SOL Bil | |
|
Det er vel en 12 års tid siden vi sto ved samlebåndet og ropte hurra og sang amerikansk nasjonalsang like intenst som arbeiderne ved samlebåndet, da de første EV-1 bilene ble produsert. Biler som så aldeles fantastiske ut, og som dessuten hadde en liten eim av fremtid over seg.
|
Vi har allerede presentert deg for de viktigste nyhetene fra den pågående Barcelona-ustillingen. Vår utskremte medarbeider, Jon Winding-Sørensen er på plass, og har sendt oss følgende rapport fra messen. Bildene er tatt av den norske bildesigneren Christian Quarre bosatt i Spania som vi lover at du skal få høre mer om i nær fremtid.
|
Det er to år siden vi første gang omtalte Seat Leon Cupra R, den gang som konseptbil. I fjor sto den klar i produksjonsdrakt og i dag debuterer den i en enda friskere utgave på bilutstillingen i Barcelona.
|
Opel tråkker til nå som amerikanerne ser ut til å ha klart å selge nye jetjagere fra Lockheed-Martin til Polen. I denne dealen ligger det selvfølgelig en del industri-retur, og Generalen skal bidra med investeringer på rundt 600 mill. dollars. Nye Astra blir resultatet.
|
Det var ganske mye halloi da Ford relanserte en av sine heteste merkenavn, Thunderbird, i 2001. Den ble Årets Bil hos Motor Trend, Nieman Marcus har aldri solgt noen produkter bedre fra sin julekatalog, og Ford var på sporet igjen. Nå skal den droppes – den selger simpelthen ikke bra nok.
|
Sport Tourer og Sport Saloon er betegnelsene på de to nye modellene Renault i dag er avduket på bilutstillingen i Barcelona. Dermed teller Megane-familien seks varianter, men fortsatt er det ytterligere en modell til i løypa.
|
Mitsubishi jobber med noe de kaller Project America. Amerikanske biler for amerikanske kunder, selv om de tre diamantene fremdeles preger fronten. Den nye USA-Galanten som debuterte på New York utstillingen er et resultat av dette arbeidet.
|
Fullvoksne coupéer er et sjeldent syn på våre breddegrader, men i USA er de svær populære. I New York lanserte Toyota sin nye Solara Coupé. Den er basert på en Camry.
|
Tom Bjørnland lager vel BILder mer enn de fleste. Blant hans temaer finner du nemlig blant annet biler. Biler i den grad at til høsten skal han presenteres med egen utstilling på et av Englands største museer. Men først er det Sarpsborg.
|
New York utstillingen gir oss jommen en del pekere på femtiden. Ford har med sin Futura fortalt oss ganske meget om hva den nye Taurus vil bli.
|
Det begynner heldigvis å bli lenge siden Chrysler bygget Neoner for å konkurrere med Golfer i Europa. Deres siste, 300 C, som debuterte i New York, viser tydelig hvordan de definerer seg tilbake til en Stars and Stripes oppskrift.
|
Lexus benytter New York utstillingen til å vise en fremtidsstudie. Den er bygget på plattformen til en GS430 luksussedan og har betegnelsen HPX, High Performance Crossover.
|
Ford viste oss tidligere denne uken sin nye hybride Escape SUV, og vi fortalte at flere av produsentene nå var på gang med sine første hybride kjøretøy. Da må selvsagt pioneren av denne teknologien ta et steg videre. Til høsten er Toyota klare med en helt ny Prius.
|
Samtidig som GM i Norge har en tyskregistrert Cadillac CTS å vise frem for journalistene – dette må være en av verdens store teknologibærere for tiden, i hvert fall blant produksjonsbiler - presenterer GM i New York en CTS som det virkelig kan bli fart på.
|
En av dette årets nyttigste spesialiserte nettsteder har dukket opp i England. Det drives av Warrant Direct, et selskap som lever av å selge garantier på garantier. Derved er de i stand til å overvåke store deler av det engelske bilmarkedet. Pålitelighetserfaringer er nå lagt ut på nettet.
|
Volvo har gjort en merkelig vri på årets New York utstilling. I et slags titteskap viser de fem små stylingmodeller av noe som kan bli en ny småbil fra Gøteborg. Hvorfor de gjør det slik, og hvorfor de gjør det i XC90-land er ikke helt lett å forstå.
|
Som vi kunne avsløre tirsdag har Saab annonsert at de skal samarbeide med sin japanske fetter, Subaru om utviklingen av en ny modell. Den skal inn i segmentet under 9-3 og er klar våren 2004.
|
Skal du anskaffe deg en rommelig flerbruksbil har du nå mye å velge mellom. Nylig har vi omtalt tvillingene Citroën C8 og Peugeot 807, som egentlig er firmenninger siden de også skal i handelen som Fiat Ulysse og Lancia Phedra. Men Renault Espace er forbeholdt Renaults forhandlere.
|
I New York, på bilutstillingen, viser Ford en hybrid-utgave av sin produksjonsklare Escape SUV. Det sies at det ikke kommer til å vare lenge før denne modellen også er i salg i Europa som Maverick Hybrid.
|
Buick Rendezvous er ikke spesielt relevant for Norge, men det som skjer med den er egentlig ganske spennende når vi ser på amerikansk Badge Engineering. Når GM nå velger å oppgradere den til ukens New York utstilling er det ikke helt uten grunn.
|
Virkeligheten er i ferd med å innhente Porsche. Plutselig slåss de både mot et synkende marked og en grinete børs. Markedet forholder de seg til, børsen slåss de mot.
|
Krigen i Irak var åpenbart ikke med på å trekke på parkeringsbremsen på Europa-salget. Med 1.592.973 enheter lå salget 2 prosent over mars i fjor. Og det var bare på de mindre markedene mars i år var en eller to dager lenger enn i fjor. Fremgang, med andre ord.
|
Da Toyota i fjor lanserte sin nye Corolla, kunne de by på hele fire forskjellige karosseriformer. Nå er også den femte klar, Corolla sedan.
|
Hondas Civic runder igjen et rundt et. 15 millioner biler har nå båret dette navnet. Den første kom for 31 år siden og var sammen med Nissans Sunny den litt radikale japanske konstruksjonen.
|
BMW har lenge preket til fordel for hydrogendrift, gjerne forbrent av en vanlig Otto-motor. GM er heller ikke fremmed for drivstoffet, men de har ligget mer på brenselcelle-området. Nå møtes de to teknologi-gigantene i et spennende samarbeide.
|