Næringsliv | |
|
Det nye vegserviceanlegget på Grenstøl utenfor Tvedestrand inneholder blant annet en energistasjon, tretti døgnhvileplasser, treningsapparater for yrkessjåfører, hundeluftegård, el-sykler og blomstereng.
|
Klima- og miljødepartementet gir en million kroner i oppstartstøtte til Grønt landtransportsprogram.
|
I en sesong der «alle» yrkesbilrelaterte messer ble avlyst kommer Bjørn Magnussen (innfelt) med en gladnyhet. 2-4. september neste år blir det Transportmesse på Gardermoen igjen.
|
Statsministeren kastet glans over innvielsen av Tom Wilhelmsens nye elektriske tippbiler.
|
På fire år har dekk-kjeden Vianor økt salget av lastebil- og bussdekk i sin høstkampanje med 350 prosent. Stadig flere tungbilkunder vil handle dekk på kilometeravtaler.
|
Det er ikke lenge siden vi skrev om Traton og antydet at det hadde vært stille om deres samarbeid med Hino. Nå har det også endret seg.
|
Nå er ACEAs september-statistikk for nyttebiler i Europa klar. Varebilene øker så formidabelt at de drar hele gruppen opp på tross av at de tyngste har et lite fall.
|
To dekkmodeller står for rundt 60 prosent av Bridgestones salg av lastebildekk i Norge. Nå byttes de ut.
|
Det var ganske morsomt å følge pokerspillet om Traton-overtakelse av amerikanske Navistar siste uke. Men selv om partene er enige, er ikke underskriftene på plass.
|
Transportarbeidet utført med utenlandske lastebiler i Norge gikk ned 3,2 prosent fra 2018 til 2019. Samtidig øker kabotasjekjøringen og polske lastebiler øker stadig markedsandelen.
|
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2021: Endringer i drivstoffavgiftene, mer penger til Enova, 100 millioner til hydrogensatsing og 80 milliarder til «bedre samferdsel».
|
Norsk Dekkretur sliter med å få importører av tunge tilhengere med i dekkreturordningen. Daglig leder i Rich. Steen AS, Per Svendsen, oppfordrer flere bransjeaktører til å følge etter dem og tegne avtale.
|
Fra 15. november må alle tungbildekk på drivende og styrende aksler være merket med «alpesymbolet». Samtidig skal det svi mer å kjøre ureglementert: En gebyrsats øker fra 750 til 2.000 kroner per dekk.
|
Planen om en mulig fusjon mellom Transportsentralen Lillestrøm SA og Transport-Formidlingen SA er skrinlagt.
|
Siden ACEA bare teller nyttebilregistreringer hver annen måned, gikk vi glipp av en juli full av optimisme. I stedet er vi tilbake i en august som igjen viser stor nedgang: minus 18 prosent.
|
Statens vegvesen foreslår nå å etablere en tverretatlig faggruppe, bestående av Skatteetaten, Arbeidstilsynet og Politiet, i tillegg til Statens vegvesen.
|
Mesta drifter mer enn tusen kjøretøy og anleggsmaskiner. Nå har de signert en avtale med Cognia om bruk av Linx flåtestyring og prosjektstøtte.
|
I München ble det i dag offentliggjort planer om reduksjoner i MAN organisasjonen. Det er snakk om inntil 9.500 arbeidsplasser. Flere anlegg kan bli stengt.
|
General Motors skal levere brenselcelle- og batteriteknologi til Nikola, samt produsere pickupen Nikola Badger (bildet). Til gjengjeld får GM blant annet 11 prosent eierandel i oppstartsselskapet.
|
If spisser organisasjonen mot markedet for skadetakst på tunge kjøretøy. Bogdan Lis (59) er ansatt som leder for forsikringsselskapets tungbilsatsning.
|
Arrangøren håpet i det lengste å kunne gjennomføre høstens store konferanse for transport- og logistikknæringen med fysisk oppmøte. Nå er det besluttet at møteplassen blir kun digital.
|
Etter 13 år i sjefsstolen har Kjersti Lillehagen overlatt ansvaret for driften til Jarle Kleppan fra 24. august.
|
Det har vært rene stolleken i toppen av Volkswagen-konsernets nyttekjøretøyavdelinger i sommer. Flere toppsjefer er byttet ut.
|
EU-kommisjonen lanserte i juli i år en høring om fremtidens transport. Samferdselsdepartementet skal utarbeide et norsk høringsinnspill og ønsker innspill fra norske aktører innen 1. september.
|
Traton kommer med tall for første halvår som viser at for hele gruppen sank volumet fra 123.300 i fjor til 77.700 i år. En nedgang på 37 %.
|