Ukesbrev | |
|
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
|
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
|
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
|
Volvo lanserer i dag en ny generasjon ladbare hybrider med lang rekkevidde, reduserte utslipp og bedre ytelser. Den elektriske rekkevidden økes med inntil 60 prosent.
|
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
|
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
|
Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
|
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
|
Med BMW i Vision Circular ser BMW for seg hvordan en kompakt, elektrisk BMW kan være konstruert i 2040. Med sirkulære prinsipper kan bærekraft og luksus gå hånd i hånd gjennom 100 % bruk av resirkulerte materialer. Igjen. Og igjen.
|
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
|
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA – en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
|
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
|
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
|
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
|
Seat kommer med sin UrbanRebel til bilutstillingen i München til uken. Spennende bil – fjerner du kjempevingen bak og de dype spoilerne foran har du nemlig Volkswagens kommende ID.1 og ID.2.
|
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
|
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
|
Aldri er det registrert flere nye biler i august, aldri har elbilandelen vært høyere og igjen befinner Tesla seg i sentrum som månedsvinner.
|
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
|
Med femte generasjon Sportage lanseres for første gang en dedikert versjon for Europa i modellseriens 28-årige historie. Nye Sportage kommer som ladbar hybrid til Norge neste år.
|
Så er de første ES8 her. Kjempe-SUV-en fra NIO med batteriabonnement og mulighet for batteribytte på tre til fem minutter som alternativ til hurtig landeveislading. Men hva bilen skal koste og prisen på batteriskift blir ikke kommunisert før den offisielle lanseringen 23. september.
|
|
Hvis du ikke orker å vente til nærmere jul med å se Volvo nyeste, C40, er det bare å møte opp på Aker Brygge i Oslo. Der står den i fjordblå lanseringsfarge for å gjøre seg lekker for dem som synes XC40 blir for kantet og «gubbete».
|
SPIONBILDER: Den vekket oppsikt da den ble vist som konsept. Nå er endelig Alfa Romeo Tonale på veien i produksjonsklar drakt.
|
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
|