Bilindustri | |
|
Det er alltid gøy å holde øye med personal-endringer i industriens toppetasjer. Noe av det ferskeste hos USA-Ford gir grunnlag for både begeistring og spekulasjoner.
|
Mer og mer av det som skjer i GM-sfæren i Europa virker sentralt styrt. Hvorfor skulle ellers både Subaru og Alfa Romeo nå grense inn i SAABs privatliv for eksempel?
|
Salget av nye personbiler viste en svak nedgang på 1,8% i mars. Men en kraftig vekst i salget av varebiler gjorde at totalt antall nyregistreringer steg med 4,5 prosent. Hittil i år har bransjen en svak nedgang i forhold til 1.kvartal 2002.
|
VW arrangerte et selskap i anledning femtiårsdagen for deres nærvær i Brasil forleden. Men det var ikke akkurat noen overdådig feiring. Synkende salg, lav inntjening og elendige industri-relasjoner gjorde at stemningen ikke akkurat var på topp.
|
I løpet av et par dager har Fiat solgt forsikringsselskapet Toro for 2,4 milliarder Euro, samtidig som den største enkelt-eieren, Agnelli-familien, har tilført bedriften 250 millioner Euro i kontanter.
|
Vi har fortalt at Renault jobber med en billigbil på den nye Clio/Micra-plattformen. En bil opprinnelig utviklet for Dacia-fabrikken i Romania. Så skulle den også bli bygget i Moskva. Og nå, i skyggen av krigen, skal den også bli bygget i Iran.
|
Etter at SAAB har måttet fjerne en rekke stillinger og etter at de mistet sin egen konstruksjonsavdeling – den ble integrert med Opels, er det nå salgsoperasjonen som står for tur, skriver Automotive News.
|
Du tror du har problemer med skatten? Volvo har fått beskjed om at de har restskatt på 2,4 milliarder kroner. I bunnen for problemet ligger spørsmålet om hvor meget Ford har bidratt med til utvikling av nye modeller.
|
I 2001 tjente Ferrari 47 millioner Euro. I fjor endte resultatet på 21,6. Grunnen til nedgangen? Den viste seg i en fotnote. Ferrari-sjefen Luca di Montezemolo hadde fått utbetalt en bonus på 18,2 millioner.
|
Under Geneve-utstillingen var det åpenbart at det var ganske mange av de gjenværende europeerne som plottet en (ny) invasjon av USA. Blant de mest vokale var Alfa Romeo og Renault.
|
Så er de offisielle februar-tallene fra Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (ACEA) her, og de bekrefter det vi tidligere har skrevet at også februar viser en nedgang i nybilsalget. Men med 3,5% baklengs bremses nedgangen opp i forhold til januar.
|
En av de mest dramatiske konsekvensene av Fiats problemer dukker opp i disse dager. Det ser ut som om Chateau Margaux er på vei tilbake til franske hender. Så nå blir det vel bare Piemonte-viner på Agnellis bord? Spør du meg så er da det beste godt nok.
|
BMW-aksjene steg med syv prosent da 2002-resultatene ble offentliggjort i slutten av denne uken. Det må ha vært fordi aksjonærene var lettet over at rapporten ikke inneholdt noen triste nyheter som hadde vært skjult til nå. For fremtiden ser ikke spesielt rosenrød ut.
|
Glad-melding fra BMW: februar-salget økte også! Men se litt under tallene: økningen var på marginale 0,4prosent. Og den var det Mini som sto for, og vel så det.
|
Det var to ganske ville SAAB-historier som sirkulerte i Geneve: den ene var at SAAB ville gå break even neste år. Den andre var at de kanskje skulle begynne å produsere biler i USA.
|
Wall Street ga bilaksjene skikkelig juling i går. Verst gikk det ut over Ford – når man har justert kursen for splitter og emisjoner viser det seg at den ikke har vært lavere siden november 1991.
|
Fra Glasspaviljongen i Dresden kom dagens tall om fjorårets resultater. Ikke Bra. Samt antydninger om dette årets resultater: Glem det. Men i 2004 er kjempekonsernet tilbake så det merkes.
|
Holden reagerer kjapt. Konkurstruede, engelske TWR har lenge hatt en egen operasjon i Australia, som har jobbet utelukkende for Holden. For å sikre akkurat den biten kjøpte Holden like godt opp den lokale filialen fra TWRs bostyre.
|
Hyundai og Kia må ha verdens travleste Forsknings- og Utviklingsavdelinger for tiden. Deres ambisjoner, både på kort og lang sikt er nesten ikke til å tro. I juni skal de åpne nytt designsentrum i Europa, nylig gjorde de det samme i USA.
|
Siden vi nå og da har forsøkt å holde dere orientert om Sør Koreansk bilimport er det en glede å fortelle at i januar økte den med massive 66 prosent, til 1414 enheter.
|
Høsten 2000 startet noe som kan bli en riktig grisete rettssak. En amerikansk aksjonærgruppe som var store i Chrysler hevder at de ble skrudd skikkelig av Daimler-Benz. Foreløpig slåss partene om hvorvidt det skal bli en rettssak av det.
|
Ford har hatt diesel-avtale med PSA i fem år nå. Nå er avtalen utvidet, nye motorer kommer, samtidig som Europa snart kjøper 50/50 diesel og bensin. Og samtidig koster dieselolje mer enn noensinne.
|
Det er underlig at slike situasjoner oppstår. I en nedgangsperiode hvor alle fabrikkene trenger venner ute i bushen, der slagene står, klarer Volkswagen igjen å irritere gørra av sine tyske forhandlere.
|
Det går mot en litt ugrei skilsmisse mellom Matra og Renault. Disse to som ble romkammerater allerede for nesten 40 år siden da René Bonnet fikk våpenprodusent Matra til å produsere Djet-modellen sin. Etter det har det vært mange suksesser, den siste var Espace. Den aller siste, Avantime, var ingen suksess.
|
Toyota har nå gjort noen formelle trekk som gjør den europeiske delen av organisasjonen meget mer europeisk. Kortere kommandolinjer, raskere beslutning, er begrunnelsen. Enda sikrere grep om distribusjonen, leser vi ut av det.
|