Bilindustri | |
|
Av en eller annen grunn var det noen som var litt skeptiske da BMW etter første halvår lå vesentlig under salgstallene fra i fjor. Selvfølgelig skulle vi trodd på fabrikkens folk da de ba oss bare vente på den nye 5-Serien.
|
Nå begynner tyske aviser å antyde at årsresultatet for Volkswagen-konsernet kommer til å bli vesentlig lavere enn det var i fjor. En halvering skriver for eksempel Frankfurter Allgemeine Zeitung.
|
Ford fortsetter sin smertefulle kost-reduksjons-prosess. Nå har de fått amerikanske fagforeninger med seg slik at i hvert 10.000 skal kunne gå der. I Europa snakkes det om en reduksjon på nesten 2.000.
|
Sammen med Daimlerchrysler har Porsche drevet en bedrift som heter CTS Fahrzeug-Dachsysteme GmbH. Den utvikler nye taksystemer og produserer og selger dem. Nå er det Porsche som eier bedriften, 100%!
|
Det blir jo ikke store forskjellen på visittkortet. Ulrich Bruhnke går fra å være sjef for AMG til å bli sjef for M GmbH. Altså fra bombe-produsenten hos Mercedes til ditto hos BMW.
|
Det er alltid hyggelig når det går bra med venner av dette huset, og endelig kan vi fortelle at også offisielt går det nå bra med Ed Welburn. Som vi har fortalt siden i sommer, dette er den nye toppen for GMs designavdeling.
|
Vi fortalte forleden dag at EU-dommen mot VW er blitt rettskraftig, og at boten på 90 millioner Euro er bekreftet. Så – viser det seg – kommer rentene i tillegg.
|
For fem år siden ble Volkswagen-gruppen ilagt den største bot i EUs historie. 102 millioner Euro skulle de betale for å ha overtrådt regler i frihandelsavtalen og gruppeunntaket. Nå er det falt endelig dom.
|
Endelig er ACEA, sammenslutningen av europeiske bilfabrikker, ferdig med sommerferien, slik at vi kan få litt reg.stat. igjen. Det vil si, helst ville vi vært uten denne, det er ganske deprimerende tall.
|
Tegn fra Frankfurt kan tyde på at vi kan vente en nesten amerikansk-type priskrig i Europa. Debatten startet da VW-sjefen Bernd Pischetsrieder sa under pressekonferansen at ”Vi akter ikke å kjøpe markedsandeler ved hjelp av 15-20% rabatt, slik våre franske kollegaer gjør”.
|
Da gikk det slik BMW regnet med. Med 5-Serien på plass skulle salgsnedgangen stoppes. August var første salgsmåned for den nye bilen, og første måned i år med et BMW-salg som økte.
|
Det kan nesten virke som om VWs ferskeste bemerkninger om Dieselmotoren skyldes at de nærmest ble presset til å komme med et løfte om å introdusere partikkelfilter på selvtennerne side. ”Dieselandelen vil synke” sier de nå.
|
Volvo personbiler er langt fra ny i Kina. Ca. 3000 av den dyre S80 har vært eksportert dit hvert år de siste årene. Men nå skal det bli større trykk, den nye S40 og V50 skal produseres der.
|
Det er dessverre slik at et skikkelig runde med koreanske bilarbeidere, streik og lønnsforhandlinger, uten at politiet har slått noen i hodet er en større nyhet enn dersom det hadde vært tilløp til krig. Nå er avtalene i havn og det var ingen slag i år.
|
Vi kan hilse alle SAAB-forhandlerne, som for tiden er samlet til forhandlermøte utenfor Oslo, at det er noen spennende Saab-meldinger i sirk. for tiden. 9-7X uten Turbo. 9.-2 til Europa. Cabrio nr. 200.000 og konkrete (?) ekspansjonsplaner.
|
I juni senket Ford produksjonstakten i Europa. Nå skrus den opp igjen. Men å gjøre det samme i Mexico og Canada kan by på problemer.
|
Det er vel ikke noen som har arrangert så mange rett-på-trynet opplegg som GM når de skal ha lansert sine amerikanske biler i Europa. Jeg kan i hvert falle telle fem store introduksjoner som alle har endt i ikkeno’. Nå er de jommen på gang igjen. Og alt skal være Cadillac.
|
Ford kunne selvfølgelig ikke sitte lenge uten noen toppsjef i Europa. Nå har de grepet ned i talentutviklings-ringen til Mazda og kommet opp med den 54 år gamle, til nå Mazda-sjef, Lewis Booth.
|
Egentlig skal vi ikke vite slike detaljer, for Ford offentliggjør ikke resultatene for hvert enkelt av sine PAG-merker. Men svenske myndigheter skal ha tall, de blir
offentlige, og dermed ser vi at Volvo Person gikk 1,8 milliarder baklengs på drift i fjor, en forverring på 6,3 milliarder.
|
Etter noen solide underskudd satte Opel-konsernet i gang operasjon Olympia. Bedringer så vi allerede i fjor, da de halverte tapene sine. Og i år lover konsernsjef Carl-Peter Forster at fjerde kvartal skal gå i svart. Nå forteller tysk presse at det klarte han allerede etter annet.
|
Fords fabrikker kommer ikke meget mindre enn denne. Men den kan allikevel vise seg å være av stor strategisk betydning. Nå har Focus-fabrikken i St. Petersburg produsert sin bil nummer 10.000.
|
Aston Martin har nok gått konk flere ganger enn de fleste, men noen streik kan jeg ikke finne ut at de har hatt før. Ikke før i forrige uke, og nå kommer det kanskje en til. Alt på grunn av Martini-arbeidstiden.
|
Bugatti hadde sin debut på Laguna Seca sist helg. Det gikk ikke helt som ventet. Samtidig forteller tyske Spiegel at hele opplegget er forsinket og at det ser ut som om Bugatti-sjef Karl-Heinz Neumann må gå.
|
Et par uker før det nye gruppeunntaket, som regulerer forholdene mellom bilforhandler og produsent, skal tre i kraft, er det fremdeles en rekke organisasjoner som er uten kontrakter med sine forhandlere. Nå sender Brüssel ut en siste advarsel til sinkene.
|
For fire år siden viste Volkswagen noe de kalte Concept D (bildet) på Frankfurt-utstillingen. Den morphet seg til Phaeton. Dersom de nå viser et Concept C, eller hva de kaller den på Frankfurt i år, ønsker vi den litt mer hell og lykke enn Phaeton ble til del.
|