Bilmerkenes historie | |
|
Isdera er en forkortelse for Ingenieurgesellschaft für Styling, Design, und RAcing mbH. Firmaet ble grunnlagt 1969 og holder til i Leonberg i Tyskland. Deres første modell Isdera Erator GT Mark III (og varianten GTE) ble bygget i en liten serie i 1969-70 og hadde mange ytre trekk fra Ford GT 40.
|
Blant de tungbilmerker som har påvirket bilens utvikling står MAN i en særklasse: Uten MAN hadde dieselmotoren kanskje aldri blitt en pålitelig kraftkilde. MANs historie er imidlertid ganske lite omtalt, og her anser vi i all ubeskjedenhet BilNorge for å ha en misjon. Så sett dere godt til rette, ti stille og følg nøye med.
|
Stålprodusenten Mahindra & Mohammed, grunnlagt i Bombay 1945, ble i 1948 omorganisert til Mahindra & Mahindra Limited, til daglig kalt M&M. Året etter startet Mahindra å montere Willys Jeep. Et nærere teknisk og økonomisk samarbeid med Willys-Overland ble innledet i 1954, noe som bl.a. førte til at Mahindra også produserte de frambygde Jeep FC-150 med Hurricane bensinmotor fra midten av 1960-tallet.
|
Brødrene John og Augustus (til daglig kalt Jack og Gus) Mack overtok i 1893 vogn- og kjerrefabrikken Fallesen & Berry i Brooklyn, New York. Snart kom også deres eldste bror William med som eier.
|
Den dramatiske historien om bilkonsernet Studebaker er en saga om forretningslivets urettferdighet, særlig innenfor amerikansk bilindustri.
|
Om den engelske bilindustriens vekst og fall skal uttrykkes med ett ord, er få ord mer velvalgte enn ”Leyland”. Da tenker man riktignok mer på bilkonsernet British Leyland enn på selve merket Leyland, som var med i samme konsern.
|
Blant de tusenvis av avdøde og begravde merker i bilens historie er det ikke mange som har blitt gravet opp igjen så mange ganger som Lea-Francis. Man kan saktens spørre seg hvorfor; riktignok hadde Lea-Francis noen store øyeblikk på sin vei, men en god del av de merker som har fått hvile i fred har hatt en atskillig mer gloriøs CV å by på.
|
Selv om det fortsatt finnes mange oppegående bilmerker med stolte aner, er enda flere borte for bestandig. I tillegg har vi de få som man til daglig tror er borte, men som år om annet kommer ut av hiet. Et slikt slumrende, klassisk bilmerke er Lagonda.
|
Som kjent(?) har BilNorge den største og mest detaljerte historiske oversikt på dagens bilmerker fra A til L(!) blant norske nett-sider. Tiden står imidlertid ikke stille, og innimellom utfører vi både oppdateringer og supplerende opplysninger på de enkelte merke-artiklene.
|
At et bilmerke bærer navnet til en fredelig blomst er ikke akkurat noen gjenganger i bilhistorien. Og på et så eksotisk sportsbilmerke med en så vellykket bilsport-CV som Lotus virker navnet helt malplassert – men dersom Lotus på slutten av 60-tallet hadde prøvd å kuppe begrepet ”flower power” i markedsføringen, hadde de neppe blitt klandret.
|
I begynnelsen var Londons drosjepark som alle andre storbyers: Sjåføren levde en trekkfull tilværelse mellom åpne karosserisider, som oftest med kun et frontglass og i beste fall et tak som beskyttelse mot elementene, mens kundene satt bak i ”lukket avdeling”.
|
Amatørracerføreren Eric Broadley fra Bromley i Kent, sør for London, bygde i 1956 en liten konkurransesportsbil med Ford Anglia-motor. Med den vant han sammen med sin fetter Graham småklassene i alle billøp de deltok i, og to år etter gikk en forbedret utgave i produksjon under det nye merket Lola.
|
1950-åra var et stort tiår for britiske konkurransesportsvogner. Og suksessene til etablerte merker som Jaguar, Aston Martin og Bristol førte til at nye og ukjente konstruktørspirer satte i gang med både sports- og formelbiler. Folk som John Cooper, Colin Chapman – og Brian Lister.
|
Visste du at De Tomaso hadde en norsk forhandler i en kort periode? Eller at
over 100 rumenske Dacia bar norske skilter på 80-tallet? At hele 3
bilimportører har representert et så smalt merke som Dennis her til lands?
At engelske Daimler har blitt tatt inn til Norge i snart 103 år? For ikke å
snakke om at Dodge ble bygget på Strømmens verksted?
|
Da Henry M. Leland i 1917 forlot bilfabrikken Cadillac etter en konfrontasjon med GM-sjefen William Durant, var han med sine 73 år den amerikanske bilindustriens Grand Old Man og gammel nok til at han også hadde opplevd den amerikanske borgerkrigen.
|
I 1980-åra begynte flere japanske bilprodusenter å ønske seg en bit av de segmentene som i USA tradisjonelt ble dominert av fiinere tyske merker. Honda gikk som vanlig foran, og introduserte i 1986 et par av sine større modeller med mer komfortutstyr og en annen merkebetegnelse for USA, Acura.
|
I BilNorges serie om bilmerkenes historie har vi nå kommet med tilføyelser
til de fleste merker på C. Cadillac har fått mer historisk kjøtt på bena og
Cunningham har blitt oppdatert med bråstoppen denne måneden.
|
I forrige uke oppgraderte vi alle BilNorges artikler om de bilmerker som begynner på A i vårt oppslagsverk om Bilmerkenes Historie.
|
Synes du det er en stund siden du så noen tilførsel til vårt oppslagsverk
"Bilmerkenes historie"? Det er helt riktig! Men det betyr ikke at vi har
latt serien ligge.
|
I bilverdenen forbindes navnet Ligier med noe så motsetningsfylt som mc- og mopedbiler på den ene siden, og Formel 1 på den andre. Så har da også mannen bak navnet, Guy Ligier, vært en slags moderne Kong Midas som har forvandlet det meste han har vært borti til gull...
|
Ville et colombiansk bilmerke hatt markedsappell i dag dersom det het Montoya og Juan-Pablo selv sto bak både konstruksjon og produksjon? Kanskje, dersom Colombia hadde vært et betydelig land i bilproduksjonssammenheng, slik Italia er og også var for 100 år siden.
|
Det russiske bilmerket Izh uttales ”isj”. Og dermed kan det meste være sagt på norsk - maken til anakronisme skal man lete lenge etter i dagens bilverden, og at merket er Russlands tredje største sier mye om rikets begredelige tilstand.
|
Når man ser fargene i Land Rovers logo er det fort gjort å få assosiasjoner til ”gull og grønne skoger”. Det samme gjelder selvsagt selve bilene. For i offroadernes verden var og er Land Rover blant de første og største – et bilmerke som har et flair av uforstyrrelig britisk selvbevissthet, og med et ganske så plettfritt renommé til tross for sine hyppig benyttede søle-egenskaper. Eller kanskje nettopp derfor.
|
Når man har en ambisjon om å bygge en supersportsbil som skal overgå en konkurrent med en steilende hest som symbol, hva er da mer opplagt enn å ha en angripende okse som symbol på kraft, aggresjon og mot – og i en tilsvarende, skjoldformet ramme?
|
Koreanske bilmerker har som oftest navn med en pompøs betydning, og Kia er intet unntak. Ordet betyr ”stiger opp av Asia”, noe som forsåvidt passer godt, tatt i betraktning den veksten Kia har vært igjennom i de senere år.
|