Bilindustri | |
|
Hvis jeg sier at Porsche har satt ny omsetningsrekord, og økt den med 14,1 prosent blir vel ingen overrasket. Men om jeg sier at omsetningen er på 7,27 milliarder Euro er det plutselig noe som ikke stemmer. Her er det nemlig Porsche Holding GmbH vi snakker om, Europas største (?) bilforhandler
|
Det var ganske mange uttrykk som dukket opp da Daimlerchrysler kunne fortelle at Chrysler-delen var på full fart mot et tap på 1,2 milliarder dollars i annet kvartal. ”Sjokkert” og ”målløs” var noe av det forsiktigere meglere brukte for å beskrive sin reaksjon.
|
Det er nesten enklere å liste opp de bilprodusentene som ikke forsøker å assosiere seg med golf, enn de som hysterisk forsøker å gjøre det. Men Volvo i Storbritannia fortjener allikevel en oppmerksomhet, de assosierer seg med GUS, Golf Uten Slit.
|
Det italienske var et av Europas personbilmarkeder som gikk skikkelig på trynet i mai. Regjeringen hadde fjernet noen skattefordeler. Men en viss trøst var det at hjemmeprodusenten, Fiat, igjen lukter på 30% som markedsandel.
|
Det må være morsomt for Felix Wankel, hvor han nå er, å høre at en av hans etterkommere, Renesis-motoren til Mazda, har vunnet årets personbilmotor-Oscar.
|
Det får ikke hjelpe om det ikke ble noe Renault-podium i Monaco, franskmennene er allikevel ganske avslappet. Deres Formel 1 strategi er klar, seier eller ikke, innsatsen skal bygge opp om ambisiøse planer om å øke personbilsalget fra 2,5 til 4 millioner enheter årlig.
|
Det er som kjent antydninger av ordkrig mellom de bilprodusentene som er med i Formel 1, og FIA, sportens høye overhode. Nå har FIA gitt oss en historisk liste over hvor utro bilfabrikkene egentlig er.
|
Michael Mauer har ikke vært så lenge hos SAAB, bare siden mai 2000. Men han har allerede gjort seg så bemerket, ikke bare som tøffeste fyren i bransjen, men som design-adminstrator, at han nå også har fått et helt nytt ansvarsområde: Advanced Design for GM Europa.
|
Helt ukjent i miljøet er han ikke, John Menard. Amerikansk multi-millionær, racerbilstall-eier og industrimann. Ikke overraskende var det han som kjøpte opp restene etter Tom Walkinshaws TWR, der man fant en av klodens bedre bilkonsulent-firmaer.
|
Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om Opel som skulle legge ganske mange millioner dollars inn i sin fabrikk i Polen. Den gang lå det en jagerfly-deal i bånn. Når VW nå forteller om 600 mill. Euro til Transporterfabrikken i Poznan, skyldes det ganske enkelt at tyskerne tror det vil lønne seg.
|
Stadig nye tegn på at GM/Fiat pakten holder, og utvikles til fordel for begge parter. Nylig har generalen reorganisert sine distribusjonskjeder i Mexico, og dermed er Fiat blitt en del av GMs Mexico-oppskrift.
|
Det har ikke vært noen selvfølge at kunstneren signerte hver motor som ble lagt i en Aston Martin. Men hvis denne skikken skal gjenopptas fullt ut nå, er det store muligheter fora at du vil finne både en Fritz og en Heinz blant byggerne. Nå flyttes V12-produksjonen fra England (Audi!!) til Tyskland (Ford)
|
I starten av BILs historie tror jeg vi skrev mer om de Tomasos biler, enn om Ferrari og Maserati til sammen. Alejandro de Tomsa var et friskt pust i mytenes Modena. Sjørøver, anarkist, opportunist, og en festlig fyr å være i lag med. Festlige biler bygde han også. Nå er han død, 74 år gammel.
|
Audi gjør det bra. På tross av en industri i tilbakegang kunne de notere seg for en forsiktig økning i salgsvolumet enda en gang. Men for hele året sier man nå bare at man regner med ”et sterkt resultat” uten å gi konkrete tall.
|
Dette kan det bli masse avis-mat av, selv om det hele renner ut i sanden og ender med ikke noe. En tysk advokat anklager to VW-topper for bedrageri
|
Hyundai satser sterkt på fremtiden, blant annet med seks ganger så høye utgifter til forskning og utvikling, derfor måtte de nøye seg med 350 millioner dollars i fortjeneste i årets første kvartal. Kia kunne derimot fortelle om en økning på 50 prosent, til $ 119 mill i netto fortjeneste.
|
Nå snakker Bosch om tredje generasjon Common Rail. Og om noen måneder blir det ikke bare med snakket, på Frankfurt-utstillingen skal de også vise motorer med den nye teknikken. Så du kan like godt lære deg å si Piezo-Inline-Teknikk.
|
Ikke helt uventet la Volkswagen frem et kvartalsresultat som var ganske trist. Nettofortjenesten sank med ca to tredeler, fra 627 millioner Euro i fjor til 202 mill. i Q1 i år. Det underlige er at man ikke finner spor av Kina-suksessen i kvartalstallene.
|
Februar var ned, mars var opp, og nå kommer april som var ned igjen. Men ikke mer ned enn at det kan forklares med inntil to færre registreringsdager i forhold til i fjor. Japanerne og koreanerne og Citroën økte i april, ellers var det svakt.
|
BMW er kule. ”Nedgangen (i fortjeneste) i første kvartal var som ventet. Annet kvartal blir forholdsvis like dårlig. Men ting snur i annet halvår, så vi opprettholder vårt profittmål for året” sier de i München. Investorene applauderte med å sende aksjekursen opp 3 prosent.
|
Som vanlig: det går ikke an å være alt for begeistret. Da Toyota fortalte om et nytt rekordår med økte dividender til aksjonærene, måtte de samtidig føye til at fjerde kvartal gikk dårligere. Lavere salg og en sterkere yen. Dårligere? Alt er relativt.
|
Et av Norges største og eldste bilkonsern, MøllerGruppen, skal deles. Møller-familien blir fortsatt sittende med bilvirksomheten i konsernet mens eiendomsdelen går til familien Schage.
|
Ganske utrolig med Volkswagen, Det Tyske Vidunderet, selger nå bedre i Kina enn i Tyskland, forteller Automotive News.
|
Krig er åpenbart bra for noen. Ingen av de internasjonale gigantene Shell, BP, Exxon/Mobil og Chevron/Texaco rapporterte mindre enn fordobling av fortjenesten etter første kvartal.
|
Selv om GM sakte kvitter seg med lastebiler, satellittdrift, forsvar og lokomotiver er ikke alt bare personbiler der heller. For eksempel har de nå gått inn på en deal med Dow Chemical om å levere dem el-genererende brenselceller for 50 millioner dollars.
|