YrkesBil | |
|
Full veibruksavgift for biodrivstoff innføres fra 1. juli. Transportorganisasjonene er skuffet.
|
I revidert nasjonalbudsjett bekrefter Regjeringen at overgangen til WLTP for varebiler skal skje i 2021 og at det skal skje provenynøytralt – altså uten store avgiftsøkninger totalt sett.
|
Vehco, som er en betydelig leverandør av systemer for flåtstyring, blir nå en del av varemerket AddSecure.
|
ABB skal bistå Asko med ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet.
|
WeeGruppen er i gang med en større satsing på dekk, der merkene Windpower og Aeolus står sentralt.
|
Stengte lastebilfabrikker og krisestemning har ført til en brå brems i salget av nye lastebiler. Bruktmarkedet har også fått en knekk, men det er optimisme å spore.
|
Fabrikkene til Volvo Trucks i Sverige og Belgia, som har vært stengt siden midten av mars, starter nå opp igjen. Dermed er alle de store lastebilfabrikkene så smått i gang.
|
Varsler betydelig satsning på lette og tyngre elektriske yrkesbiler.
|
I Berlin er det registrert over 100.000 hunder. Det kan bli mer enn 50 tonn bikkjemøkk daglig. Mye blir liggende tilbake.
|
Automechanika i Frankfurt er utsatt, årets lastebilutstilling i Hannover er avlyst, og bilutstillingen i Frankfurt er flyttet til München.
|
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
|
Krise skaper kreativitet, sies det. Daimler tok munnhellet på ordet og konverterte en Mercedes-Benz Citaro bybuss til en spesialambulanse med høy kapasitet.
|
Noen ganger kan fire være bedre enn to. Nå åpner Volkswagen for å ettermontere firehjulsdrift fra Oberaigner på den største bilen sin.
|
Svenske Karin Rådström går fra jobben som øverste ansvarlige for salg og markedsføring i Scania, til å bli toppsjef for Mercedes-Benz Trucks. Hun blir også medlem i styret for Daimler Truck AG.
|
Hurtiglading, inntil 330 km rekkevidde, nyttelast på opptil 1.275 kilo og mulighet til å trekke tilhenger på ett tonn er noen av fortrinnene Vivaro-e har når modellen lanseres til høsten.
|
Mercedes-Benz omtaler EQV som «den første fullelektriske flerbruksbilen i premiumsegmentet». Nå legges siste hånd på verket før markedslansering.
|
Dermed er Joab nå ansvarlig for salg og ettermarked for alle produkter fra Farid og Hillend i de nordiske landene.
|
I en omfattende temarapport om alvorlige ulykker med vogntog slår Havarikommisjonen alarm om sikkerhetsnivået for veitransporten i Norge.
|
Da Grant Larsen, sjefen for bilkonsernet som eier lastebilforhandleren Volmax, fylte 50 år, lot ikke kollegene og familien koronarestriksjonene stoppe feiringen. Et vogntog og et mannskor ble noe av redningen.
|
Jeg går ut fra at Sisus GTP opprinnelig ble bygget for Forsvaret. Nå er i hvert fall leveransene av sivil-utgavene begynt. Tøffere skal det bli vanskelig å få det.
|
De fleste av Europas lastebilfabrikker ble stengt i midten av mars. Nå er flere i ferd med å gjenåpnes. MAN planlegger en gradvis oppstart av sine fabrikker over helgen.
|
ACEA har statistikken klar for første kvartal. Salget av yrkesbiler sank 23 prosent i årets første måneder, med 47 prosent i mars. Varebiler truffet hardest. Norge bedre enn Europa i alle segmenter.
|
Produsentene av tunge biler øker samarbeidet. Siste par ut er Hino og BYD som skal jobbe med batterielektriske biler.
|
Statistisk fantes det ikke en eneste ny buss som gikk på bensin i EU i fjor (i praksis ble det åtte slike). Men det var litt over 34.000 dieselbusser – synkende andel riktignok, med 3,1 prosent.
|
Et tysk nettverk av logistikk-selskap ber om null-tariff når man kjører tomt på tyske motorveier.
|