SOL Bil | |
|
Det har jo vært kjent en stund at Plymouth skulle spyles. Men det er jo allikevel litt rart da: juni var den første måneden siden merket debuterte at ikke en eneste en opptrådte på amerikansk salgsstatistikk.
|
Biler skal det bli. To store haller. Den store bilutstillingen, Autofil 2002, 4. - 8. september på Lillestrøm kommer til å inneholde mange Norges-premierer. Riktignok er ikke alle nyhetene klare enda, men her har vi mer enn nok til å kunne love dere ganske mye nytt.
|
Bilfinger Berger AG skal bygge den nye broen over Svinesund. Den får to kjørefelt i begge retninger og vil stå ferdig juni 2005. Det vil koste 20 kr for biler og 100 kr for nyttekjøretøy å passere broen.
|
Ford og Mazda har allerede en del modeller felles. Amerikansk Ford Laser og Mazda 323 for eksempel. Eller Mazda Tribute og Ford Escape. Eller den som debuterte nå nettopp – i Thailand av alle steder – Mazda Fighter. Den skal snart suppleres av sin to-eggede tvilling, Ford Ranger.
|
Volkswagen er nødt til å gjennomgå de tjenester som ytes i opplevelses-senteret Autostadt. Suksessen er så stor at den truer med å kvele hele opplegget.
|
På bilutstillingen i Paris i september vil den nye BMW Z4 bli presentert, men allerede nå er bildene her og forteller om en typisk roadster. Den kommer til Norge våren 2003, først kun med store BMW-motorer.
|
På en Internasjonal Pressekonferanse i Paris i dag ble nye Renault Megane II presentert. I første omgang er det 3-dørs og 5-dørs combicoupé det dreier seg om. Disse vil komme til Norge på slutten av året. Flere varianter står for tur.
|
Først kom Subaru, så Daihatsu og nå Alfa Romeo med prisreduksjon i Norge. Den sterke norske kronekursen sammen med forhandlinger med fabrikken i Italia oppgis som årsak til prisnedsettelsen. Importøren setter ned prisene med fra kr 17.000,- til kr 80.000,- avhengig av modell.
|
De siste årene har Colt nesten ikke vært i bruk i Mitsubishi-sammenheng. Colt, Mirage og Lancer har gått om hverandre som betegnelser på biler med ganske lav prioritet. Siste gang modellrekken ble særlig fornyet var i 1995. Nå skal Colt bli navnet på den nye verdensbilen.
|
Folk som holder øye med registreringstallene snakker om en voldsom økning av bruktimporten. 20% opp er dramatisk, får vi høre. Men hva skal man si om skrotingstakten – den økte med nesten 70 prosent i første kvartal.
|
Subaru var vel de første som gjorde det: satte ned prisene på grunn av sterk krone og svak yen. Nå har også Daihatsu fulgt opp – nesten 10 prosent prisnedgang på YRV.
|
Skoda har gradvis økt sin popularitet i Norge med modeller som Octavia og Fabia. Nå prøver de seg i det store familiebilsegmentet med nyheten Superb. Mye bil for pengene er tsjekkernes velkjente tema.
|
Etter merke og modell er farge det viktigste når folk kjøper ny bil. Hos Chrysler er et eget team kun opptatt av farger, og de tror sølv blir dominerende i tiden fremover.
|
FX heter bilen der den står på en kunstutstilling i Tokyo. F 60 regnet alle med at den ville hete når den debuterer på Paris-utstillingen den 28. september. Nå påstås det at den skal oppkalles etter grunnleggeren selv. Men hva blir da egentlig navnet Ferrari Enzo Ferrari, eller Ferrari Enzo eller Enzo Ferrari?
|
Det har ligget i kortene ganske lenge nå at Fiat akter å kvitte seg med en del av Ferrari. Ikke mer enn 35% blir det sagt, og Fiat håper på 750 mill Euro. Pengene skal gå til å kutte Fiats store gjeld. Men nå ser det ut til at du kan glemme å eie en bit av Ferrari. Alt blir kanskje plassert hos bare en kjøper.
|
Volkswagen i Storbritannia har lekt seg med en Caddy. Med en potensiell toppfart på 225 km/t er nok dette drømmebilen for mange pizzabud.
|
FIA var kjappe med å reagere på Østerrikes Grand Prix – da de først reagerte. Ferrari har fått et bot på en million dollars, halvparten betales nå, resten er betinget – oppfører de seg pent et år fra nå bortfaller kravet på den delen av potten. Førerne fikk ingen smekk, fordi de var soldater.
|
”Med den nye 9-3 kan Saab realistisk sikte mot 200.000 salg i året”, sa Peter Augustsson under Automotive News konferansen i Gøteborg.
|
28 år gammel, og allerede i fjerde generasjon er Golf. Og i går utfolkevognet den selveste Folkevognen. Golf nr. 21.517.415 trillet av båndet, og dermed passerte den produksjonstallet for Bobla.
|
Det kunne virke som om OICA, sammenslutningen av verdens bilindustri, hadde sovnet. Fremdeles sto utstillingskalenderen for 2001 der, sammen med 2002-datoene. Og ikke et ord om 2003. Men i forrige uke hadde de møte om akkurat det, fortalte B.I.L. som er norsk medlem der. Og nå ligger 2003-kalenderen der.
|
Endelig har Renault Laguna fått selskap på toppen. For når EuroNCAP i dag offentliggjør en ny bolk med krasjtester kan også Mercedes C-Klasse skryte av 5 stjerner.
|
Opel-forhandlerne kan få problemer med å vise siste nytt på gulvet i sine forretninger fremover. Det blir ganske mange av dem. Minst to nye pr. år, lovte Opel-sjef Carl-Peter Forster da han presenterte Vectra GTS.
|
I Tyskland vakte det en viss oppmerksomhet at Volkswagens nye Phaeton raste forbi den klassiske topp-sjikt modellen på registreringsstatistikken i mai. Er publikum virkelig så klar til å kjøpe en overklasse-Folkevogn?
|
En Toyota Prius hybrid rallybil kom sist helg til mål i ”Midnattsol til Rødehavet” rallyet. Dermed kunne det britiske mannskapet puste lettet ut etter å ha tilbakelagt 8.000 kilometer på 3 uker.
|
Dette er den type mikrobil vi misunner japanerne. Vanligvis synes vi de kan ha de hissige små 660 kubikkerne for seg selv, men når Daihatsu kommer med noe så moro som dette hadde det vært morsomt å kunne ta del i det. Copen heter den, vi har møtt den før som konsept.
|