YrkesBil | |
|
Toyota øker sin satsing på varebiler. Nå skal 14 varebilsentre etableres i Norge, og Toyota introduserer snart elektriske varebilmodeller.
|
Etter en intens uke med transport av en mystisk boks, med full dekning på alle mulige nettplattformer, endte det hele med en ny bil: Iveco presenterte sin nye generasjon S-WAY langtransportbil.
|
Årets utgave av Vognmannen ble siste helgen i juni arrangert på Nord-Vestlandet for første gang, nærmere bestemt med base på Tresfjord Hestesenter i Vestnes kommune.
|
TORINO, ITALIA: Fiat har oppgradert sin største varebil og viser samtidig en helelektrisk utgave. 1.950 kilo nyttelast, modulære batteripakker og inntil 360 kilometer rekkevidde (NEDC) lover italienerne for Ducato Electric, men du får ikke kjøpe den før neste år.
|
FRANKFURT, ADACs off road senter: Opel Vivaro er helt ny. Movano er modernisert med ny front, nytt interiør og nye motorer. Combo er allerede årets «van of the year» 2019. Alle tre lanseres nå også med firehjulsdrift.
|
Nuro er en av de mange start up’ene som skal konkurrere med både varebiler og sykkelbud. Nå leverer de pizza i Houston.
|
Drammen kommune undersøker mulighetene for en løsning der varer som skal inn til byen først samles på en eller flere sentraler i utkanten, og transporteres inn til sentrum med et redusert antall godsbiler. Målet er mindre trafikk i sentrumsgatene.
|
Opter er det nye navnet på transport- og administrasjonssystemet K2.
|
|
Etter nesten et helt år som utstillingsattraksjon er Volvos VERA satt til å gjøre en skikkelig jobb. Hun starter på brygga i Gøteborg.
|
Elektrisk rullebrett er oppskriften på mye morsomt. Nå har Scania kastet seg på trenden og faktisk utviklet oppskriften. Skolebuss om morgenen, søppelbil på formiddagen, pakkelevering på natten.
|
Tidligere i vår fikk vi se og ta på, men ikke høre eller kjøre, nye Renault Master og Trafic. Nå er bilene lansert, og det var først og fremst de nye motorene spenningen var knyttet til.
|
Etter en uventet suksess med det store XXL-førerhuset i 2008, feirer Volvo 11-års jubileet med å introdusere en XXL-versjon på FH-hytta. Vi har sett det i produksjonsutgaven.
|
I år er det Storfjorden Automobil klubb (SAK) som arrangerer det populære treffet som for første gang arrangeres på Nordvestlandet. De lover en fantastisk opplevelse.
|
Kjell Skatvedt (bildet) i Miniekspress Transport AS og Rune Furseth i Suldal Transport AS går sammen og vil forene sine krefter i det nye felles konsernselskapet Nor-log Gruppen AS.
|
En ny eldrevet varebil for dem som frykter rekkeviddeangst er i dag avduket i London. Den har allerede en norsk importør, men den kommer ikke hit på en stund.
|
Hankook utvider produktporteføljen sin innen bussdekk. Nye SmartCity AU04+ er spesielt utviklet med tanke på elektriske bybusser.
|
Etter å ha avdekket at det var flere utenlandske enn norske busser på norske veier i fjor sommer, vil NHO Transport gjenta fjorårets aksjon og kartlegge omfanget av utenlandske turbilers virksomhet i Norge denne sommeren.
|
Ingen annen by i Norge, og heller ikke i Norden, setter bussene på større prøvelser i form av lange, kalde vintre og bratte bakker, enn Lillehammer, ifølge Volvo Norge. Perfekt for test av elbuss, med andre ord.
|
Nye krav gjelder for alle busser og lastebiler registrert etter 15. juni 2019 og som omfattes av kjøre- og hviletidsregulert transport. Statens vegvesen har gitt et par særnorske unntak fra EU-kravene.
|
Erik Bergboer, europeisk salgssjef for kinesiske BYD, jakter nå på potensielle norske partnere innen service og ettermarked for merkets elektriske lastebiler og varebiler. De første kjøretøyene skal være på plass før årsskiftet.
|
Tettere og mer systematisk samarbeid mellom chassisleverandør, påbyggprodusent, påbygger og bileier skal gi mer effektiv byggeprosess, mener aktørene bak det nye konseptet «Team Alucar». Målet er å redusere byggetiden for en tømmerbil med 20 prosent.
|
Renault Trucks-sjefen i Norge, Viggo Noreng, legger inn et ekstra gir i satsningen på anleggssegmentet. Snart lanserer han «sværingen» K-Range 6x6 og 8x8.
|
Bring, som er en del av Posten-konsernet, investerer fem millioner i det svenske cleantech firmaet Inzile. Selskapet utvikler elektriske kjøretøy skreddersydd for lokal distribusjon.
|
Zeros fagsjef for transport, Christine Holtan Bøgh (50), har yrkesbakgrunn fra lastebilbransjen, veimyndighetene og politikk. Nå vil hun hjelpe transportnæringen med å finne grønne løsninger, og mener utslippskravene må bli enda strengere.
|