Bilindustri | |
|
Fra ”Automobil Produktion/Marketing Systems” kommer det en spennende prognose for den geografiske fordelingen av bilproduksjonen i Europa de neste årene. Frankrike og ”andre” kommer til å overta store produksjonsandeler.
|
Mens vi venter på et Saab-konsept, den tredje siden Michael Mauer kom til Trollhättan, som skal debutere i Pebble Beach om noen dager, kan vi fortelle om en ny Saab som særlig tyskerne håper skal stanse nedgangen i salget.
|
Det har igjen vært ganske tøft mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i Sør-Koreas bilindustri. Et av resultatene er at salget på hjemmemarkedet sank med 15% i forhold til for et år siden og 21% sammenliknet med juni.
|
Det er ikke lenge siden jeg fortalte at BMW og Mercedes bet i det sure partikkelfilteret, og samtidig spurte jeg om hvor lang til det ville ta før også VW sa ja til teknologien. Audi har sagt ja, så da er det vel på plass hos Passat snart. Og nå har også Opel kommet på banen. Underleverandørene fryder seg.
|
Halvårstallene til Audi forklarer litt av hvorfor VW-Gruppen snakker om halvert driftsresultat i andre kvartal i år. Audi, som bidro med 1/3 av gruppens fortjeneste i fjor, kunne fortelle om 10,6 prosent lavere resultat i annet kvartal.
|
Det er litt av en triumf for PSA. De som pionerte partikkelfilteret for dieselmotorer og kunne se på at tyskere i bakleksa kunne fortelle at ”vi har ingen spesiell politikk med hensyn til partikkelfiltre”. Nå har de det: både BMW og Mercedes sier at de skal innføre det.
|
Det er vel snart på tide at amerikanske bilprodusenter spør om de egentlig har de riktige produktene. På tross av at hver bil fra Ford, GM eller Chrysler selges med ca. 4.000 dollars i rabatt, har deres markedsandel nå sunket fra 62 til under 60 prosent på et år.
|
Fiat la frem litt mindre negative kvartalstall forleden, og – tjo-sann – aksjekursen økte med nesten 6 prosent. Det er fremdeles rødt hele veien, men ikke blodrødt – mer i retning av burgunder. Andre signaler er også positive.
|
Financial Times var det denne gang som kom med det som etterhånden er blitt bilbransjens oftest repeterte melding: ”SAAB taper penger og trenger mer kapital”. Nå som alt skulle ha gått så meget bedre har fabrikken rapportert sitt største tap noensinne. Det sier ikke lite.
|
Det var nesten på tide at også GM skulle merke at det koster å gi bort biler. I annet kvartal endte Generalen 30% under Q2-2002, og –viser regnskapet – nesten ingen av de pengene som kom inn ble tjent på biler, verken her eller i USA.
|
I årets andre kvartal tjente Ford 27 prosent mindre enn i samme periode i fjor. De endte med 22 cent pr. aksje, men det var allikevel bedre enn analytikerne hadde regnet med: der var det spådd 19 cent pr. aksje.
|
Harley Davidson fortsetter å feire sitt hundrede år med glitrende økonomiske resultater. I annet kvartal opplevde de et stigende salg og et enda sterkere stigende resultat. Der har de råd til å feire bursdagen sin, ja.
|
En lokal avis fortalte at Daewoo snart skal motta mer enn en milliard dollars fra General Motors de neste to årene. Penger som skal gå til forskning og utvikling. Planen er etterpå bekreftet av eieren.
|
Også juni- statistikken fra ACEA forteller om en bedring i det Europeiske
Nybilsalget. Nesten 3% opp i forhold til juni i fjor gjør at første halvår
nå ligger 2,6 prosent under tilsvarende i fjor. Fortsetter det slik blir
2003 positivt i forhold til fjoråret.
|
Med 70,1% eierandel i koreanske Samsung skulle man tro at det var en selvfølge at Renault var med på konstruksjon og design av nye Samsung-modeller. Men nei, det måtte en fersk samarbeidsavtale til før det ble en virkelig selvfølge.
|
Etter at Fords Jaguar har tatt del i Peugeot/Citroëns avanserte dieselteknologi, er det nå åpenbart Nissans tur. Men det presiseres at samtalene er på et meget innledende stadium.
|
GM venter på godkjenning til nye store utbyggingsplaner i Kina, og VW skal booste kapasiteten med 90 prosent der innen 2007.
|
Det var ukens Spiegel som lanserte historien om at MAN og VW snakker sammen. Opp 8 prosent føk MAN aksjene på tross av at historien sier at MAN-ledelsen er i mot en slik deal.
|
Etter en løfterik start på 2003 må Opel igjen trekke frem den gamle Olympia-planen, og dra til spareskruen. Opel-sjef Carl-Peter Forster holder fast på målet om pluss i fjerde kvartal, men i et fremdeles slapt marked, må det strammes inn i den andre enden.
|
Spennende utvikling hos Opel i Tyskland. I slutten av mars fikk verden beskjed om at tyske Opel-forhandlere skal begynne å selge SAAB. Nå må de belage seg på enda et merke, og kanskje smiler de fra øre til øre. Men hva nå, de har fått beskjed om at de også skal overtale fabrikken.
|
GM er egentlig ganske utrolig når det kommer til Europa-innføring av de amerikanske modellene. Jeg aner ikke hvor mange kvasi-lanseringer jeg har vært med på – og nå er de der jommen igjen. Etter masse hype om at nå skal de endelig på plass - overlater Generalen Europa-distribusjonen til den nederlandske Aston Martin forhandleren!
|
I september 1999 satte Audi i gang produksjon av A6 i Kina. Den første lokalbygde luksus-sedanen. Nå er den blitt seks-sifret.
|
Det er kanskje ingen overraskelse å høre at Volvo er Sveriges største selskap? Men hvis vi forteller at i den statistikken finnes det ikke en personbil i sikte?
|
Den 26. juni er vi lovet en ny industriell saneringsplan for Fiat-gruppen. Da børsen hørte om at planene var underveis, steg aksjekursen igjen.
|
Det er nå to år siden GM introduserte sine luksusmerker i Kina. En stor Cadillac/Saab forhandler åpnet i Hong Kong. Nå skal bilene inn på fastlandet for alvor, Cadillac skal kanskje til og med i produksjon der.
|