YrkesBil | |
|
Den svenske og den tyske lastebilprodusenten danner et eget selskap hvor de sammen skal utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler.
|
Seat er veldig kvikk til å fortelle at jernbanen er hjertet i logistikken deres, men de er allikevel veldig stolte av sine nye landeveistog, og robotiserte lokomotiver på fabrikkområdet.
|
Temaet har vært aktuelt i mange uker. Hvor skal man gjøre av seg når er rekke serviceinstitusjoner langs veiene er nedstengt. Nå begynner det å lysne – i Tyskland i hvert fall.
|
Posten Norge AS har nylig bestilt 83 Mercedes-Benz lastebiler fra Bertel O. Steen. Dette er den største enkeltordre av lastebiler for Bertel O. Steen i selskapets 119-årige lange historie.
|
ACEA har sett litt på nye biler i 2019 og hvilke typer drivstoff de bruker. Diesel er – ikke overraskende – i topp. Men hos varebilene økte bensin mer enn diesel.
|
De nye kravene til underkjøringshindre innføres for fullt fra 1. september 2021, men for nye typegodkjente kjøretøy ble kravet innført i september 2019. Flere velger dessuten å oppgradere frivillig.
|
Nå starter arbeidet med å skifte ut resten av det utslitte og støyende betongdekket på E6 nord for Gardermoen. Statens vegvesen og PEAB stenger vegarbeidsområdet på E6 fra fredag kveld til tidlig mandag morgen.
|
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har siden 2013 jobbet for at ADR-godkjente lastebilverksteder skal kunne utføre den årlige ADR-kontrollen. Svaret fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er fremdeles nei.
|
Takket være det tyske betalingssystemet er lastebiltrafikken på tyske motorveier lett å måle. Større nedgang enn nå har man aldri sett.
|
Det meste kan man få kjøpt som en slags råvare, for så å sette eget navn på: smøreolje, dongeribukser eller drikkevarer for eksempel. Nå også elektrisk varebil.
|
Når Mercedes-Benz viser frem alle de ulike påbyggvariantene og bruksområdene for Sprinter setter kun fantasien grenser. En kjølebil bygget på elektriske eVito vekker også oppmerksomhet.
|
Bronco er vel et like rendyrket Ford-begrep som både Mustang og Thunderbird. Nå venter vi bare på at den skal vise seg igjen. Den nye er åpenbart rett rundt hjørnet.
|
– Mange transportbedrifter får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo.
|
Per Egil Holm, direktør for Bevola Norge AS, rykker oppover i systemet og blir nå øverste leder for hele Bevola-konsernet.
|
Bil-kjendis Jan Erik Larssen og Volvo Trucks lanserer nytt konsept for å vise hvor avhengig vi er av alle de som jobber i transportbransjen i Norge.
|
Salget i Norge rakk akkurat å starte, før hele landet og verden for øvrig ble stengt ned av viruspandemien. Nå har Volvo stoppet salget og produksjonsstart for ny FH, FH16, FM og FMX er utsatt til neste år.
|
ACEA, bilindustriens takorganisasjon i Europa, gjør mer enn å bekymre seg for korona-virkningene. Nå har de kommet med en klar uttalelse om nødvendig ladeinfrastruktur hvis tungtransporten skal nå CO2-målene.
|
Flere bilimportører har varslet prisjusteringer på grunn av den svært svake kronen, og nå er flere justeringer effektuert.
|
I dag ble det sikret flertall på Stortinget for utredning av et digitalt transportregister, at elektroniske fraktbrev gjøres obligatoriske, samt mulighet for å kreve inn bøter for brudd på kabotasjeregelverket på stedet.
|
Næringsaktører kan nå få fremstille kjøretøy som ikke defineres som samfunnskritiske. Men tilbudet er fortsatt begrenset, understreker Statens vegvesen.
|
Toyota fortsetter å satse på hydrogen for tunge kjøretøy. Sammen med datteren Hino vil de utvikle denne lastebilen med totalvekt på 25 tonn og rekkevidde på 600 kilometer.
|
Continentals nye «punkteringsfrie» varebildekk skal automatisk reparere 80 prosent av alle punkteringer.
|
I 2018 viste Rinspeed sitt bytte-karosseri, Snap, for første gang. I fjor var den krympet til MicroSnap, men i år hadde den fått en meget mer urban rolle som MetroSnap.
|
Det har til tider vært full forvirring og inntil 80 kilometer køer ved EUs indre grenser den siste uken. Nå later det til at transportministrene i medlemslandene, er blitt enige om retningslinjer fra Kommisjonen – støttet av Europa-parlamentet.
|
Det tar lenger tid å telle opp tunge biler enn personbiler. Selv om man skulle tro de tyngste var de enkleste. Men nå er i hvert fall februar-tallene fra ACEA på plass. Nedgang i alle segmenter, bortsett fra buss. Men nedgangen bremses.
|