img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilindustri

Høyt aktivitetsnivå hos Fiat

Det skjer mye rundt Fiat akkurat nå – og ikke alt dreier seg om rykter. Men at de går til rettssak mot GM på grunn av de kontroversielle put-opsjonene, er foreløpig ikke bekreftet.

Proton øker på to hjul

Malaysiske Proton, som fra før eier bl.a. Lotus, og som har et ambisiøst motorprogram i den raskeste mc-baneracingklassen, har nå også overtatt den italienske MV-Agusta gruppen.

Ford styrker design-laget

Det er ikke lenge siden BIL intervjuet en meget fornøyd Stefan Lamm, ansvarlig for blant annet Opels nye Astra og konseptbilen Insignia. Men da var fremdeles Martin Smith designsjef i Rüsselsheim. Det er han ikke lenger.

USA-rabatter synker

Den rabatt-krigen som GM innførte etter 11/09-01, begynner å avta. Oktobertall viser at de store reduserer rabattene. Det samme skjer med markedsandelene, men det har ikke nødvendigvis noen sammenheng.

Opel tetter markedshullene

Et par måneder etter at Opels styremedlem med ansvar for salg forsvant, endrer selskapet politikken når det gjelder salg og distribusjon. Nå skal hullene tettes.

US Ford med Thai-smak. Positivt!

Kan jeg få anbefale de av mine kolleger som trosser kulde og snøstorm og reiser til Detroit-utstillingen, å oppsøke Fords Hau Thai-Tang? Det blir garantert en positiv opplevelse.

Smart offensiv

Etter at tallene fra tredje kvartal ble offentliggjort, var det stemmer som antydet at Daimlerchrysler var ganske klare til å sette Smart under spesialbehandling. Noen tolket det som en mulig nedleggelse. Første trinn er imidlertid snillere: nå skal småbilen selges av Mercedes-forhandlere.

Nærmere en global standard?

Nå er den første sikkerhetsstandarden for biler under FN-mandat vedtatt. Betyr det enda flere regler, eller går det mot en global standard?

Nå er Audi på sparer’n

Det er ikke overraskende at bedrifter ønsker å spare, men det undrer litt når overskriftene rundt Porsches spareplaner blir like store som når Opel har sine små dramaer. Og nå er det altså Audi som skal stramme virksomheten.

Fra Barcelona til Moss

De av Bils lesere med glitrende hukommelse for de mindre detaljene, vil huske en norsk designer jeg traff i Barcelona for halvannet år siden. Nå kan jeg nøye meg med Moss, hvis jeg vil møte ham.

Daimlerchrysler fikk sladrehank nr. 2

Litt uheldig timing det der. Tredje kvartals tallene for Daimlerchrysler var faktisk svært lovende, men det var ikke det som kom i overskriftene. Det var et påstått hemmelig fond for bestikkelser.

Volvoprod til USA?

For mange år siden bygget Volvo en personbilfabrikk i USA. Den var ingen suksess. Nå snakkes det om en ny.

VW kutter investeringer

Som et ledd i de omfattende spareplanene vil VW nå også kutte investeringene i nye produkter med ca 6 prosent. Det betyr 700 millioner Euro mindre til nye modeller i 2005 og 2006.

Toyota øker (ikke overalt)

Toyota kan igjen fortelle om rekordfortjeneste etter første fiskale halvår, men måtte samtidig fortelle at annet kvartal (avsluttet 1. oktober) sank med 1 prosent.

Bilsalg: Utstillingsuken var topp

Frem til den 8. november, altså i den uken den store bilutstillingen på Lillestrøm fant sted, var det registrert 2.554 nye personbiler. Meget lovende start på november med andre ord, 28 prosent over samme periode i fjor.

BMW fortsetter å tjene penger

Nye modeller sørger for at BMWs omsetning stadig øker. Godt håndverk gjør at fortjenesten holder følge. Men aksjekursen daler allikevel.

Kina bremser

Bilindustrien i Kina feiret enormt 70 prosents salgsøkning i fjor. Fremgangen fortsatte langt inn i dette året, inntil myndighetene begynte å dra i bremsene i sommer. Nå merker industrien resultatet.

Ford bedrer Europa

Da GM presenterte sitt regnskap for tredje kvartal, ramla aksjene merkbart. Ford klarte imidlertid den prøven med glans.

Autoliv tjener solide penger

Du kjenner kanskje ikke Autoliv. Sannsynligvis inneholder bilen din et eller annet som denne svenske bedriften har tjent penger på. Enten et produkt, en komponent, en lisens eller et patent.

Tyskland Saab-sutrer ikke

Det har vært rapporter i tysk presse om at regjeringen komme til å protestere til EU over den støtte Sveriges regjering gir til Saab. Ikke sant, sier offisielle talsmenn, "det initiativet må i så fall EU-kommisjonen selv ta".

Fiat blir tyskere

Det skjer mye hos Fiat. At de taper penger så det suser og må se på en stadig synkende omsetning, er allikevel ikke nok til ar gardinene trekkes ned. Tvert i mot, aktivitetsnivået er høyere enn noensinne. Med tyskere i spissen!

Michelin styrker førsteplassen

Det amerikanske bladet Tire Business holder opptelling hvert år, og gir oss verdens femti største dekkprodusenter. På topp troner igjen Michelin – enda toppere enn før, faktisk.

SsangYong blir kinesisk

Det har vært mye frem og tilbake med SsangYong. Det er ikke lenge siden et kinesisk selskap skulle kjøpe dem, men ikke fikk det til. Nå blir selskapet kinesisk allikevel.

Skjebnedag for Trollhättan

I dag er siste dag for de involverte å gjøre ferdig tilbudet til GM. En rekke fabrikker konkurrerer om oppdraget med å bygge neste Vectra og 9-5.

VW tjener mindre på flere biler

Omsetning opp med 5 prosent, volumet opp med 1 prosent og driftresultatet ned med 20 prosent. Konjunkturene betegnes som ”vanskelige”.


Neste 25 artikler