Bilindustri | |
|
Litt overraskende er det at Volvo nå overlater utviklingen av 4x4 systemer til selskaper utenfor systemet. Både eieren Ford, og Volvo selv, har tidligere lagt vekt på viktigheten av å ha kontroll over strategisk betydningsfulle teknologier i eget hus.
|
Det er ikke alltid lett å komme til orde med fornuftige argumenter i et tabloid-miljø. Hvis VW-sjef Bernd Pischetsrieder virkelig har kalt hybridbiler en økologisk katastrofe er han modig, og jeg håper han blir gitt plass for argumentene sine.
|
Dagens Industri i Stockholm forteller hvordan SAAB fortsetter å tape penger, samtidig som de nå antyder at SAAB-sjefen er i ferd med å bli skiftet ut.
|
Mens Ford åpenbart har klart å snu virksomheten når man ser på hele bildet – konsernet tjente penger igjen for første gang på tre år, er det åpenbart en stund før Europa er på plass igjen. Lavere omsetning og et rekord-minus endte 2003 med.
|
Det låter kanskje ikke så mye, men når Fiat sier at de skal øke sin markedsandel i Europa med 0,5 prosentenheter er det ganske ambisiøst.
|
Bra jobbet av Ford. For første gang på tre år tjente de penger igjen. Ganske solide en halv milliard dollars, på tross av at de tapte nesten 800 millioner i siste kvartal på grunn av ekstraordinære operasjoner.
|
Tidlig til uken får vi vite om Toyota ble nummer to blant bilprodusentene i fjor, målt i produksjonsvolum. Ford offentligjorde sitt volum, og det lå rett under det som Toyota har hatt som produksjonsmål for 2003.
|
Det er et virkelig imponerende 10-års jubileum Audi kan feire. 2003 var det tiende året på rad denne Volkswagen-datteren kunne vise fremgang i salgstallene. Da får det ikke hjelpe at hjemmemarkedet skrumper.
|
Nå er 2003-tallene for General Motors, fremdeles verdens største bilfabrikk, klare for i fjor. Konsernet tjente mindre på bilproduksjon enn i 2002, men rekordresultater fra finans og salg av verdier mer enn doblet selskapets fortjeneste.
|
Kina er et betydningsfullt bilmarked. GM kan for eksempel fortelle at de økte sitt salg der med 45 prosent der og endte på nesten 387.000 enheter.
|
Sentimentalistene hadde det ikke no’ hyggelig på Detroit-utstillingen. Slutten nærmer seg raskt for Oldsmobile, USAs eldste fremdeles eksisterende bilmerke. Egentlig var det nesten likskjending at merket hadde en stand der i det hele tatt.
|
Både Ford og GM har hatt perioder da det kanskje begynte å gå litt bedre i Europa. Og begge må slå fast at det gikk slett ikke så bra som ventet. Ford kaller det Overraskende resultater og GM måtte slå fast at alt etter ni måneder hadde Opel tapt 220 mill dollars. Langt over årsprognosene.
|
Importandelen av det japanske nybilvolumet er ikke akkurat imponerende. I fjor ble det importert 278.804 biler dit. Der pleier man å selge langt over 300.000 biler i måneden! Men importen satte allikevel ny rekord – takket være japanske biler.
|
Nå er desember-statistikken fra registreringsavdelingen til ACEA klar. Og siden vi bare skriver midten av januar har de jommen klart å legge sammen alle tallene også, slik at vi har en årsavslutning. Resultat for 2003: EU gikk tilbake med 1,1 prosent. Legg til Island, Norge (som økte) og Sveits så er nedgangen på 1,3 prosent.
|
I 1986 satte Saab salgsrekord i USA. Så gikk det nedover. Skikkelig. Før man endelig tok tak for noen år siden. Det begynner å gi imponerende resultater på volum: nesten 48.000 biler i fjor, og ny absolutt rekord etter 47 år på det markedet. Men om man tjener penger på det sies det ikke noe om.
|
Årsresultatene begynner å komme inn og de forteller blant annet at i prestisjekampen mellom Mercedes og BMW, er det München som går av med seieren. Mercedes er riktignok fremdeles størst, men de synker mens BMW øker.
|
Volkswagen går aggressivt ut og sier at de faktisk ser det som mulig med et salg på 7 millioner enheter i 2008. Det er 2 millioner flere enn i år.
|
Det var en periode veldig mye snakk om en europeisk Hyundai-fabrikk. Så flyttet de oppmerksomheten til USA, men nå er de tilbake med nye produksjonsplaner på denne siden av Atlanteren.
|
Dersom det ikke ligger noen ukjente elementer bak (som at GM skal kjøpe opp Blue Star) ser det ut som om SsangYong skal over til kinesiske eiere. Kreditorer undertegnet rett før jul en avtale med Blue Star, kinesisk kjemigigant, om salg av 55% av den koreanske bilfabrikken.
|
Dagens Industri i Sverige kan fortelle at Volvo i år kommer til å tjene godt over de 5 milliarder svenske kronene man har budsjettert med.
|
Toyota er greie sånn: de forteller konkurrentene temmelig nøyaktig hvor mange kunder som blir tilbake til de andre. 7,08 millioner biler skal dette japanske storkonsernet selge neste år!
|
Den gang Chrysler virkelig var representert i Europa, med samlefabrikker i hver eneste avkrok (inklusive Strømmen og Kambo), var det Dodge som var det viktigste merkenavnet i familien. Nå er navnet med rambukk-symbolet på vei tilbake.
|
Ting har gått bedre for Fiat i det siste. Økende markedsandel hjemme er bare ett eksempel på litt opptur, og det gjør selvfølgelig ikke noe at Panda er blitt årets bil heller, eller at Idea har fått en strålende mottakelse på de markedene som betyr noe.
|
Vi har ikke fulgt rettssaken der Kirk Kerkorian, stor aksjonær i gamle Chrysler, saksøker dagens ledelse for milliarder særlig nøye. Mange spennende småbiter, men en lang, treg rettssak. Men nå livnet det til igjen. Nyoppdagede dokumenter var så hotte at saken er midlertidig stanset.
|
Peter Horbury, mannen som gjorde at det ikke lenger var en vits når du fortalte at du var designer hos Volvo, er nå gjort til toppsjef for design hos Ford USA. Det betyr ansvar for Ford, Lincoln og Mercury.
|