Bilindustri | |
|
November-tallene fra ACEA er nå klare og viser at de 18 markedene som for tiden leverer tall til Europa-registreringsstatistikken hadde en ny nedgang. Etter en september 4,4% opp, og en oktober 0,3% ned endte november 1,1 prosent lavere enn i tilsvarende måned i fjor.
|
Tidligere denne uken ble det kjent at kreditorer og et stort revisjonsfirma i Korea, Samil Accounting, var ute etter bud på 55,4 prosent av aksjene i Ssangyoung. Da fristen gikk ut i går sto det i hvert fall seks friere på trappa.
|
Samtidig som Ford stenger sin overklasse-designavdeling i London, øker Nissan sin, og ansetter en rekke nye designere der.
|
Toyota er et selskap som pleier å mene det de sier. Når de sier de skal bli verdens største, hører de andre etter. Når de sier de skal slutte å bygge tråkige biler, investerer de 25 millioner dollars i et nytt designsentrum.
|
Jeg har ingen notater om biler produsert på Malta. Men nå kan den avdelingen i boka også snart fylles ut. Lav-volumprodusenten AC skal nemlig flytte ut i Middelhavet.
|
Det er nesten 20 år siden Volkswagen, som den første utenlandske bilfabrikken, investerte i Kina. Nå er Volkswagen den første utenlandsk-eide kinesiske bilprodusenten som eksporterer komplette biler derfra. Den første Poloen gikk til Australia.
|
En av de underligere ting Fords designsjef J. Mays fikk gjort var å overbevise daværende Premier Automotive Group-sjef Wolfgang Reitzle om at de trengte et eget trend-monitoring studio midt i tjukkeste London. 17 måneder senere trenger ikke Ford det lenger. Ikke akkurat noen bombe.
|
Daimlerchrysler har brukt masse advokatkroner på å avvise saken som tidligere aksjonærer har reist mot konsernet med påstand om at de ble skrudd ved fusjonen. Nå har en dommer sagt at saken ikke skal avvises fordi ”Beviser synes å peke i retning av at her var det skjulte agendaer allerede fra starten”.
|
Det blir fort mye dritt når toppsjefer går til sak mot sin tidligere arbeidsgiver. Martin Leach, godt likt sjef for Ford i Europa, ber nå om 60 millioner Euro for å være blitt presset ut av jobben og hindret i å ta en annen.
|
1.179.024 nye biler i Europa i oktober betyr en nedgang på 0,3 prosent i forhold til samme måned i fjor. Ikke mye, men en nedgang og en skuffelse etter septembers fremgang på 4,7 prosent.
|
For første gang på tre år kunne Lotus vise en bunnlinje i svart. Ikke mer enn 2,7 millioner pund riktignok, men da er i hvert fall tapsrekken snudd.
|
Så gikk det som mange hadde trodd – også Hyundai viser det seg – at Volkswagen fikk rettens medhold i at koreanerne måtte droppe slagordet: ”Es gibt wieder richtige Volkswagen” – ”nå finnes det igjen virkelige folkevogner”.
|
Først antydet Hyundai sterkt at det var ikke sikkert at Daimlerchrysler fikk det som de ville med det felles nyttebil-selskapet allikevel. Og nå har de jommen greid å erte på seg Folkevogn-fabrikken også.
|
Mazda, Japans femte største bilprodusent, har vært sein til å rapportere om vesentlige økonomiske fremganger. Men nå er de snart på linje med de andre: dobling av resultatet i første halvår gjør at de er på vei mot beste resultat på ti år.
|
Etter en forholdsvis mislykket Phaeton og en ganske forsinket Bugatti er det nå Bentleys tur. I stedet for 3.500 biler levert ut i år, slik den opprinnelige planen sa, blir første bil levert ut i løpet av første kvartal neste år. Det er åpenbart ikke så enkelt for Folkevogn å lage luksusbiler.
|
Enten var det tidlig oktober-frost i nord og skogbrann i California, eller et smart publikum som sitter og venter på at produsentene skal kjøpe seg markedsandeler i de siste månedene. I hvert fall var USA-salget skuffende i oktober.
|
I Norge er bildet at bilimportørene tjener noe penger, mens forhandlerne tjener stadig mindre. i USA er det helt motsatt. Særlig USA-produsentene går det trått for mens forhandlerne tjener penger som aldri før.
|
Etter tredje kvartal viser det seg klart hvor tøft det er for VW etter Piëch. Etter de ni første månedene sank omsetningen med nesten 2 prosent, og resultatet, enten man leser det før eller etter skatt, ble mer enn halvert i forhold til samme periode i fjor.
|
Tysk presse spekulerer igjen om nye innskrenkninger hos Opel. På tross av økende markedsandel har ikke denne GM-datteren nådd de resultater man hadde regnet med. Skal man tjene penger neste år må nye tiltak settes ut i livet.
|
Analytikere venter spent på resultatene fra 3. kvartal som Fiat skal presentere den 31. oktober. Alle later til å være enige om at det blir svarte tall, men anslaget om overskuddets størrelse spriker fra 70 til 475 millioner Euro.
|
Etter tallene for tredje kvartal er det åpenbart at amerikanerne fremdeles blør i Europa. Ford forteller at Europa bidro med 450 millioner dollars baklengs i Q-3, mens tyske aviser forteller at det ser ut som om Opel kommer til å vise 90 millioner dollar tap i samme periode.
|
På ett-års dagen for GM Daewoo Auto & Technology Co kunne Generalen fortelle at det skal investeres mer enn 1 milliard dollar i den koreanske datteren frem mot 2006. Nye modeller og dieselmotorer skal komme ut av dette.
|
Dagens Industri, den svenske næringslivsavisen, forteller at Volvo personbiler gjorde 1,5 milliarder kroner i pluss i tredje kvartal. En god hjelp for Ford, som samlet gikk 4,7 milliarder SEK baklengs i tredje kvartal.
|
Snart er det bare Olympiaden tilbake i Torino. Det er i hvert fall hva fagforeningene frykter etter at Fiat besluttet å flytte Punto-produksjonen sydover.
|
Nissan har meddelt at de forventer å legge frem et driftsresultat som viser en margin på 11,3% i første halvår 2003. Det innebærer en økning på 15,2% sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
|