Bilindustri | |
|
BMW er et utrolig selskap. For fire-fem år siden forlot nesten alle toppsjefene firmaet i kjølvannet av Rover-krisen. Tre av dem leder i dag andre firmaer. Dagens BMW tjener bedre enn disse tre, og har atskillig bedre utsikter.
|
Europa-statistikken for februar er nå klar. Og for første gang på fem måneder ser vi en vekst, sammenliknet med tilsvarende måned i fjor. Opp 2 prosent med stormarkedet Tyskland fremdeles i tilbakegang er solid av de andre markedene.
|
233 mill. Euro baklengs er ny rekord for nyttebil-avdelingen til Volkswagen. Dette er første driftstapet for denne delen av konsernet på åtte år, og gjør selvfølgelig ikke fremtidsvyene for gruppen spesielt mye lysere. Men Brasil går glimrende.
|
Forleden kveld, da han gikk rundt med stor sigar og ønsket sin nye designsjef Murat Gunak velkommen (bildet), virket det som Volkswagen-sjef Bernd Pischetsrieder ikke hadde en eneste bekymring i hele verden. Noen dager etter var han klar til å presentere 2003-resultatene. De var ikke lystige.
|
En underlig melding fra Daewoo i dag, om at det koreanske GM-merket skal kjøpe dieselmotorer fra VM i Italia. Og hvorfor ikke fra GM-partneren Fiat, som er på linje med PSA når det gjelder verdens-topp-standard på oljebrennerne sine? Spekulasjonene florerer.
|
For tredje år på rad kan Kia fortelle om en omsetningsvekst. I fjor på 5,6% i en periode da verdens bilindustri stønner under en tung ryggsekk som heter overkapasitet. Og i år skal de øke enda mer.
|
Kia Motors har i dag offentliggjort at de velger Provinsen Zilina i Slovakia for sitt nye europeiske produksjonsanlegg. Slikt gir mange nye arbeidsplasser.
|
Det får ikke hjelpe at GM insisterer på at dette har vært forberedt et helt år: Martin Smith, Opels designsjef, forlater GM, og i hans sted kommer amerikaneren Bryan Nesbitt (bildet), først og fremst kjent for en Chrysler!
|
Proton er en ekspanderende bilprodusent, Malaysia-basert men med Mitsubishi-interesser inn den veien og Lotus-interesser ut den veien. Nå vil Malaysia kjøpe tilbake Mitsubishis andel mens MG Rover har skrevet en intensjonsavtale om teknisk utvikling med Lotus, som er Proton-eid.
|
Det er ingen hemmelighet at BMWs egenrådige designsjef Chris Bangle har fått mye pepper for sine seneste kreasjoner. Det begynte med 7-serien og har fortsatt siden. Rykter har sagt at han kom til å slutte. Realiteten er at han har bygget om hele designavdelingen.
|
Noen kjappe observasjoner rundt dette koreanske rakett-merket. Rekordresultater i 2003, utsatt beslutning om produksjonssted i Europa, og fremdeles en muggen front mellom Hyundai og Mercedes. I hvert fall skjer det fremdeles ingen samtaler om utvidet DC-engasjement.
|
Det kan ikke ha unngått faste brukere av denne siden at jeg var i Paris for en uke siden. Hva jeg ikke fortalte var at butikkene var fulle av farger. Jeg har aldri sett så mange farger, og tendensene sprikte i alle retninger. Det kan bare bety optimisme, motebransjen er mestre på å fange tonen. Problemet er at Europas bilkjøpere har ikke oppfattet det ennå.
|
Prøv å skriv en god tittel der du må bruke Daimlerchrysler-navnet. Og nevne at det er rot i toppetasjen, dårlige resultater her og der, og bølger så det holder hos Mitsubishi. Nytter ikke, men la oss slå fast at alt er ikke bare idyll hos Daimlerchrysler for tiden.
|
Å hoppe etter Wirkola er et ganske lokalt, norsk uttrykk. I Tyskland utvikler de vel snart et eller annet om å ”Overta etter Piëch”. Det viser seg at det er ikke moro.
|
De som trodde at bilfabrikkene skulle ta budskapet fra Mario Monti og meldingene som lå under det reviderte gruppeunntaket alvorlig, var ganske blåøyde. Et fenomen som gjenimport, som nettopp er et resultat av underlig prising, ser faktisk ut til å være økende.
|
GM setter ambisiøse mål for sin koreanske filial Daewoo. I år skal de eksportere 650.000 biler, opp fra 443.460 enheter i fjor.
|
Innen den 23. april må Volvo kvitte seg med alle Scania-aksjene sine, ellers blir EU muggen. Kanskje blir de så vanskelige at de erklærer fusjonen med Renault Lastebiler for ulovlig og krever at de må skille seg igjen.
|
Toyota har lagt frem tallene for tredje kvartal (deres regnskapsår er ikke orientert rundt 1. januar), og tallene viser at konsernet fosser frem. Økende salg overalt kompenserer for valuta- og andre problemer og sørger for en ny rekordinntekt, slik at prognosene for hele året nå er jekket oppover igjen.
|
Vi har tidligere fortalt at en majoritetspost hos Ssangyong var i ferd med å bli solgt, og at det var et kinesisk storkonsern som lå forrest i løypa. Arbeiderne hos den koreanske SUV-spesialisten likte heller ikke dette, så de protesterer med beina sine. Den første protest-streiken er allerede avviklet.
|
Jeg nevnte forleden at det var litt kjefting mellom Opel-sjefen og sjefen for GM Europa. Opel synes (forståelig nok) at det urettferdig når det er GM Europa som tjener penger på alle Opel-aktiviteter utenfor Tyskland, mens Opel må ta alle utgiftene. Michael Burns i Zürich syntes det var helt i orden. Nå slutter han.
|
Med unntak av Mitsubishi økte alle de store japanske bilprodusentene sin produksjon i 2003. Den største så imponerende at de gikk forbi den tidligere nummer to, Ford. Nå er Toyota på jakt etter GM.
|
Så tok John Kerry bilstaten Michigan også. Det var ventet at han ville få noen problemer der fordi han har noen ganske upopulære synspunkter både på drivstofføkonomi og på NAFTA, men det gikk bra denne gangen. Litt flere forklaringer må han nok imidlertid gi før presidentvalget i november.
|
Opels driftsresultat for i fjor, minus 384 millioner Euro, var ikke bare meget dårligere enn det dårlige 2002-resultatet på 227 millioner, det var også meget dårligere enn ventet. ”Vi er ikke tilfreds med resultatet” sa – ikke særlig overraskende – Opel-sjef Carl-Peter Forster.
|
Ikke bare produserte Saab flere biler enn de noensinne tidligere har gjort i fjor. De produserte dem også ved flere produksjons-steder enn de noensinne har hatt. Men den siste rekorden vil i hvert fall ikke bli stående lenge.
|
Nå er det blitt mote å bygge fleksible fabrikker. Store penger er lagt ned for at et bånd skal kunne avlevere en rekke forskjellige modeller, etter behov. Renault går den motsatte veien. En fabrikk til En modell, sier de. Og dobler antall småbilmodeller samtidig.
|