Bilindustri | |
|
Dette var en av sesongens raskeste. Den klarte å bli dementert lenge før den hadde rukket å bli et rykte. Det skal ikke bli et par av Peugeot/Citroën og Mitsubishi!
|
Etter at Opel har tilbakelagt sin dramatiske uke, er det nå kanskje Volkswagen-gruppens tur. I dag er en skjebnedag hvor mye kan bli avgjort.
|
Det er synd vi ikke oftere er innom lastebilmarkedet. For der er det jommen lyse fremtidsutsikter. Man blir glad av å høre om lastebiler.
|
Heller ikke Porsche er ufølsom for konjunkturer og høye råvarepriser. Forsiktig trekker de til kostnadsreduksjonsskruen.
|
Selv om de tre siste månedene har vist registreringsnedgang i Europa, ligger vi fremdeles 1,5% foran fjoråret.
|
Man kan virkelig begynne å lure på hva som skjer hos Rolls for tiden. Karl-Heinz Kalbfell ble Rolls-Royce sjef i mai, etter forgjengerens plutselig avgang. Nå er han også ute. Plutselig!
|
Når GM forteller om et resultat på 400 millioner dollars i tredje resultat, eller 78 cent pr aksje, er det i den laveste enden av hva analytikerne regnet med. Og virkeligheten er dessverre slik at plikt én for et børsnotert selskap er å tjene penger for aksjonærene.
|
20 prosent av GMs europeiske timelønnede arbeidere får sparken. Hos SAAB i Trollhättan er det ”bare” 540 som må gå – mindre enn 10 prosent. Men trusselen om total stengning er ikke over for det.
|
Utrolig at en mann kan være verd så meget. Da det ble kjent at Wolfgang Bernhard ville ende opp hos VW allikevel, steg aksjeverdien på selskapet med mer enn 7 prosent. Og da snakker vi milliarder. Økningen fortsatte ikke neste dag.
|
GM Europa har i dag lansert en omfattende restruktureringsplan. Inntil 12.000 arbeidsplasser skal bort i løpet av to år.
|
Det lyder nesten som en dårlig anekdote – men tro det eller ei – kinesiske Shanghai Automotive Industry er heteste navn når det gjelder å overta Daewoos polske bilfabrikk.
|
Den 12. mai meldte vi at Wolfgang Bernhard to dager før tiltredelsen som Mercedes-sjef ble sendt på hodet ut av jobben. Nå har Volkswagen sikret seg den smarte tyskeren.
|
Opel vil fortsatt være et eget merke som dere vil se på våre biler og på fabrikk-veggene, var den lite overraskende meldingen vi fikk fra GM-hold på Paris-utstillingen. Grunnen var nok en historie i Süddeutsche Zeitung som kunne fortelle at Opel ikke ville eksistere lenger som selvstendig bilprodusent.
|
Signaler fra Livorno, av alle steder, antyder at det er True Love mellom Fiat og GM og at alliansen kan vare evig. Svaret fra Detroit var (nesten) like positivt.
|
Uken etter at fagforeningene og Ford sammen ble enige om at Land Rovers Solihull-fabrikk skulle få overleve er det sterke tegn som tyder på at den tradisjonsrike jaguarfabrikken i Browns Lane skal stenges.
|
Med sterk motstand både fra bilindustrien og fra enkelte tunge medlemsland har EU nå vedtatt å foreslå en liberalisering av produksjon og salg av deler som tidligere har vært beskyttet av design-rettigheter. Målet er å få ned prisene.
|
Endelig er tallførerne i ACEA tilbake fra lang sommerferie, så i en jafs må vi nå fordøye både juli- og august-salget i Europa. Forholdsvis deprimerende statistikk, med 5,5 prosent nedgang i juli og 0,8 prosent ned i august. Hvor ble det av juni-trenden?
|
Det er ganske oppsiktsvekkende når to giganter som Toyota og Nissan jobber sammen med standardiseringsspørsmål. Det skjer akkurat nå, med software for elektroniske systemer.
|
Merkelige rettssaker som svever omkring. For eksempel forsøker boet til Pablo Picasso å hindre Daimlerchrysler fra å bruke Picaro-navnet på en bil. Det likner for mye på familienavnet, sier de.
|
Mitsubishi, som nok plages av en del av aksjekurser som har en kjedelig tendens til å dale under 100-tallet nå, sendte ut et kommuniké om at det løpende samarbeidet med Daimlerchrysler fortsetter, selv om tysk-amerikanerne ikke lenger er økonomisk involvert.
|
Hyunai-Kia har som mål å bli blant verdens fem største bilprodusenter innen utgangen av dette tiåret. Nå sender de sine inspektører til Europa og USA for å lære.
|
I juli satte Mazda ny rekord i Europa. 23 prosent over juli i fjor, gjør dette til den beste Europa-måneden for det japanske merket noensinne. 9 lokale markeder satte også månedsrekord. Og dette i en måned da Europa-salget sank med 3 prosent.
|
Hvilket vi som regel gjør, gjennom et reisebyrå eller et transportselskap, eller et hotell. Men her er det ment litt annerledes. GM i USA lar sine ansatte kjøpe ekstra feriedager, for 175 dollars dagen!
|
Det er kanskje ikke verdens største sak, men den begynner utvilsomt å bli litt tragikomisk Vi har tidligere fortalt deg at et par tusen grunneiere ikke uten videre akter å la jordflekken de disponerer bli brukt til en ny Kia-fabrikk, på tross av hva den slovakiske regjeringen har lovet koreanerne. Nå skjer det mer.
|
Apropos siste ukes rabatt-sjokk på det norske bilmarkedet. En amerikansk undersøkelse viser hvordan de amerikanske merkene mister image etter lang tids rabatthysteri.
|