Bilindustri | |
|
Ikke bare sank fortjenesten hos VW for annet kvartal. Omsetningen sank også
|
Selv om Fiat måtte rapportere stort fall i fortjenesten i andre kvartal, er det også mange positive signaler der.
|
Tall fra både Renault og PSA PeugeotCitroën forteller at grepene den siste tiden begynner å virke. Begge hadde svarte tall i annet kvartal – Renault sågar 25% opp for hele første halvår.
|
Det ble litt stemning i forrige uke da Manager Magazin i Tyskland proklamerte at Fiat og VW skulle slå seg sammen.
|
Det vakte oppsikt da tyske ZF kom med et bud på amerikanske TRW for kort tid siden. Blir det en sammenslutning blir de nummer to etter Bosch blant underleverandørene.
|
Ford jubler over sitt første kvartals-pluss i Europa på tre år. GM måtte derimot tåle et solid tap – med det hadde sammenheng med at de stengte Bochum-fabrikken.
|
Mary Barry hadde nok kanskje tenkt seg en litt greiere start som nyutnevnt toppsjef for General Motors. Først fikk hun tidenes tilbakekalling-sak i fanget, nå er det store bøter og enda flere tilbakekallinger.
|
Chris Bangle var en legende i bildesign-historien. Men legende er han ikke lenger, for nå er han tilbake igjen.
|
En av historiene som kom ut av årets Detroit-utstilling er at Mercedes-Benz og Nissans luksus-avdeling, Infiniti, skal utvide det samarbeidet som allerede er i sving.
|
Salgstallene i Europa i desember gjorde sitt til at årstotalen ikke ble SÅ elendige.
|
Dokumentar: I nydelige Malvern har Morgan bygget biler i over hundre år. Hvordan har de klart å overleve to verdenskriger, depresjonen, oljekrisa og finanskrisen?
|
To spennende utspill fra EU de siste dagene: Krav om realistiske forbruksmålinger og nye krav til bilenes snitt-forbruk innen 2025. 0,2 liter pr. mil!
|
I god tid før fremleggelsen av fjorårets samlede regnskap kan VW-konsernet mer enn antyde at de har satt nye økonomiske rekorder igjen.
|
Det er lenge siden vi har bragt noen nyheter om Saab. Nå kan vi fortelle om en ny logo som peker i retning av at det er nytt liv der.
|
Volkswagen var så rasende på Fiat-sjef Sergio Marchionne at de truet med å melde seg ut av bilindustriens paraplyorganisasjon ACEA. Nå er Marchionne gjenvalgt for en ny lederperiode.
|
Onsdag – i går – var en traumatisk dag for bilindustrien. Vi fikk en håndfull krisesignaler servert på ett brett. Godt den dagen er over.
|
I motsetning til de andre oversjøiske Europa-konkurrentene, GM og Ford, tjente Toyota gode penger i månedene frem mot sommerferien.
|
Audi økte omsetningen i første halvår med 16 prosent, og også fortjenesten økte: med 13,2 prosent. Men driftsmarginen på 11,6 prosent ville kunne synke fremover, advarte produsenten.
|
Som et ekko etter SAAB-historien går nå Spyker til sak mot GM og skal ha tre milliarder dollar i erstatning.
|
Rekordomsetning: opp 7,3 prosent, Fortjeneste: nedgang for første gang på nesten tre år.
|
USA er Porsches største marked. Kina er nr. 2. Begge økte i første halvår. Det går mot nytt rekordår.
|
Sterk innsats i Asia og USA, samtidig som de holder stand i Europa, og vel så det, sørger for fortsatt fremgang for Folkevogn-konsernet.
|
Både overskudd og bilsalg øker hos Hyundai. Til og med i Europa klatrer de.
|
Mandag hadde Fiat-sjef Sergio Marchionne på seg Chrysler-hatten. Da gikk alt veldig godt. I går hadde han Fiat-hatten. Da gikk det også bra, takket være i forgårs.
|
På tross av mange dystre resultater viser Renault et gå-på-humør som mange kan misunne dem.
|