Bilindustri | |
|
Kvartalstallene for PSA-gruppen er slett ikke dårlige. Men det som er interessant er at nå er det Citroën, og ikke Peugeot, som virkelig drar lasset. Tidene endrer seg.
|
På tross av en svakere enn ventet salgsutvikling i Europa, og fortsatt usikkerhet rundt Irak, står Toyota fast på sitt opprinnelige mål på 790.000 biler i Europa i år.
|
På tross av ugreie salgssignaler, og deprimert hjemmemarked kunne (nesten) alle de store japanske bilfabrikkene rapportere om rekordresultater i forretningsårets siste kvartal. At ikke alle kunne det skyldes bare at Toyota venter med sitt til 8. mai – derfra venter vi imidlertid også rekorder.
|
Volvo, og nå snakker vi lastebilprodusenten, begynner å bli ganske muggen på EU-kommisjonen igjen, og vurderer i følge Financial Times å ta rettslige skritt for å hindre Daimlerchrysler i å få et EU-velsignet monopol på motorvei-prising.
|
For et år siden var Opel i bunnen av bølgedalen, med en hjemme-markedsandel på 9,7 prosent. I årets første kvartal slo de tilbake igjen, med 11,5 prosent.
|
Nå er det offisielt, at Scania og MAN tar sikte på et langsiktig samarbeide på dele- og komponent-siden. Spekulasjonene går da selvfølgelig enda sterkere på en fremtidig fusjon.
|
Nick Reilly, administrerende direktør for GM Daewoo Auto & Technology Co, som er det nye navnet, fortalte et koreansk pressekorps at dette går på skinner, og at de faktisk har slått egne prognoser når det gjelder finansielle resultater. Noen tall ga han imidlertid ikke.
|
Toyota er også en av disse fabrikkene som jobber tett sammen med andre når det gjelder bygging og bruk av dieselmotorer. Nå skal de imidlertid bygge egen fabrikk for egne dieselmotorer. I Polen!
|
Det var Volkswagen do Brazil som stakk av med første premie i en intern konkurranse om hvem som skal bygge konsernets nye kompakte bil for eksport til Asia og Europa. Her er det snakk om 170.000 biler årlig.
|
I forbindelse med årsregnskap må amerikanske selskaper rapportere om inntekter til lederne i meget større grad enn man må i Norge. Og derfor er det enklere å følge med på hva som skjer der oppe.
|
Det sier seg selv at når et av verdens største selskaper bytter toppsjef krever det litt oppmerksomhet. Og avgående Jack Smith har virkelig satt spor etter seg. Det er vel ikke tvil om at han faktisk greide å redde en koloss som holdt på å synke da han inntok posten i 1992.
|
Ford slo til med glimrende resultater for første kvartal i år. Etter 1,1 milliarder dollars baklengs i Q1 fjor kunne de i år fortelle om nesten 900 millioner inn – det dobbelte av hva Wall Street hadde spådd.
|
Ikke bare høres det mer dramatisk ut enn salgsnedgang, når det sies på tysk, men når det attpåtil gjelder BMW, virker det nesten ubegripelig. Er virkeligheten i ferd med å innhente München også: Å nei, årsaken er bare 5-seriens modellskifte sier fabrikken.
|
VW-gruppen har vært preget av litt uverdig uro i det siste. Lekkasjer til pressen, offentlig skitt-kasting på styre-nivå, slike ting er ikke med på å kvalitetssikre virksomheten. Nå er et sentralt styremedlem gått av med øyeblikkelig virkning, kanskje det blir roligere nå?
|
Finske Valmet har bygget mange biler opp gjennom årene. Bare i fjor lå man lå man vel på rundt 200 biler pr. arbeidsdag. GM og Porsche var oppdragsgivere.
|
Bilsalget i Kina fortsetter i et forholdsvis interessant tempo. Interessant for de som opererer der. Etter et rekordår i fjor fortsetter åpenbart fremgangen: i første kvartal ble både bilsalg og produksjon dobbelt så høyt som i Q1 2002.
|
De av dere som leser Aftenpostens næringslivssider fikk to meldinger med samme utgangspunkt onsdag. Den ene fortalte at GM gikk bedre enn ventet. Den andre at GM bremset. Begge deler handlet om Første kvartals resultat for verdens største bilprodusent.
|
Ford selv sier at reaksjonen har vært overveldende og positiv, men når amerikanske aviser virkelig gjør en stor sak av en 20.000 dollar-greie og siterer forhandlere som rister på hodet i stedet for å nikke, kan man jo begynne å lure på om dette var så lurt å gjøre.
|
Flere aviser, blant dem Financial Times, skriver i dag at nå er Saab klar til å bekrefte at de jobber på en ny modell sammen med Subaru. Som BilNorge har nevnt flere ganger er det en ny 9-2 vi snakker om.
|
Virkeligheten er i ferd med å innhente Porsche. Plutselig slåss de både mot et synkende marked og en grinete børs. Markedet forholder de seg til, børsen slåss de mot.
|
Krigen i Irak var åpenbart ikke med på å trekke på parkeringsbremsen på Europa-salget. Med 1.592.973 enheter lå salget 2 prosent over mars i fjor. Og det var bare på de mindre markedene mars i år var en eller to dager lenger enn i fjor. Fremgang, med andre ord.
|
Det er sånn sett ingen bombe at Saab har registrert 9-8 som merkevare. Når de har begynt et system er det jo lurt å beskytte alle mulighetene. Men nå spekuleres det i at 9-8 skal bli en bil. En slags utvannet erstatning for Oldsmobile!
|
Peugeot-Citroën-kontorer i flere land i Europa har fått besøk av Mario Montis folk. En del tonn dokumenter er beslaglagt. Et nytt innslag i beskjeden bilfabrikkene får om ikke å rote med det nye Gruppeunntaket.
|
Nå er også BMW endelig klar med produksjon i Kina. Sammen med Brilliance, der krisen etter en forsvunnet finansakrobat nå later til å være overstått, er det underskrevet en avtale om foreløpig 30.000 lokalt produserte biler.
|
Så kan alle rykter om skifte av Renault-importør i Norge opphøre. På en pressekonferanse på bilutstillingen i Stockholm redegjorde adm. direktør Peter Hansson i Volvo Personvagnar Sverige og Alain Margaritopol fra Renault at de har undertegnet en ny 5-årsavtale om at Volvo importerer og markedsfører Renault personbiler og lette varebiler i de nordiske landene.
|