Bilindustri | |
|
Vi har tidligere fortalt om GMs planer om å døpe Daewoo om til Chevrolet, i hvert fall i Europa. Når det tyske Handelsblatt siterer ”company sources” uten å gå i detalj riktignok, og forteller akkurat det samme, er vi nok mye nærmere en endelig avgjørelse.
|
Det er vel ikke akkurat et politisk statement, men det kan fort oppfattes slik, når GM nå er godtatt som ”offisiell transportleverandør” til republikanernes nasjonale samling i New York om noen dager.
|
En talsmann for Ford har bekreftet hovedinnholdet i en artikkel i Wall Street Journal: at produksjonen hos Jaguar skal dempes.
|
Selv om det ikke er offisielt ennå er det ganske klart at det blir slik når noen av de ledende Detroit-baserte avisene og byråene rapporterer at Mark Hogan skal gå fra US-GM til kanadiske Magna. Det betyr mer for europeisk bilindustri enn du aner, og baner vei for en annen spennende utnevnelse.
|
Nå har Citroën Norge gått ut med en enorm kampanje som i første omgang kan se ut som en kjempestor gavepakke til forbrukerne. Spar 40.000 kroner får vi vite. Her sparker imidlertid det franske merket bein på seg selv, på sin merkevarebygging og på hele bransjens troverdighet mener Jon Winding-Sørensen.
|
Etter sine mange asiatiske skilsmisser er Daimlerchrysler blant annet blitt sittende med 10,5 prosent av aksjekapitalen i Hyundai. ”Men det er ingen hast med å selge denne posten”, sier DC.
|
På skrivebordet har jeg et ganske pompøst minne fra at spaden ble stukket i jorden i Zilina, Tsjekkia i april. En lakkert treplate med en forgylt spade, og ikke akkurat liten. Minnet om starten på det som skal bli den første koreanske bilfabrikken i Europa.
|
Det blir i hvert fall i familien. Smart revolusjonerte sammensettings-arbeidet da de lot underleverandører bygge stasjoner langs samlebåndet og gjorde dem ansvarlige for hele prosessen på sin del av fabrikken. Nå gjør Jeep det samme.
|
Daimlerchrysler har nylig bekreftet at deler av det gamle samarbeidet mellom Stuttgart, Auburn Hills, Seoul og Tokyo fremdeles eksisterer. Vi skal spare $ 100 mill på å samarbeide om en ny global motorfamilie, heter det derfra når.
|
Vi kan sikkert si at et kvartal gjør ingen sommer... eller hva det heter i ordspråket. Men Chryslers tall for annet kvartal burde få fuglene til å synge og solen til å skinne. Der tok de innersvingen på sine to andre USA-kollegaer.
|
To vekstområder samtidig fra Toyota: kvartalsresultater og Prius-produksjon. Det første med nesten 30 prosent, det andre med 50.
|
Takket være nye modeller og fetere biler økte BMW både omsetning, volum og resultat i annet kvartal i år, og kjører store sirkler rundt erkerivalene.
|
Gøteborgs-Posten kan fortelle at også i fjor tapte Volvo Cars i Uddevalla penger. Men nå som det går mot slutten for den operasjonen, var i hvert fall tapet mindre enn tidligere år.
|
Litt interessant dette her. Mens VW-aksjen får fornyet juling, og diskusjonen går høyt i EU om den spesielle VW-(aksje)loven, der den ene profit-warningen etter den andre legges frem, er det en amerikansk investor som nå har kjøpt seg inn med mer enn 10% av aksjekapitalen.
|
Det låter kanskje ikke meget når vi får vite at Ford sender en sjekk på 350.000 pund til Bath for at de skal jobbe med dieselmotorer. En ny motor eller en ny bil er det jo gjerne investert noen milliarder i. Men dette er penger øremerket til nyttig formål.
|
I fjor produserte Russland 26.000 biler over en million. I år regner man med 1,1 millioner, og tall fra første halvår tyder på at det vil gå uten et hikk.
|
Hakk i hælene på Fords halvårsresultat kommer GM. De har også økt fortjenesten solid, men der i gården har også bilproduksjonen bidratt, og ikke bare bankvirksomheten. Aksjemarkedet applauderer.
|
Etter annet kvartal i år er det ting som kan tyde på at nå er Ford på riktig vei igjen. Men aksjemarkedet er fremdeles ikke overbevist, selv om tallene viser en tre ganger så høy fortjeneste som for et år siden. Problemet er at den kommer ikke fra bil.
|
Fire amerikanske leverandører ligger allerede etter første halvår foran fjorårets samlede innkallingsvolum. Dette begynner å bli dyrt.
|
Nå er refinansierings-dealen for Mitsubishi klar. Og som ventet ble derved Daimlerchrysler-andelen utvannet slik at de nå eier mindre enn 25 prosent, hvilken betyr null operasjonell kontroll.
|
Uke 29 hadde ikke den beste åpningen for Volkswagen. Aviser antydet at VW ikke ville nå sine profitt-mål. USA går dårlig, fabrikkferien forlenget med en uke. Gammel-sjefen får pepper av dagens. Og ingen lysninger på det tyske markedet. Dessuten klager arbeidernes representant.
|
I slutten av forrige uke la ni tusen tyske Mercedes-arbeidere ned arbeidet i protest mot fabrikkens nye kostkutt planer. 500 millioner Euro må spares hvert år har arbeiderne fått beskjed om. Utspillet likte de dårlig. Nå har de fått beskjed om at det står om arbeidsplassene.
|
Etter første halvår viser det seg at den franske bilindustrien ikke bare gir inntrykk av å gå ganske bra, den gjør det faktisk også. I hvert fall hvis vi skal dømme etter salgstallene.
|
Saab og Fuji Heavy Industries forteller at de skal samarbeide om nok en felles bilmodell. Den skal bli en crossover, bygget ved FHI’s anlegg i Indiana.
|
Toyota har ligget på salgstoppen i Norge de siste årene, og nå følger resten av Europa etter. Dermed ligger de godt an til å nå sitt salgsmål på 1,2 millioner biler lenge før tiden.
|