img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilindustri

Citroën redder PSA

Kvartalstallene for PSA-gruppen er slett ikke dårlige. Men det som er interessant er at nå er det Citroën, og ikke Peugeot, som virkelig drar lasset. Tidene endrer seg.

Toyota holder på 790.000

På tross av en svakere enn ventet salgsutvikling i Europa, og fortsatt usikkerhet rundt Irak, står Toyota fast på sitt opprinnelige mål på 790.000 biler i Europa i år.

Rekord-resultater fra Japan

På tross av ugreie salgssignaler, og deprimert hjemmemarked kunne (nesten) alle de store japanske bilfabrikkene rapportere om rekordresultater i forretningsårets siste kvartal. At ikke alle kunne det skyldes bare at Toyota venter med sitt til 8. mai – derfra venter vi imidlertid også rekorder.

Volvo mot EU (igjen)

Volvo, og nå snakker vi lastebilprodusenten, begynner å bli ganske muggen på EU-kommisjonen igjen, og vurderer i følge Financial Times å ta rettslige skritt for å hindre Daimlerchrysler i å få et EU-velsignet monopol på motorvei-prising.

Opel tar tak

For et år siden var Opel i bunnen av bølgedalen, med en hjemme-markedsandel på 9,7 prosent. I årets første kvartal slo de tilbake igjen, med 11,5 prosent.

Tettere mellom MAN og Scania

Nå er det offisielt, at Scania og MAN tar sikte på et langsiktig samarbeide på dele- og komponent-siden. Spekulasjonene går da selvfølgelig enda sterkere på en fremtidig fusjon.

Daewoo bedre enn ventet de første seks

Nick Reilly, administrerende direktør for GM Daewoo Auto & Technology Co, som er det nye navnet, fortalte et koreansk pressekorps at dette går på skinner, og at de faktisk har slått egne prognoser når det gjelder finansielle resultater. Noen tall ga han imidlertid ikke.

Toyota-diesel fra Polen

Toyota er også en av disse fabrikkene som jobber tett sammen med andre når det gjelder bygging og bruk av dieselmotorer. Nå skal de imidlertid bygge egen fabrikk for egne dieselmotorer. I Polen!

Brasil fikk VWs "249"

Det var Volkswagen do Brazil som stakk av med første premie i en intern konkurranse om hvem som skal bygge konsernets nye kompakte bil for eksport til Asia og Europa. Her er det snakk om 170.000 biler årlig.

Fortjente bonuser for GM-topper

I forbindelse med årsregnskap må amerikanske selskaper rapportere om inntekter til lederne i meget større grad enn man må i Norge. Og derfor er det enklere å følge med på hva som skjer der oppe.

GM bytter toppen

Det sier seg selv at når et av verdens største selskaper bytter toppsjef krever det litt oppmerksomhet. Og avgående Jack Smith har virkelig satt spor etter seg. Det er vel ikke tvil om at han faktisk greide å redde en koloss som holdt på å synke da han inntok posten i 1992.

Fords resultater:
Forstå det den som kan

Ford slo til med glimrende resultater for første kvartal i år. Etter 1,1 milliarder dollars baklengs i Q1 fjor kunne de i år fortelle om nesten 900 millioner inn – det dobbelte av hva Wall Street hadde spådd.

Absatzrückgang for BMW

Ikke bare høres det mer dramatisk ut enn salgsnedgang, når det sies på tysk, men når det attpåtil gjelder BMW, virker det nesten ubegripelig. Er virkeligheten i ferd med å innhente München også: Å nei, årsaken er bare 5-seriens modellskifte sier fabrikken.

Roligere på VW-toppen?

VW-gruppen har vært preget av litt uverdig uro i det siste. Lekkasjer til pressen, offentlig skitt-kasting på styre-nivå, slike ting er ikke med på å kvalitetssikre virksomheten. Nå er et sentralt styremedlem gått av med øyeblikkelig virkning, kanskje det blir roligere nå?

Valmet møter bil"krisen"

Finske Valmet har bygget mange biler opp gjennom årene. Bare i fjor lå man lå man vel på rundt 200 biler pr. arbeidsdag. GM og Porsche var oppdragsgivere.

Kina dobler i Q1

Bilsalget i Kina fortsetter i et forholdsvis interessant tempo. Interessant for de som opererer der. Etter et rekordår i fjor fortsetter åpenbart fremgangen: i første kvartal ble både bilsalg og produksjon dobbelt så høyt som i Q1 2002.

GM bremser, bedre enn ventet

De av dere som leser Aftenpostens næringslivssider fikk to meldinger med samme utgangspunkt onsdag. Den ene fortalte at GM gikk bedre enn ventet. Den andre at GM bremset. Begge deler handlet om Første kvartals resultat for verdens største bilprodusent.

Ford mailer nikkedukker

Ford selv sier at reaksjonen har vært overveldende og positiv, men når amerikanske aviser virkelig gjør en stor sak av en 20.000 dollar-greie og siterer forhandlere som rister på hodet i stedet for å nikke, kan man jo begynne å lure på om dette var så lurt å gjøre.

Saabaru skal bekreftes

Flere aviser, blant dem Financial Times, skriver i dag at nå er Saab klar til å bekrefte at de jobber på en ny modell sammen med Subaru. Som BilNorge har nevnt flere ganger er det en ny 9-2 vi snakker om.

Porsche mot børs og marked

Virkeligheten er i ferd med å innhente Porsche. Plutselig slåss de både mot et synkende marked og en grinete børs. Markedet forholder de seg til, børsen slåss de mot.

En mars i fremgang

Krigen i Irak var åpenbart ikke med på å trekke på parkeringsbremsen på Europa-salget. Med 1.592.973 enheter lå salget 2 prosent over mars i fjor. Og det var bare på de mindre markedene mars i år var en eller to dager lenger enn i fjor. Fremgang, med andre ord.

Saabs merkenavn utvannes

Det er sånn sett ingen bombe at Saab har registrert 9-8 som merkevare. Når de har begynt et system er det jo lurt å beskytte alle mulighetene. Men nå spekuleres det i at 9-8 skal bli en bil. En slags utvannet erstatning for Oldsmobile!

Monti-raid mot PSA

Peugeot-Citroën-kontorer i flere land i Europa har fått besøk av Mario Montis folk. En del tonn dokumenter er beslaglagt. Et nytt innslag i beskjeden bilfabrikkene får om ikke å rote med det nye Gruppeunntaket.

BMW fra Kina

Nå er også BMW endelig klar med produksjon i Kina. Sammen med Brilliance, der krisen etter en forsvunnet finansakrobat nå later til å være overstått, er det underskrevet en avtale om foreløpig 30.000 lokalt produserte biler.

Volvo fortsetter Renault-import

Så kan alle rykter om skifte av Renault-importør i Norge opphøre. På en pressekonferanse på bilutstillingen i Stockholm redegjorde adm. direktør Peter Hansson i Volvo Personvagnar Sverige og Alain Margaritopol fra Renault at de har undertegnet en ny 5-årsavtale om at Volvo importerer og markedsfører Renault personbiler og lette varebiler i de nordiske landene.


Neste 25 artikler