke Autoliv. Sannsynligvis inneholder bilen din et eller annet som denne svenske bedriften har tjent penger på. Enten et produkt, en komponent, en lisens eller et patent.
|
Det har vært rapporter i tysk presse om at regjeringen komme til å protestere til EU over den støtte Sveriges regjering gir til Saab. Ikke sant, sier offisielle talsmenn, "det initiativet må i så fall EU-kommisjonen selv ta".
|
Det skjer mye hos Fiat. At de taper penger så det suser og må se på en stadig synkende omsetning, er allikevel ikke nok til ar gardinene trekkes ned. Tvert i mot, aktivitetsnivået er høyere enn noensinne. Med tyskere i spissen!
|
Det amerikanske bladet Tire Business holder opptelling hvert år, og gir oss verdens femti største dekkprodusenter. På topp troner igjen Michelin – enda toppere enn før, faktisk.
|
Det har vært mye frem og tilbake med SsangYong. Det er ikke lenge siden et kinesisk selskap skulle kjøpe dem, men ikke fikk det til. Nå blir selskapet kinesisk allikevel.
|
I dag er siste dag for de involverte å gjøre ferdig tilbudet til GM. En rekke fabrikker konkurrerer om oppdraget med å bygge neste Vectra og 9-5.
|
Omsetning opp med 5 prosent, volumet opp med 1 prosent og driftresultatet ned med 20 prosent. Konjunkturene betegnes som ”vanskelige”.
|