Biltest | |
|
BILTEST: De har plassert seg i den øvre delen av mellomklassen
og er på hver sin måte attraktive alternativer for dem
som vil ha mye plass og god komfort.
|
BILTEST: Hyundai Sonata og Kia Credos har mål som går rett inn i storbilklassen samtidig
som de konkurrere i mellomklassen når det gjelder pris og utstyr. Vi har kjørt de to
mot en av de rommeligste mellomklassebilene, Toyota Carina E SLi 1.8 og ble meget
positivt overrasket over de to koreanerne. Men det er rom for forbedringer.
|
BILTEST: Fiat Bravo er neppe den første bilen som faller enn i hu når det blir snakk
om biler i kompaktklassen. Men etter noen mil med en Bravo 1.4 S, har vi
satt den på vår liste. Fiat har nemlig her en bil som hevder seg utmerket i
forhold til både europeiske og japanske konkurrenter.
|
BILTEST: Da Nissan introduserte andre generasjon Primera, var det
kjøreegenskapene det ble snakket mest om, og det med god
grunn. De var da også den viktigste grunnen til at vi valgte
Primera til vår testbil i vinterens vinterdekktest. En test som
foruten å sette Primera på prøve under vinterlige forhold, også
ga den en tur til Syd-Frankrike og Italia.
|
BILTEST: Er du klar for en stasjonsvogn i
kompaktklassen, er det vanskelig å
komme utenom Mégane Scénic. Den
er kompakt, har god bagasjeplass
og rikelig plass til fem personer
samtidig som den enkelt kan forvandles
til en praktisk varebil. Og
med en pris som starter på under
200.000, utfordrer den uten blygsel
stasjonsvognene Golf, Astra, Escort
og Corolla.
|
BILTEST: Koreanske Kia Sportage og japanske
Suzuki Vitara har mye til felles hva
bruksområder angår. Etter en testtur
på glatta viste det seg at det likevel
er det grunnleggende forskjeller med
hensyn til teknikk og kjøreegenskaper.
Begge bilene sjarmerte, men den
ene innfridde ikke helt.
|
BILTEST: Hvem er så desperat etter firehjulstrekk at de velger en bil med 0,66 liters
motor som yter 44 hk? Og på den annen side; hvem vil bruke 1,2 millioner
kroner på å kjøpe en firehjulstrekker?
|
BILTEST: Sten Erik Nilsen har alltid ristet
på hodet når jeg har fortalt om
hvordan det er å kjøre åpen bil
midtvinters. Men han var likevel
svært så lett å be da anledningen
til å kjøre Mercedes SLK og
Porsche Boxster dukket opp i
slutten av januar. To fantastiske
biler i et helt utrolig uvær.
|
BILTEST: Denne månedens testbil, Volvo
V40 2.0, vitner om at svenskene
har hatt stort innflytelse på utviklingsarbeidet,
større enn for den
gamle 400-serien. Dette er en bil
som det er lett å bli glad i, og den
kan faktisk være et aktuelt alternativ
til V70 – du vet, den modellen
som i fjor het 850
Herregårdsvogn. Men internt hos
Volvo er det lagt ned forbud mot
å kalle V40 Herregårdsvogn.
Det er forbeholdt V70 og V90!
|
BILTEST: Kampen i mellomklassen blir hard i
år og fjorårets bestselger i klassen,
Mondeo, blir uten tvil en hovedaktør
i 1997 også. Nytt design og sterkere
karakter sammen med en rekke
tekniske endringer, gjør Mondeo til
en av klassens beste biler.
Mitsubishi Carisma sedan er en av
Mondeos ferske utfordrere og viste
at den også har noe å fare med.
|
BILTEST: Sportskupéene ble etter fjorårets avgiftsomlegging tilgjengelig for et større publikum. Fiat Coupé og Toyota Celica representerer ytterpunktene blant sportskupéene og står for det beste på hver sin måte. Bli med på en kjapp kjøretur og finn ut om en av dem kan passe din kjørestil.
|
BILTEST: AX var akkurat så liten at den ikke
ble tatt på alvor. Slik sett får Saxo
et langt enklere liv. Den er større
og rommeligere og ikke minst; den
ser større ut. Vi har kjørt en Saxo
1.4i SX gjennom vårt testprogram
og er ikke i tvil; her får du mye
komfort og bil for pengene.
|
BILTEST: Dette er årets tredje test i den viktige
mellomklassen. Vinneren i de
to foregående testene — Peugeot
406 — møter denne gang to sterke
konkurrenter. Nissans mål er at
Primera skal beholde renommeet
som klassens kjøremaskin, mens
den nye Passat-modellen lanseres
med Audi-kvaliteter til Volkswagen-
priser. Er de gode nok til å
vippe 406 av tronen?
|
BILTEST: Med A3 vil Audi fri til de bilkjøperne
som er på jakt etter en kompakt
bil som gir litt status, men
som samtidig er praktisk og ikke
for spesiell. Vi har kjørt en A3 på
langtest og har latt oss overbevise;
dette er en av de mest gjennomtenkte
og robuste bilene i
kompaktklassen.
|
BILTEST: Ford har ikke hatt særlig suksess
med nye Scorpio. Ser vi på Scorpios
egenskaper, er det litt merkelig.
Dette er nemlig blitt en meget god
storbil og med den nye motoren har
Ford absolutt et godt kort på hånden
i storbilklassen. Men de er ikke
alene. Opel Omega 2.0 GL har fått
et meget høyt utstyrsnivå og en
konkurransedyktig pris. Mercedes
har til tross for høy pris på sin
E-Klasse, problemer med å skaffe
nok biler. Er virkelig en Mercedes E
230+ Classic 180.000 kroner bedre
enn en Scorpio Ghia 2.3?
|
BILTEST: Mindre enn bilene i kompaktklassen,
men ikke
småbiler, i dette grenselandet
finner du Rover 214 Si
og Mitsubishi Colt 1.3 GLX.
Tilsynelatende nokså like,
men vår mini-test avslørte
to helt forskjellige biler.
|
BILTEST: En gunstigere yenkurs har igjen gjort de japanske bilmerkene konkurransedyktige.
Jakter du på en sedan i kompaktklassen, er det noe for enhver
lommebok å velge blant. Vi har kjørt tre aktuelle kandidater; Honda Civic
1.4i S, Mazda 323 1.5 LX og Mitsubishi Lancer 1.3 GLX og oppdaget at det
kan være dristig å kjøre alle japanske biler over en kam. Her er det nemlig
mer en prisen som er forskjellig.
|
BILTEST: Kombinertbilene er populære og
har klare fordeler når det gjelder
plass. Vi har sett på fire
av de mest solgte kombinertbilene,
Chrysler Grand Voyager,
Toyota HiAce, VW Caravelle,
Hyundai H100 samt nykommeren
Mercedes Vito. Med flerbruksbiltesten
friskt i minne har vi gjort en
del sammenligninger.
|
BILTEST: Med S40 og V40 har Volvo ambisjoner
om å gjøre seg bemerket i
mellomklassen. Designmessig er
de to nykommerne meget vellykkede,
men holder de mål når det
gjelder komfort, kjøreegenskaper
og plass? Vi har kjørt en S40 2.0
mot Peugeot 406 2.0 og Audi A4
1.8, og er ikke helt sikre på om
Volvo er helt i mål med sin nye
mellomklassebil.
|
BILTEST: Remdrevne trinnløse gearkasser er
på langt nær et gufs fra fortiden -
snarere en duft av fremtiden. Det
er i alle fall en svært god løsning
for småbiler med moderate ytelser.
Vi har sett nærmere på Ford Fiesta
og Nissan Micra som begge kan
leveres med trinnløse gearkasser.
|
BILTEST: Stasjonsvognen har de siste årene tatt grådig for seg når det gjelder markedsandeler.
Fleksible bagasjeromsløsninger teller for folk som har aktiv
fritid og trenger god bagasjeplass. I USA har MPVs (Multi Purpose
Vehicles), eller det vi på norsk kaller flerbruksbiler, slått an. Fleksible setearrangement,
med mulighet for opp til 8 sitteplasser eller meget god bagasjeplass
hvis du velger å ta ut seter, har tiltalt amerikanerne. Vi har testet
14 flerbruksbiler, biler som enten allerede er i salg, eller som i løpet av året
kommer i salg her hjemme.
|
BILTEST: Renault fikk aldri skikkelig sving på
19-salget i Norge, kanskje de lykkes
bedre med Mégane. Norske bilkjøpere
har en forkjærlighet for tyske
biler, og Renault har denne gang
lagt seg nærmere den tyske stilen
enn den franske, på godt og ondt.
|
BILTEST: Renault fikk aldri skikkelig svung på
19-salget i Norge, kanskje de lykkes
bedre med Mégane. Norske bilkjøpere
har en forkjærlighet for tyske
biler, og Renault har denne gang
lagt seg nærmere den tyske stilen
enn den franske, på godt og ondt.
|
BILTEST: Om du er i tvil, det er i mellomklassen det store slaget vil stå.
Med mer enn tjue aktører er det duket for en durabelig
kamp om kundene. Peugeot 406 er en av dem som
har til hensikt å gjøre seg bemerket og vi har
kjørt den mot klassens bestselger Mondeo,
nykommeren Vectra og en Carina E
somlater til å ha funnet
ungdomskilden.
|
BILTEST: Civic har vært kompaktklassens
litt rampete innslag. Så rampete
at folk flest ikke har tatt den på
alvor. En prioriterer ikke utrolige
kjøreegenskaper fremfor komfort
og spenstig design fremfor praktisk
plassutnyttelse uten å bli
straffet. Dagens Civic er blitt mer
normal, men er den en bedre bil?
|