Frankfurt 2001 | |
|
For 20 år siden var Frankfurt full av vulgære stylede Mercedeser med forgylte griller. I år ser det som om det er motor-trimmerne som har overtatt. Og bryter du ikke 300 km/t grensen er du en pyse. Hamann vil gjerne si at det er han i hvert fall ikke.
|
Det er ikke bare Toyota Camry (som vi allerede har presentert dere for) som blir ny på Frankfurt. Denne bilfabrikken, størst i Japan, kommer også med en nye generasjon Corolla. Fire av de fem karosserivariantene er designet i Europa for det europeiske markedet.
|
Det skjer stadige brudd på den frivillige tyske industriavtalen om at biler skal begrenses til ca. 260 km/t i toppfart. Til Frankfurt kommer Brabus med noe de lover oss 301 km/t fra.
|
Rabiate sportsvogner med motorsykkelmotorer er ikke noe nytt. I England leverer for eksempel både Caterham og Westfield nå sine Lotus Seven kloninger med høyspente motorsykkelmotorer. Men når en fabrikk som produserer begge deler kombinerer de to, kan det bli ekstra spennende. Som i Suzukis Frankfurt-konsept.
|
Designavdelingen hos Renault slutter aldri å forundre. Etter ”rare” former som nå kommer til uttrykk hos Vel Satis og Avantime, er konseptene deres tilbake til runde, harmoniske og organiske røtter. Det lille vi har sett av deres Talisman peker like meget 20 år bakover som 20 år fremover.
|
Karmann, den tyske karosserifabrikken som de fleste av dere vel fremdeles kjenner som produsenten av Karmann Ghia karosseriene på de luftkjølte Folkevognene, fyller 100 år i år. Det gjør de med Stor utstilling hjemme i Osnabrück, nydelig bok, og nytt karosserikonsept til Frankfurt.
|
Mazda er en av de få som enda ikke har vist oss de store hemmelighetene som skal lanseres i Frankfurt om en måned. Men de har i hvert fall fortalt at det blir litt MX5-nytt.
|
Toyota har vist mange nyheter den siste tiden. I Frankfurt lanserer de en viktig en. Ny utgave av sitt europeiske flaggskip: Camry. Bilnorge har allerede nå de første bildene av bilen.
|
Også til Frankfurt kommer Smart med en nyhet.. Hyper kalles den og er en hyper-økonomi-modell , en halvveis hybrid modell er det vi møter.
|
Det er noen måneder siden vi kunne vise deg bilder av den nye Primera her på Bilnorge. Den gang eksponerte vi to varianter, sedan og stasjonsvogn. Til Frankfurt har Nissan med seg 5-dørsutgaven.
|
For snart en måned siden kunne vi vise deg de første bildene av nye Opel Combo som debuterer i Frankfurt. Vi fortalte også at bilen kommer i tre versjoner. Her får du de første bildene av den som kommer sist på markedet.
|
Når Ford lanserer sin nye Fiesta på årets Frankfurt-utstilling er det en svært viktig begivenhet for konsernet. For Fiesta er blant de mest solgte modellene til den blå ovalen.
|
Seat har fristet oss med elegante linjer før. Sist var det spennende Salsa de bød på. I Frankfurt byr de opp til Tango for to.
|
Det skal Citroën ha – de er gode på timing. Dagen før en av verdens aller største bilfabrikker skal slippe en ny utgave av en av sine småbiler (Ford Fiesta) er franskmennene ute med detaljer om sin nye deltaker i den klassen. C3 heter den, spennende ser den ut.
|
Vi har tidligere fortalt at Alfa Romeo skal gjenopplive GTA-navnet, og la det bety kjapp&sterk. De to første utgavene kommer til Frankfurt, og nå begynner detaljene å dukke opp
|
Zender er et navn som klinger godt for tuning-interesserte. De har sin egen felgkolleksjon, forhandler en rekke bilmerker og har som spesialitet å lage vakre smykker av tradisjonelle bilmodeller.
|
Da Boeing planla sine videre flytyper over 747, het de en periode bare 7X7. At SAAB kaller sin Frankfurt-konsept for 9X er derfor ikke spesielt originalt. Men utseendet er det.
|
Polo er blant de viktigste volumselgerne til Wolfsburg-fabrikken. Mer enn 7 millioner har Volkwagen solgt de årene den har vært på markedet, og også i Norge har Polo satt sitt preg på salgsstatistikken i en årrekke.
|
Vi har ved et par anledninger vært innom Opel Signum II på Bilnorge. Nå har vi de første offisielle bildene av konseptbilen som skal debutere i Frankfurt i september.
|
Det har jo ikke vært noen hemmelighet at Primera blir ny til Frankfurt. Vi fikk indikasjonene i Paris i fjor, og i januar kom Primera III på hjemmemarkedet. Begge pekte i retning av ”vår” nye Primera, men først nå kan vi bringe skikkelige bilder av den.
|
Midt oppi alt frem-og-tilbake mellom GM og Daewoo tar koreanerne seg tid til å gjøre ferdig nok en konseptbil til Frankfurt. I tillegg til at de skal vise Kalos-prototypen som ble vist i Geneve, har de mekket en spennende SUV.
|
På Geneve-utstillingen viste Skoda frem konseptbilen Montreux. Til Frankfurt i neste måned er produksjonsbilen klar. Klingende navn har den fått – Superb.
|
Den nye Vectra skal ut på markedet i mars neste år. Det står fremdeles fast. Men tysk presse sier at forhåndsvisningen, planlagt for IAA i Frankfurt neste måned, er droppet. Kanskje kan Signum 2 kompensere?
|
Porsche utvider sin line-up med 911 Targa. Bilen får avtagbart glasstak og debuterer på Frankfurt-utstillingen.
|
Ni år har dagens Audi Cabriolet eksistert, og den begynner designmessig å bli noe akterutseilt i forhold til konkurrentene. Under Frankfurt-utstillingen drar Audi teppet av etterfølgeren.
|