Bilverden | |
|
Det er selvfølgelig ganske logisk at hvis man ikke gidder jazze opp Jeepen sin selv, kan man overlate det til andre. Til italienske Militem for eksempel.
|
Lexus krever at håndverkerne deres også behersker origami – de må klare å brette en origami-katt på 90 sekunder – med keiva! – før de kan kalle seg en Takumi. En håndverk-mester. Derfra var ikke veien lang til å skape en UX i papir.
|
Det har vært kjent at den danske Ferrari- og Maserati-importøren Formula Automobile har gått inn og kjøpt opp 2/3 av gamle AutoXo Sport. At de mener alvor, fikk vi se da den nye forretningen ble offisielt åpnet.
|
Hadde det vært normale tider hadde vi hatt en Genève-utstilling og der hadde elevene fra IED i Torino vist oss en 1:1 modell som forteller hvordan de tenker akkurat nå. I stedet skal vi få den på skjerm.
|
På Billingstadsletta utenfor Oslo begynner lukten av Italia virkelig å friskne til igjen. Nå har danske Formula Automobile overtatt 2/3 av tidligere AutoXo Sport. Det betyr at den ‘nye’ forhandleren, som er døpt Formula Automobile Norge AS, er en del av en av verdens ti største Ferrari-importører. Da er det alvor!
|
8. mars i 1976 – på kvinnedagen – fikk Aud Nielsen i Egersund overlevert en splitter ny Audi 50 LS. 46 år senere har Audien gjenoppstått hos Kai Ronny Nilsen på Kongsberg i minst like god form som da den var ny.
|
Vi er ikke kommet lenger i elbil-revolusjonen enn at Mercedes’ ferske oppkjøpt av engelske Yasa møtes av et stort gjesp – dersom man blir oppmerksom på det i det hele tatt.
|
Det er to år siden Tesla startet å bygge en stor fabrikk i Grünheide like ved Berlin. Det har ikke akkurat gått på skinner.
|
Det var en overraskelse da Morgan lanserte sin nye trehjuling i 2011. Det er ikke en overraskelse at de kommer med en ny versjon nå. Men at de ikke har klart å reparere den etter den første frontkollisjonen overrasker.
|
Jeg blir i godt humør hver gang det ramler inn en pressemelding fra Porsche-restauratørene hos Singer i mailboksen. Nå er det turbo som gjelder.
|
Det er kanskje med den kommende Spectre i bakhodet at Rolls-Royce bestemte seg for å rydde opp i strømlinjene til «the Spirit of Ecstasy».
|
Nå er prisene klare for det som etter alle solemerker blir Renaults norske bestselger i 2022. Forhandlerne åpner for bestilling om en uke.
|
Skoda hadde planlagt en kjempefest i fjor for å feire 120 år i motorsport. Festen ble ikke noe av, men den bilen de skulle bygge opp for å markere det runde året er heldigvis klar.
|
Mercedes er godt i gang med å elektrifisere hele modellporteføljen. Selvsagt skal det også gjelde for bobiler.
|
Stryn-selskapet Vendanor har utviklet en automat for fylling av spylervæske som kan løse en miljøutfordring.
|
Mens Norge var tidlig ute følger nå resten av Europa etter i overgangen til elbiler. I 2021 var hver tiende nye bil helelektrisk.
|
Hvor kult er ikke det? Å engasjere hele Quirinale – presidentpalasset i Roma – for å feire en litt sær Lancia-modell.
|
Den var en revolusjon da den kom på markedet i 2013, og Norge har svelget unna mer enn ti prosent av produksjonen. Men snart er det slutt.
|
Porsche har kastet seg inn i et nytt forretningsområde og overtatt E-Bike produsenten Greyp. Du finner Mate Rimac på sidelinjen.
|
Mens vi i Norge opplevde ny rekord i bilsalget, ble 2021 et kriseår for Europa med det laveste nybilsalget siden 1985.
|
Renault, Nissan og Mitsubishi har i dag lagt frem sine planer for resten av tiåret. Ikke uventet skal det brukes store summer på elektrifisering.
|
Mini-fabrikken i Oxford tilbyr nå å bygge om en klassisk Mini til moderne elbil. Skulle du angre, kan du senere få den bygget tilbake igjen.
|
Frykten for smitte vil endre nordmenns fremtidige reisevaner, ifølge en ny undersøkelse. Svært mange vil bruke bilen mer enn de gjorde før pandemien.
|
Så dukket nyheten opp om at ikke bare var SsangYong overtatt av en kollega – den nye eieren hadde attpåtil betalt penger for det. Rundt 250 millioner dollar ble det sagt.
|
Snart er det slutt på V12-motorer fra BMW. Men ikke uten en siste fanfare.
|