Biløkonomi/FirmaBil | |
|
Som forventet legger Regjeringen opp til å erstatte avgift for sylindervolum til avgift for CO2-utslipp i forslaget til statsbudsjett. For en del biler får det store utslag.
|
I morgen får vi vite om Statsbudsjettet vil favorisere ”Miljøbiler”. Men vil vi få vite hva Miljøbiler egentlig er?
|
Opels nye SUV som debuterer i Paris, kommer på markedet tidlig i 2007. Priser og salgsmål er allerede klare.
|
Roomster blir en kandidat å regne med når vi og andre organisasjoner skal kåre Årets Bil. Mye bil for pengene er alltid et vektig argument.
|
Da vi hadde vår første prøvetur med Kia Carnival like før ferien, var ikke prisene endelig fastlagt. Dessuten var folkene hos importøren spente på om den ville romme statskassa.
|
Finsansdepartementet innfører nye regler for nordmenn med utenlandskregistrert firmabil. Dermed er det vel bare å vente på kreative løsninger.
|
Dette er bilen som skal løfte Chevrolet-salget til nye høyder i Norge. Med priser på over 400.000 kroner skal det bli interessant å se i hvor stor grad den lykkes.
|
De fleste ønsker normalt å hente noen ekstra hestekrefter ut av motoren sin. Hos BMW Norge går de motsatt vei. Det håper de skal geare opp sommersalget.
|
Det er feststemning hos Daihatsu-importøren for tiden. To nye modeller står klare for salg, så får vi se om prisene svarer til kjøpernes forventninger.
|
Da vi formildet de første kjøreinntrykkene av Peugeot 207, var prisene enda ikke klare. Det er de nå.
|
Mercedes-Benz er greie sånn: dersom introduksjonen finner sted i – si – Frankrike, da er det en ny modell. Hvis vi blir innkalt til Tyskland, er det en facelift. ”Nye” E-klasse ble introdusert i München.
|
Har du bestemt deg for en VW Eos, får du nå lov til å bestille en. Er du kjapp i avtrekkeren, kan du kanskje også rekke noen varme sommerdager i ny bil.
|
Statens inntekter fra bilen og bilbruk har aldri vært større. I fjor betalt bilistene 41,1 milliarder kroner i toll og avgifter for å få lov til å eie og bruke bil. I tillegg kommer bompenger og merverdiavgift. Statens inntekter fra alkohol og sigaretter blir bare småpenger sammenlignet med hva de får fra bilismen.
|
Dersom du disponerer arbeidsgivers bil privat, må du skatte av inntektsfordelen. Nye og enklere regler er innført for inntektsåret 2005.
|
Bruker man egen bil i jobben, kan man få dekket kostnadene uten å måtte betale skatt ved å få utbetalt godtgjørelse etter statens satser. Satsene for bilgodtgjørelse prolongeres uten endring fram til 1. mars 2006.
|
Jeep Commander blir varebil. Nå innredes den første bilen og det er mer enn god nok plass til "Statskassa". Under bilutstillingen i Frankfurt var ledelsen i Chrysler Norge AS 99 prosent sikre.
|
Smart Club starter bilforretninger. De skal direkteimportere nye og brukte biler. Og de skal ikke selge bilen Smart. De vil satse på partisalg der en ting teller mest: Lav pris.
|
Registreringen av nye firmabiler gikk litt tilbake i november. Men hittil i år har vi en økning på 2,4 prosent når bare en måned gjenstår.
|
Det var på slutten av fellesferien vi kunne fortelle at Click hadde fått nye øyne. Fire måneder senere er den på plass i Norge – som nye Hyundai Getz.
|
Regjeringen Stoltenberg foreslår å redusere toppskatten og følgelig marginalskatten for lønnstagere. Dermed ligger det an til å bli lavere skatt på firmabilen i 2006.
|
Kollega Geir A. Wangsmo er i dag i Portugal for å kjøre nye Mazda MX-5. Dermed kan vi også fortelle deg hva prisene på nykommeren blir.
|
Det ble tilbakegang også i registreringen av firmabiler i oktober. Men nedgangen er bare halvparten av hva det totale nybilsalget sto for. Hittil i år har vi en økning på tre prosent.
|
Registreringsstatistikken for firmabiler viste en liten nedgang i september. Hittil i år er det fortsatt fremgang, men noen sliter mer enn andre.
|
Mercedes-Benz har offentliggjort prisene på sin nye Grand Sport Tourer. Snaue ni hundre tusen er inngangsbilletten, og de første bilene kommer til Norge i februar.
|
Så er prisene klare for de første utgavene av Alfa Romeo 159. Rimeligste modell får dieselmotor, og startprisen ligger 55.000 høyere enn for forgjengeren.
|