img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilindustri

BMW utvider i Swindon

BMW-gruppens anlegg i Swindon i England får 40 millioner pund til investeringer de neste tre årene etter tøff konkurransen både internt og eksternt.

Colt-designer bli ny toppsjef

Det skjer mye hos Mitsubishi Motors for tiden. DaimlerChryslers folk er på vei ut av ledelsen mens en rekke japanere overtar sentrale roller og verv.

Europa-reg: Svakere fremgang

Etter en mars som gikk nesten 7 prosent frem og en april med pluss 4 endte mai med forsiktige 1,2 prosent fremgang. Akkumulert ligger 2004 2,8 prosent foran fjoråret.

DC-designer til BMW

Da jeg var hos BMW i forrige uke (1-Serie) og gratulerte noen av designerne med en glimrende ny kollega, ante de ikke en gang hvem Verena Kloos var. Nå vet de det garantert.

Ny GME-org denne uken?

Med Financial Times i spissen skriver nå europeisk finanspresse at vi snart kan vente en beskjed fra General Motors om hvordan hans Europa-organisasjon vil se ut for fremtiden.

GM investerer tungt i Kina

GM planlegger å investere 3 milliarder dollar i Kina i løpet av de neste tre årene. Fra før har verdens største bilkonsern lagt inn to milliarder i kinesiske anlegg.

Lederskifter i Fiat

Ikke uventet ble Ferrari-sjef Luca di Montezemolo utnevnt til ny styreformann for Fiat Gruppen etter at Umberto Agnelli døde torsdag. Styrets valg av Montezemolo medførte umiddelbart at Giuseppe Morchio gikk av som CEO, en stilling han har innehatt siste år.

Ny rettssak, og mer pepper, mot DC

Mens dommeren fremdeles sitter og vurderer hva han skal skrive i dommen der Kirk Kerkorian har saksøkt Daimlerchrysler, kommer en ny gruppe utenlandske investorer og krever rettssak. Samme påstanden: aksjonærene ble skrudd av Mercedes og Chrysler ved fusjonen.

Saab ut av Sverige?

Svenske Aftonbladet spekulerer i at Saab-produksjonen i Trollhättan kan bli flagget ut og overført til USA. I tillegg kan det bli aktuelt å utstyre neste generasjon 9-5 med bakhjulsdrift.

Fiats styreformann Umberto Agnelli er død

Umberto Agnelli, styreformann Fiat konsernet Fiat S.p.A., døde natt til fredag etter en tids sykdom. Agnelli ville ha fylt 70 år i november.

Hvorfor gikk R-R Gott?

Alt skulle være fryd og glede hos Rolls-Royce nå. Salget ser ut til å gå bra, BMW får masse applaus for sin RR-innsats, og selskapets første 100 år feires med store fanfarer over hele verden. Og så kommer det en lakonisk melding som forteller at Gott har gått.

Kort lenke for GM Europa

Når Bob Lutz (bildet), vikarierende general for GM Europa, uttaler seg samtidig til Wall Street Journal, Frankfurter Allgemeine og det tyske Handelsblatt kan man være sikker på at han mener noe mer enn bare å stille seg til rådighet. Budskapet hans er også meget klart: det er nødvendig med en ny struktur for Europa

Toyotas USA-designkontor nr. 2

Toyota har hatt sitt designkontor i California siden 1973. Det første importmerket som slo seg ned med noe slikt. Nå åpner de sitt designkontor, midt oppe blant de tre amerikanerne, i Ann Arbour.

Mitsubishi stiger på nye forventninger

På tross av dundrende tap og en del meget kjappe grep steg Mitsubishi-aksjene med nesten 5 prosent før dagens pressekonferanse, der virkeligheten ble brettet ut. Det virker som alle tap som er mulige å ta er tatt nå, og at man virkelig regner med å kutte så meget at inneværende forretningsår skal gå i balanse.

Ny reg-fremgang i Europa

Så er apriltallene kommet fra ACEA, og de viser at nybil-registreringene i Europa har økt med ca. 4 prosent i forhold til april i fjor. 5 prosent hvis vi tar med de 10 nye EU-medlemmene og 3,7 prosent hvis vi snakker om fremgangen i første tertial for EU 15 pluss EFTA.

Bilproduksjonen vil fyke til værs

Ved en stor konferanse i USA nylig var også bilproduksjonens fremtid et tema. Professor Garel Rhys fra universitetet i Cardiff er helt klar: det vil bli produsert flere biler i de kommende 20 år enn det har vært produsert i de foregående 110, sier han.

Overklasseproblemer

Det er ganske kostbare lekser produsenter som Volkswagen og Mercedes gjør når de lanserer nye modeller eller nye merker som ligger langt på nordsiden av det de egentlig er kjent for.

Fiat på vei opp av grøfta

Fiats aksjonærmøte tirsdag brakte kvartalsresultater som viser at konsernet er på linje med restruktureringsplanene. Ikke foran, men heller ikke bak. To problemer kaster imidlertid skygger, resultater fra den tre uker lange streiken og en syk kjerneperson.

Kjappe Bernhard. For kjapp?

Det var bare to dager til han skulle overta Mercedes-Benz personbil at Wolfgang Bernhard fikk beskjed om at han kunne glemme å gå på jobben. De høye herrer hadde plutselig funnet ut at han ikke var flink nok. Spørsmålet er nå hvilken konkurrent som er smart nok til å snappe ham opp.

Toyota setter nye rekorder

Toyota sørger for rekorder også der de virkelig teller. For selv om det er morsomt å øke produksjonen og salget med imponerende verdier, er det enda morsommere å øke resultatet med vel så det. Det er nettopp det Toyota gjør, og for første gang forteller de konkret at det går ganske bra i Europa også.

BMWs 1’er skal gi rekorder

BMW sier nå de skal selge minst 100.000 1-serie biler hvert år. ”Seks-sifret” er uttrykket de bruker. Den skal få gruppens 2004-resultater opp på nye rekord-nivåer blir vi også fortalt.

Bransjens sigøynere

Jeg har ofte kalt bildesignerne bransjens sigøynere. Et nytt eksempel. For en snau time siden kunne en venn i huset fortelle at Michael Mauer er på vei fra Saab og GM Europa, til Porsche. Kanskje ikke spesielt overraskende forresten.

Nesten 1 mill. pluss-salg i EU

Nå som EU har fått ti nye medlemmer betyr det også at EU-statistikken vil inneholde ca. 900.000 nye bilsalg, og til EU-produksjonen kan det (foreløpig) legges til 1,4 millioner enheter.

Høye bølger rundt Daimlerchrysler

Listen over uroelementer i Daimlerchrysler-systemet begynner å bli ganske omfattende nå. Plutselig er WELT AG gått i potta, politiet raider Japan-forbindelsen Fuso, deres tilsynelatende beste bilmann får sparken. Men uro og problemer? ”Kan ikke stave det en gang”.

Nye vekslinger hos Ford

Ford har en lang historie med blodige oppgjør i øverste etasje. Det er ikke lenge siden Jac Nasser, ”den nye Jack Welch” ble han bygget opp til en periode, forsvant kjapt og ikke helt uten dramatikk. Nå brukte Ford sine glimrende resultater fra første kvartal til å tone ned nye endringer på topp-plan.


Neste 25 artikler