Genève 2014 | |
|
Det er ikke SÅ lenge siden vi erklærte Gumpert for død. Nå er han i Genève igjen, og med en ny modell. En liten firer, to liter og bare litt over 400 hester!
|
En viktig nyhet for Volkswagen på Genève-utstillingen er Golf Sportsvan. Den kommer til Norge på sommeren og blir et alternativ for dem som trenger mer plass enn en Golf har.
|
Alfa har funnet frem stikksaga, og kappet taket av sin 4C. Men kanskje like viktig; de har endret en av tingene coupé-4Cen fikk mest pepper for.
|
Både Qashqai og X-Trail er viktige Nissan-nyheter i første halvår. Men de har mer nytt å vise i Genève.
|
Det er en velkjent oppskrift. Stasjonsvogn med plastdetaljer og litt høyere bakkeklaring blir gjerne «Norges-favoritt». Denne gangen er det Citroën sin tur, men uten et ord om kanskje den viktigste detaljen.
|
Honda gir oss en klar pekepinn på hva vi har i vente når en ny Civic R skal lanseres i 2015. Den blir utvilsomt en av de tøffeste gutta i klassen.
|
Audi lanserer tredje generasjon TT på Genève-utstillingen. De som ønsker noe mer potent kan ta en titt på nye TTS.
|
Du har en gammel Ferrari V8-motor med girkassa rett bak. Hva er det logiske å gjøre med den? Sette på fire hjul og et sete? Selvfølgelig. Dette tegner til å bli et glimrende Genève-show.
|
Peugeot 308 slo ut BMW i3 i kampen om å bli Årets Bil i Europa for 2014.
|
Opel viser Adam Rocks i gryteklar utførelse i Genève, men de har også en ekstra hissig utgave av Adam å by på.
|
Det finnes et par evige sannheter i denne bransjen. Citroen VAR revolusjonære. Nå har alle bruksbiler motoren FORAN. Og BMW er BAK-(eller 4-)hjuls-drevet. Det vil si: det FANTES et par evige sannheter i denne bransjen.
|
Akkurat i tide til at Genève-utstillingen åpner, bestemte EU seg for å sette en utslippsgrense på 95 gram CO2 for 2021. Dermed er en av EUs merkeligste kompromissforestillinger kommet enda et skritt videre.
|
Det kan godt være at Ferrari bare skal lansere litt nytt California i Genève. Det gjør ingenting. De er best på alt som betyr noe: Image og penger.
|
Volkswagen har en lang rekke cross-over konsepter de kan se tilbake på. De kommer med enda en til Geneve: T-Roc heter den foreløpig.
|
Det nærmer seg offisiell visning av Königseggs One:1. Nye superlativer står i kø.
|
Det er klart det måtte komme. Også Skoda må jo få lov til å skryte på seg en 5-dørs coupé. Den kommer i Geneve, foreløpig som Vision C konsept.
|
Volvo har så langt vist oss to nye konsepter som skal gi en forsmak på den kommende XC90. I Genève står den tredje og siste med fokus på interiøret.
|
I motsetning til de fleste konseptbiler som bygges i ett eksemplar, er verstingen fra Opel en bil som kan kjøpes. Men opplaget blir begrenset, og prisen trolig deretter.
|
Tett på lanseringen av en ny generasjon Mini dukker det opp en konseptbil i Genève neste uke. Den forteller at neste Clubman blir noe helt annet enn forgjengeren.
|
Jaguar lanserer et alternativ for de som trenger plass, men egentlig ønsker seg en sportsbil.
|
For noen måneder siden annonserte Tesla etter teknikere som skulle jobbe med autonome biler. Avblås programmet – Rinspeed er der allerede, og på plass i Genève.
|
Det som begynte i det små, med merker som Think og Buddy, er i ferd med å utvikle seg til en kamp mellom gigantene. Nå er Volkswagen klar med sin Golf-baserte elbil.
|
Så er Citroën også på plass. Si hva du vil om dem, men de har i hvert fall den lengste pressemeldingen. Verken Peugeot eller Toyota var i nærheten.
|
Volvo skriver for tiden på bind 3 i historien om XC90-konsepter. Den de skal vise i Genève kommer med skreddersydd regnfrakk.
|
FØRSTEINNTRYKK: Det er summen av kjøreopplevelse, ytelser, design og historie som – inn i tredje generasjon – fortsatt gjør Mini unik.
|