Motorbransjen | |
|
Etter at det relativt beskjedne firmaet Importex på Bjørkelangen fikk norgesagenturet for det tyrkiske dekkmerket Lassa i mars i fjor, har innehaverne Jan Erik Bråthen (bildet) og Hans Erik Skullerud brettet opp armene for å iverksette en større satsning til høsten.
|
Kommunikasjonssjef Trygve Larsen er ansatt som ny redaktør i MotorBransjen papir og nett i Bilforlaget.
|
Jan Falkenhaug tiltrer som ny daglig leder i Auto Grip etter Øivind Viervoll, som har bedt om å få fratre av helsemessige årsaker.
|
Da KNA i forbindelse med sitt 100 års jubileum for et par uker siden også ville markere 50 års-jubileet for det første veteranbilløpet i Norge, ”Oslofjorden rundt 1957”, stilte Bertel O. Steen som hovedsponsor.
|
Vi ble ikke helt kloke på hva som var hovedpoenget da Auto Huset AS gjenåpnet sin totalt reviderte Oslo-filial i Gladengveien på Ensjø onsdag. Til det var poengene for mange.
|
Ledelsen i den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA gikk 8. mai inn for å anbefale Toyota Motor Europes søknad om medlemsskap. Den endelige og formelle avgjørelsen vil bli tatt under ACEAs generalforsamling 8. juni.
|
Salgskonsulent Jan Erik Kristiansen og delelagersjef Bjørn Erling Kirkerud ved Lillehammer Bil AS har begge blitt tildelt Medalje for lang og tro tjeneste fra det Kongelige selskap for Norges vel etter over 30 år i firmaet. I tillegg ble begge tildelt diplom, jakkemerke og gratulasjonsbrev. Kristiansen har vært ansatt siden april 1975 og Kirkerud siden mars 1977.
|
At nye biler nå er mer driftssikre enn noensinne hindrer ikke at de blir stadig mer kompliserte. Det samme blir reparasjonsteknikk og prosedyrer. På ettermarkedsmessen Autopromotec 2007 i slutten av måneden blir det derfor arrangert en åpen konferanse rundt emnet – visstnok for første gang i Europa.
|
Egil Stenshagen er kjent for å være en mann med nese for gode forretninger. Så da han for et par uker siden trommet sammen til et timelangt gratis mini-miljøseminar (som ikke hadde noe med Mini å gjøre) i sitt anlegg på Skøyen, var omkvedet i bransjen at dette var det endelige bevis på at det ligger penger i miljø.
|
Man må beundre den etablerte bilindustri for de mange miljøtiltak de har foretatt. På lakkavdelingene deres, for eksempel. En eller annen fortalte meg allerede for en del år tilbake at utslippene fra franske billakk-virksomheter lå under den tilsvarende fra landets kosmetikkindustri.
|
I løpet av våren og sommeren åpner Statoil ytterligere seks E85-stasjoner, og ved utgangen av 2007 vil selskapet ha rundt 20 stykker i Norge.
|
For å forebygge uenighet når regninger sendes i forbindelse med serviceoppdrag på kundenes bilvaskemaskiner, har WashTec utviklet et garantitilbud som i praksis eliminerer grunnlaget for uenigheter: Ved å bli enig om et fast beløp ved kjøpstidspunktet, vil ikke kjøperen av maskinen få noen regninger på fem år utover det avtalte faste beløpet.
|
Bare en måned etter at Nord-Norges største Toyota-forhandler, Tormod Harila (t.h.) ble valgt til president i Norges Bilbransjeforbund (NBF), oppnådde adm. direktør Tor I. Berge samme tittel i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.).
|
Mange kjøper firehjulstrekkere for å kunne ta seg fram i terrenget. Men få bileiere vet at forsikringen ikke gjelder utenfor vei, opplyser nyhetsbyrået NewsWire.
|
Biodiesel B5, som er inntil fem prosent biodiesel i vanlig diesel, blir i disse dager tilgjengelig i Trondheim.
|
Nissan Motor Company Co., Ltd., NEC Corporation og datterselskapet NEC TOKIN Corporation har undertegnet en avtale om opprettelse av fellesforetaket Automotive Energy Supply Corporation (AESC). Det skal investeres 4,1 millioner USD i foretaket. Satsingsområdet er litium-ion-batterier, og målet er at disse skal tas i bruk i stor skala i bilindustrien innen 2009. Det nye selskapet blir det første selskapet for masseproduksjon av litium-ion-batterier til den internasjonale bilindustrien.
|
Black & Decker utvider sitt utvalg med et helt nytt sortiment av elektroniske produkter til bil, eller drevet av bil så som starthjelp, lyskastere, transformatorer og kjølebeholdere.
|
Fortsatt er Egil Stenshagens nye, store bilanlegg på Alnabru lite annet enn et høl i bakken (bildet), men oppmerksomheten rundt 120-millioners investeringen er likevel betydelig sammenlignet med for eksempel Chricos nye anlegg ved Olavsgaard og Bertel O. Steens nye anlegg på Sogn, som begge har kommet betydelig lenger. Stenshagens på Alnabru blir først ferdig våren 2008.
|
For en drøy uke siden kunne vi fortelle at et billeasingfirma også har begynt å lease sykler til sine kunder. Rett før påske gikk bildelgrossisten Veng ved Halden enda lenger:
|
NGK har nå sin nye katalog over tenningskabler tilgjengelig for distributører og verksteder.
|
Verkstedutstyrsimportøren Nicom A/S i Oslo har kommet med et par nyheter.
|
Avis Bilutleie vil hjelpe bedrifter med å nøytralisere CO2-utslippet fra bilene de leier. I følge leiebilselskapets Skandinavia-sjef Dag André Johansen kan større bedrifter som ønsker det få et CO2-regnskap på leiebilbruken.
|
Familiebedriften Morris Autohandel AS i Tønsberg, som i 1963 startet opp med salg av nye Morris, har etter 40 år med nybilsalg av nye biler, har besluttet seg til å kun drive verksted i fremtiden.
|
Volkswagens høytemperaturs brenselceller har vunnet prisen for ”Fornuftig innovasjon” som tiledles av Tyskland største forbrukermagasin, Guter Rat.
|
I 2006 dominerte mørke farger og lyse nyanser av sølv de bilene som ble registrert i Tyskland. Over 45% av de nyregistrerte bilene i landet var sølvfargede – som har vært Tysklands konkurransefarge siden Det Tredje Rikes dager. Hver fjerde bil var svart, og hver sjette var blå. Bare 15% av tyskernes nye biler hadde andre farger.
|