Frankfurt 2003 | |
|
Foreløpig heter Kias nye småbil bare SA. A, for A-segment og S som prosjektnavn. Den skal debutere i Frankfurt, og er et nytt bidrag til krigen om Europa-kundene.
|
Ganske pussig. Akkurat i disse dagene er jeg i Be Bop modus, og selv om det både blir Gillespie og Parker er det mest Warne Marsh og Lee Konitz det går i for tiden.
Derfor er det ikke enkelt å forstå hvorfor Renault har døpt sine to nye Frankfurt-konsepter for Be og Bop.
|
Trinn to i femtrinnsraketten som heter Golf-lanseringen er nå gått av. Først var det
distribusjon av teaserbilder, så var det statisk visning i går, så blir det
Frankfurt, deretter prøvekjøring for pressen i oktober og til sist skal publikum få
lov til å kjøpe den.
|
Ifølge en pressemelding fra Volvo kommer den neste S40 til å bli mer
sportslig enn den nåværende. Særlig på design-siden er det lagt vekt på
sportslige linjer, og de sier formen minner om en komet i fart!
|
Salgssuksessen Toyota RAV4 får oppgradering i høst. Små ekstriør- og interiørdetaljer sammen med viktig standardutsyr. Avensis får to nye motorer, en 2.4 bensinmotor som skal bli Avensis’ flaggskip og ny dieselmotor som skal imponere på miljøvennlighet.
|
Hvis jeg kan telle, og teller riktig, så er Roomster, konseptbilen Skoda
skal vise i Frankfurt, deres tredje drømmebil siden Volkswagen steppet inn.
Disse er betydningsfulle for hvis du er flink Skoda-designer får du jobb i rampelyset etterpå.
|
Det blir selvfølgelig en rekke premierer fra småfabrikkene også, når Frankfurt åpner. Blant annet skal tyske Arden, mer Jaguar-orientert enn en rekke av de engelske konkurrentene, presentere sin egen lettvekt, høykraft utgave av XK-R.
|
Jeg vet at en del av dere sitter og venter på flere detaljer om Mercedes-Benz SLR McLaren. Det virker som MB tar Bentley-metoden og slipper ut litt og litt informasjon. Her følger neste akt.
|
Hovedattraksjon på Volkswagen-standen i Frankfurt blir uten tvil den nye Golfen. Men Wolfsburg har mye annet å varte opp med også. Både smått og stort.
|
Suzuki hadde en festlig konseptbil på Parisutstillingen i fjor. De følger opp temaet nå med å vise et Opencar (som de kaller det) konsept. Fire seter kan bli helt
takfrie, omtrent som på en Pluriel.
|
Nå har AMG lagt sin hånd på den 12-sylindrede 6-literen til MercedesBenz, og ikke uventet har de greid å hente ut ytelser som ligger godt over det Mercedes selv opererer med. 4,4 sekunder til 100 i en doning på drøye 2,5 tonn må kalles anstendig.
|
Frankfurt-utstillingen nærmer seg med stormskritt, noe du sikkert har fått med deg hvis du besøker oss her på BilNorge med jevne mellomrom. Ford kaster seg på karusellen og gir oss et glimt inn i fremtiden.
|
Altea er navnet på Seats prototype som skal vises på Frankfurt-utstillingen. Her leker ikke fabrikken konseptbil eller noe annet tøv, de sier klart fra at dette er prototypen til produksjonsmodellen Altea som skal komme på markedet i 2004.
|
Michael Mauer og hans folk svinger seg virkelig. Omtrent samtidig som han viste den nye 9-2 bak lukkede dører for utvalgte gjester i Pebble Beach, slipper han detaljer om en konseptbil som skal vises i Frankfurt.
|
For fire år siden viste Volkswagen noe de kalte Concept D (bildet) på Frankfurt-utstillingen. Den morphet seg til Phaeton. Dersom de nå viser et Concept C, eller hva de kaller den på Frankfurt i år, ønsker vi den litt mer hell og lykke enn Phaeton ble til del.
|
Den 25. mai kunne vi presentere den første informasjon og de første bildene av en ny Subaru Legacy da den debuterte på hjemmemarkedet. Nå bekrefter Fuji Heavy Industries at bilen får Europa-premiere i Frankfurt.
|
Når Jaguar nå endelig kommer med en stasjonsvogn-utgave er det mange små engelske spesialfabrikker som fortviler. Bortsett fra Aston Martin er det vel intet annet merke som så ofte har vært utstyrt med en alternativ Estate – eller sågar en Shooting Brake.
|
Hvis du liker å lese om nye Porscher, bør du holde deg til BilNorge. For her kommer årets sjette modellnyhet: GT2 i 2004-versjon.
|
Nå har Maserati sluppet ut enda noen detaljer, og nye bilder, av sin kommende Quattroporte – Firedørs som er modellens ganske prosaiske navn. En akselavstand på 3064 mm forteller at dette er seriøst: det er lenger enn en Mercedes S-Klasse.
|
Dette er den tredje virkelige drømmebilen som er oppstått i Citroëns studioer etter at Jean-Pierre Ploué ble ny designsjef der. Og de kjører fremdeles samme tone-art: C-Luft. Årets heter nemlig C-Airlounge.
|
Mazda som stilte med sin MX-Sportif i Geneve kommer med enda et 3-basert konsept nå. Samtidig med at Mazda3 blir offisielt vist i Frankfurt kommer lille Kusabi til å stå ved siden av.
|
Andre steder heter Hyundais Coupé enten Tiburon eller Tuscani, men i Europa er det bare kjedelige Coupé-navnet som blir brukt. Foreløpig heter Hyundais konseptbil til Frankfurt også bare Coupé-Cabrio Studie. Den fortjener da noe bedre?
|
I mars kommer det en flunkende ny Daewoo, tegnet av den samme mannen som i sin tid tegnet den første Golfen, Giorgetto Giugiaro. Det var nok i stor grad designet som satte Golf så solid på kartet. Skal noe liknende skje med den nye Lacetti?
|
Jeg er nødt til å si sorry til den nye Golfen, og spørre forsiktig om hun vil ha noe med meg å gjøre allikevel. Basert på de to første bildene var jeg ganske underveldet av designet. Etter at fabrikken sendte ut det tredje har jeg sett og sett og sett. Jeg blir stadig sikrere, den nye Golfen er den beste etter Golf I.
|
De nye Ecotec motorene har vi visst om en stund, og det er vel nesten en selvfølge at når noe såpass nytt finner plass i en gammel modell, så blir hele pakka oppgradert. Det skjer i hvert fall med Opel Agila nå.
|