img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilindustri

Argonaut-huset selges

De av dere som har vært i Detroit har kanskje ikke lagt merke til Argonaut-bygningen på andre siden av Cadillacs Place i forhold til Fisher Building. Stappfull av GM-historie. Nå skal den bli 250 leiligheter pluss butikker.

Ny fabrikk for ny Aston

Denne uken rullet de første DB9 ut av den nye Aston Martin-fabrikken i Gaydon. Det er første gang i bedriftens utrolige og utrolig lange historie at de har hatt en ny fabrikk, spesielt bygget for formålet.

Smart blir større

Planene for Smart er ganske ekspansive i år. Derfra skal det komme 180.000 biler (125.000 i fjor) og det er nok ikke først og fremst fordi vi kan regne med en offisiell norsk Smart-import i 2004.

Verdens bilprod: Rekord i 2003

Det er mange måter å telle opp bilproduksjonen på. Det er nesten umulig å unngå at en bil blir tatt med to ganger, eller at noen ikke blir tatt med i det hele tatt. Men når sveitsiske Automobil Revue har telt og talt kan vi slappe av. De bruker i hvert fall de samme metodene år etter år, slik at tallene er sammenliknbare.

VW-aksjen lider

Det er rart ikke bilindustrien selv vil ha rutiner på tilbakekallinger, slik det er i USA. Dermed blir slike kampanjer så lite dramatiske at ingen gidder å skrive om dem. I stedet blir en rutine-sak fra Volkswagen gitt så stor oppmerksomhet at aksjene ramlet med 2 prosent i Frankfurt.

Mitsubishi rekrutterer innenfra

I dag er det et ekstraordinært møte for Mitsubishis aksjonærer. Der vil det blant annet bli valgt en ny president etter Daimlerchryslers håndplukkede Rolf Eckrodt, som forlot jobben mandag. Den nye presidenten tilhører den store, tunge Mitsubishi-gruppens flaggskip.

Positive amerikanere

Første kvartal viste meget positive tall både for GM og Ford. For GM lå de riktignok under estimatene, men estimatene hadde vært svært optimistiske. Og Ford gleder alle ved å vise at estimater også kan gå den andre veien.

Nissan øker fremdeles

Nissan innfrir igjen. Og vel så det. Nå forteller de at i det siste forretningsåret, som endte den 31. mars, økte de inntektene med 1,7 prosent, og endte på 4,6 milliarder dollars på en omsetning som økte med nesten 9%. Yen-kursen begrenset inntjeningen noe.

Hvor nå, Mitsubishi?

Akkurat denne dealen trodde vi ikke på. Da Daimlerchrysler-sjefen Jürgen Schrempp for fire år siden hyllet den nye alliansen med Mitsubishi ved å fortelle at nå skulle vi oppleve en ny Puccini-opera, antydet vi at tristere skjebne for en japaner enn det du finner i Madame Butterfly kan man vanskelig tenke seg. Men så gikk det slik allikevel.

VW blir flermerke-eier

Ganske overraskende, men egentlig ganske logisk, gikk Volkswagen inn og kjøpte store deler av nederlandske LeasePlan. Dette skjedde kvelden før generalforsamlingen. I bunnen av avtalen ligger en mulighet for at Abu Dhabi blir VW-gruppens nest største eier.

DC-nei til Mitsubishi

Styret i DaimlerChrysler har bekjentgjort at de ikke vil sprøyte inn sårt tiltrengt frisk kapital i Mitsubishi. De ønsker videre å finne en kjøper til sin aksjeportefølje i det japanske selskapet.

Australia går for en reg.-mill.

Australske registreringstall er vel kanskje ikke det vi vier størst oppmerksomhet, men det bør allikevel nevnes, synes jeg, at etter et rekordsalg i første kvartal er det nå mange som tror årets resultat kan ende på over en million nye biler. For første gang i historien.

Europa-reg i oppgang

Nå begynner også Europa-registreringene å øke. Ned 1,6% i januar ble etterfulgt av pluss to i februar og nå viste årets tredje måned en fremgang på nesten 7 prosent. For første kvartal blir det da en stigning på nesten 3 prosent, og total-resultatet blir 3.802.856 biler (pluss ytterligere 206.000 fra de kommende nye fastlands-EU-medlemmene).

Endringer for GME?

Slike meldinger sender alltid skumle vibber gjennom en organisasjon. Fra åpningen av New York utstillingen rapporterte Reuters at GM planlegger endringer av sitt Europa-kontor. Bakgrunnen var en bemerkning Bob Lutz kom med.

Vanskelig fjorår for Ferrari

Tallene for Ferrari/Maserati-gruppen i fjor viser nedgang i antall biler, høyere omsetning, men vesentlig lavere resultat. Store investeringer og svak dollar er blant årsakene til den reduserte bunnlinjen.

Nedgang i sammenslutninger

En rapport fra PricewaterhouseCoopers forteller at verdien på sammenslutninger i bilbransjen fremdeles synker. Rapporten sier ikke noe om antallet, men om hvor mange penger fusjonene representerer. Den største i fjor var et Nissan-engasjement i Kina.

Pininfarina-salget øker

Pininfarina er en av de få italienske karosserimakerne der aksjene handles på markedet, så de er også en av de få som må komme med sanne oversikter over økonomien. I fjor økte de både omsetning og driftoverskudd, men totalt sank resultatet fordi noen skattefordeler ikke lenger er inne i bildet.

Toyota-inntekt topper billionen

Den japanske forretningsavisen Asahi Shimbun skriver, og datoen er ikke første april, at Toyota er det første japanske selskapet som fører mer enn en billion yen i fortjeneste. For året som sluttet den 31. mars skal bunnlinjen skrives 1,1 billion

VW med industrimotorer

Det ikke uvant å se VW som utstiller på den store entreprenørmessen BAUMA i München. Men i år hadde de med mer enn spesialtilpassede biler, de kunne vise industrimotorer.

Delphi fremdeles på topp

Mange analytikere hadde regnet med at Bosch ville komme ut av fjoråret som verdens største underleverandør til bilbransjen. Men så viser det seg at Delphi fremdeles greide å holde på topp-plasseringen.

Biltoppers anseelse synker

En tysk, årlig, undersøkelse om hvordan folk forholder seg til tyske toppledere fra industri og næringsliv, viser at totalt er bilbransjens image-ansikter på synkende kurs.

SsangYong til GM allikevel?

Først kunne vi lese at SsangYongs kreditorer ikke var spesielt fornøyd med budet fra kinesiske Blue Star allikevel. Senere kom det beskjed om at budet var lagt dødt. Det åpner igjen muligheten for at GM kan komme til å kontrollere enda en koreansk bilfabrikk.

Valuta-problemer? Ikke hos Rolls-Royce

En oversikt Automotive News har hatt om bilfabrikkenes forhold til Euro mot Dollars er ganske interessant. Den viser tydelig at Rolls-Royce’s overlegne holdning til hestekrefter ("det finnes nok av dem”) gjenspeiler seg også når det er snakk om valutaproblemer.

Billigere VW, tigger tyske forhandlere

Den tyske VW- og Audi forhandlerforeningen har kritisert fabrikkens luksus-strategi og ber om biler som ikke bare gir masse valuta for pengene, men som også er direkte billige. ”Vi trenger inngangsmodeller med lave priser” sier Michael Lamlé, leder for foreningen.

GM mener alvor med Daewoo

Når man investerer 1,5 milliarder dollars i noe, tyder ting på at dette noe mener man alvor med. Produksjonsutstyr, motorfabrikk og 1000 nye arbeidsplasser er det GM snakker om i forbindelse med Daewoo for de neste årene.


Neste 25 artikler